Gå til innhold
Arkivverket

[#54220] Rasmus Larsson, pleiebarn Fløksand, Meland f. bergen

Gjest Ellen Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser ut som den lå mellom Godvik og Olsvik: LenkeMen det var jammen tilfeldig at det var en nabogård til Fløksand som het det samme, når etterkommere fra denne Lervik dukket opp like ved 30 år etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, slike sammentreff kan man komme over.Da låg den gården ikke så langt fra der hvor Asköy brua er (på fastlandet) i dag.Montro om disse Johannes Dal damene kom fra området og? Det er Dale i Öygarden, men ellers er jo det et gårdsnavn vi finner over alt!Fine lenker du la inn her, de kjente jeg ikke til!Ellers har jeg prövd å finne mer om dem, men kommer ingen veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder eventuelle søstre til Kirstine Mallene Johannisdtr. Dal, så finner jeg en Berte Cathrine som får barn i Bergen, Nykirken sogn, fra 1762, gift med en skinnkremmer Paul Baarsen.Her er det vel en kandidat i 1733: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=253&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=4818&personpostnr=39446&merk=39446#ovre>LenkeHun hadde søsknene Iver f. 1726, Hans 1731, Ester 1735, Ide 1738.Her er damen født 1733 fadder i 1761:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til datteren Karen til familien over, f. 1723. Og at Johannes Iversen og Femme Nielsdtr. var gift i Nykirken 12.4.1722.Snuste litt på denne Ole i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=348&filnamn=f11301&gardpostnr=1801&personpostnr=13147&merk=13147#ovre>LenkeOg på denne, viet i 1756: Lenke, som jo ikke er den samme, fordi karen i 1801 vel er viet her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om far til Kierstine Mallene ikke het Johannes Dal, men XXX Johannesen Dal?Vanskelig, denne! Men jeg trenger en goood pause!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten :) Ingeborg og hanskemaker Carl Petersen er trolovede når de får disse barna:Caroline 1767: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=616&filnamn=dp12011668&gardpostnr=25370&personpostnr=74357&merk=74357#ovre>Lenke Faddere: Maren Teiste, Karen Andersdatter, Salomon Gjersing (?), Niels Peter Wolmer og Johan Henrich Wolmer.Margaretha 1770:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt på denne siste, burde det ikke stått at foreldra ikke var gift? Men det kommer vel kanskje an på presten.Ellers er det en ugift Johannes Johannesen Fale som får et barn i Bergen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=64&filnamn=dp12011668&gardpostnr=53269&personpostnr=156884#nedre>LenkeDa Christopher ble födt (1753) var en av fadderne Alidt Tommesdtr, er det ikke den samme som er mor her i 1735 og far Johannes Larsen Dahl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette paret får en Kiestine i 1727: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=83&filnamn=dp12011668&gardpostnr=41853&personpostnr=122792#nedre>LenkeIngeborg i 1731: Lenke Lisbeth i 1732: LenkePeter i 1735: LenkeDet er jo litt artig med disse samme navna!Her en Lars Thomas i 1723:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den förste har nok ikke samme mor! jeg var litt for snar her. Finner ingen Johannes og Aledt/Alice (etc. ..) gift i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kikket på alle fadderne ved Rasmus og Kie®stine Mallenes barn.Finner en Didrich Fasmer (skipper) gift her med Maren Foorman: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=293&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=13569&merk=13569#ovre>LenkeFoorman var jo og blant fadderne (Elisabeth)Finner en Peter Lexau (kjöpmand) gift med Cathrine Möller i 1732: LenkeAlidt Duberg kan være kona til Peder Duberg: LenkeMarie Bay kan være denne personen: LenkeLenkeJens Dueberg kan være denne gift med Anna Magrethe Treubler: LenkeMen finner ikke Rasmus og Kirstine Mallene blant fadderne til f. eks Di(d)rich (Jansen) Fasmer og Maren Foormans barn.Av navna til de andre fadderne skulle vi jo tro at de hörte til 'fint folk' som du sa over. Det er mange kjöpmenn blant dem og.Ingeborg Johannesdtr er som sagt fadder til to av barna, likeledes Elisabeth/Lisbeth JohannesdtrAlis/Alidt Tommesdtr to ganger.Navnet Du(e)berg finnes to ganger, likeledes etternavnet Korn.Maren Baade kan være hun som var gift med Hans Baade og födt Korn/Koren. Barna deres var döpt i Korskirken.Jacob Andersen var fadder til et av barna til Rasmus og Kristine Mallene og her finner vi vel Rasmus som fadder til et av hans barn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Kierstine Mallene ha giftet seg NED i stand, og at hun derfor ikke var aktuell som fadder for andre - selv om de var fadder for henne?Kan hennes far eller ektemann eksempelvis ha jobbet for disse rike kjøpmennene?Jeg tror du er veldig nær, Kjellaug, i innlegg 34. Jeg skal lete litt videre i de baner. Og utelukker ikke at Ingeborg også hører til der, vi vil jo gjerne det! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant med det paret du fant gift i Hamre, prövde å sjekke kirkebok derfra for å se om de fikk en datter Kristine Mallene (kan jo og være Magdalene) - men gav raskt opp! Den er omtrent uleselig for en stakkar som ikke er ekspert på dette.Den siste er vel kanskje vel gammel, men man vet aldri!Synd at ingen dåp for dette tidspunktet er lagt ut for Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potensielle foreldre i Hamre: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=53&filnamn=HAMREVIG&gardpostnr=708&merk=708#ovre>Lenke Lars Knudsen Dale og Ingebor Johannisdtr. Møking, viet 1695.Det kan ha vært hans andre ekteskap - se her, hun er registrert 'berettede Comm: Lars Dalis Qvinde' fra 1691-1694: LenkeKan dette være samme mann i første ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så enig så enig i lesbarheten i kildene her... Hva med bygdebøker? Sendte en mail til Kenneth Bratland, han er jo lommekjent - kanskje han kan forbarme seg over oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bör vel heller ikke glemme at mange innflyttere til Bergen kom fra Sogn og Fjordane, der har vi en kandidat i 1701 i Lyster: Lenke Men dessverre er ikke ekteskap lagt ut her så vidt jeg har sett.Jeg setter en knapp på dem fra Hamre, det var jo de navna vi var ute etter.Men hvem har tid og energi til å gå igjennom denne kirkeboka??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det förste paret i innlegg 45 var jo veldig interessant!Vi får vente og se hva det kommer ut av din mail til Kenneth Bratland.Denne Johannes Larsen bör jo ha vært födt i 1701, men det er jo ikke sikkert det heller når jeg tenker meg om.Denne Lars Thomas jeg fant var jo allerede födt i 1723. Dersom de hadde en datter för han, skulle en jo tro at ihvertfall faren var födt i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hammers er det flere kandidater som far til Ahlet Tommesdtr, dessverre!Finner ingen Johannes (Larsen) Da(h)l(e) död i Hammers frem til 1749, heller ingen Ahled/Ahlis/Alis, i alle variasjoner med og uten farsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret som var gift 1716 i Haus, Johannes Larsen Dale og Synneva, ser ut til å ha slått seg til på Myking. Barn nevnt på FS: Lars og Gunvor.-----------Når det gjelder Kierstine døpt 1727: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8717&idx_id=8717&uid=ny&idx_side=-117>Lenke Jeg klarer ikke helt å tyde fadderne, men blant dem er løytnant Wolner, Anna Kierstine Jebsen, Beata Bolder ...Ingeborg døpt 1731: Lenke Faddere: Barbara Schram, Anna Margrethe Fasmer, Giedsche Margrethe Lousen, Jochum Schram, Berent Busk, Erich Lund.Lisbeth 1732: Lenke Faddere: Andreas Biener, Axel Nepstad, Hans Nagel, Beata Boller (som i 1727!!), Birthe Møller, Johanne Foss.Peter 1735:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.