Gå til innhold
Arkivverket

[#54220] Rasmus Larsson, pleiebarn Fløksand, Meland f. bergen

Gjest Ellen Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Arnfrid!Den midterste er litt skjev, forresten. Hennøy er den lille øya under g'en i Bremanger :) (Mellom der det står Svelgen, og der du har ført på Bremanger)Ved første øyekast ville en jo tro at de var fra Hennøy og Husevåg(øy), men i og med at de gifter seg i Hamre 1725, og muligens (om det er samme paret) får barn i Bergen 1723-1735, så kan de jo komme 'hvorsomhelst' fra, om de har møttes i storbyen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva står det her ved vigselen til Nils Asbjörnsen og Ane Pedersdtr? Tilsammen = 100...:Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 7 (1725-1826), Ekteviede 1735, side 22-23. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8640&idx_id=8640&uid=ny&idx_side=-13>LenkeFant en Asbjörn Olsen på Eide i Sund, 12 år gammel i 1701. Kan han være en mulig far til Nils Asbjörnsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det her ved vigselen til Nils Asbjörnsen og Ane Pedersdtr? Tilsammen = 100...: Tilsammen 100 par (viet i 1734). Her får vi intet gratis, du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenkene dine virker ikke (103), Arnfrid. Jeg får bare:Kulturspor:---------------------------------------Vi har jo alltids denne, Niels Asbjørnsen, men han er vel for ung, dersom alderen ved dødsfallet stemmer: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Asbjørn Ols. Eide var jo han etter dødsfallet å dømme +/- 15 år i 1701. Jeg har registrert litt på ham fra før, blant annet et ekteskap med Kristi Halvardsdtr., og barna (det kan være flere):Marta, dør 74 år gammel i 1780, gift 1739 til Kallestad, Fjell.Ole 1724-1755 på EideKari f. 1729Christian 1733-1755Martha f. 1739Vår Niels Asbjørnsen skal være født rundt 1708 - han kan jo være fra et tidligere ekteskap - og bror av første Martha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne nevnte jeg i et tidligere innlegg (72):Lars Johanniss. Henjum f. 1720 g 1750 m. Christi Tomesd. Husabø f. 1730. LenkeOg undret meg på om Lars var født utenfor ekteskap, eller kanskje til og med FØR Johannis Larsen giftet seg med Alith? Hadde vært artig å finne ham døpt - og faren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er ingen Lars Johannesen som blir født på Henjum +/- 1720. Det nærmeste er denne Informasjon om Lasse Johanss. Åfet i kyrkjebøkene, Leikanger prestegjeld født År 1715 Dåpsdato 2.2.1715 Førenamn Lasse Etternamn Johanss. Ekte (e) - uekte (u) e Far Johans Far's bustad Åfet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig, Heidi. Synd at de utlagte kirkebökene ikke dekker denne tiden.Det er jo flere som heter Asbjörn i ft 1701, men denne var den nærmeste til Loddefjorden.Det er jo mange andre i passe alder, for han kan jo ha kommet innenfra fjordane. Synd at prestene ikke hadde idé til å sette opp foreldra!!Rasmus Christophersen har vi heller ikke funnet noe mer om. Han trenger jo ikke være samme personen som den jeg fant död. Vi kan vel tenke oss at han var födt ca 1710- 1720 eller der omkring. Her er jo da en god kandidat i Bergen, f. 1716: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=dp12011668&gardpostnr=40231&personpostnr=117945#nedre>LenkeFar Christopher Rasmussen og mor Mallene NilsdtrDet vi kan slå fast som temmelig sikkert er vel foreldra og besteforeldra til Rasmus Larsson. Litt interessant at det var en Moralfa fra Hamre som gifta seg til Henjum:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jakt etter Lars Johannis. Henjum f. 1720:1718: Døpt Helje Arnes. Henjum.1719: Døpt Lene Lassesdtr. Henjum.Turi Larsdtr. Henjum gm. Iver Ols. Øvredal. Samme dag ble en Lasse Henjums kone introdusert. I advent samme år, 1720, døpes en Helge Lars. Henjum.Nederst til venstre her, Helje og Birgitta Henjum: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11564&idx_id=11564&uid=ny&idx_side=-148>LenkeHer introduseres Ingeborg Henjum, øverst til høyre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gitt, fant ikke noe så enkelt som Lars J. og Kristi T. med barn i Bergen. Jeg tar kveld, jeg også!Litt av en nøtt, dette! God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjönner ikke hvor en eventuell Lars Johannesen f. 1720 skal komme inn i bildet.Rasmus Christophersen og Kriestine M. Johannesdtr Dal ble gift i 1748, da var vel Kristine M. födt ca 1720 - 1728. Og paret over var vi enige om at de kunne være foreldra, men ikke sikkert. Dersom de ikke var det, så kan ikke en evtuell Lars f. 1720 være hennes farfar!! Dersom dere tenker på en far til Johannes Larsen som ble gift med Aleth Thomasdtr (14 og 15), så ble jo dette paret vigd i 1725. Da kan vi tenke oss at de begge ble födt rundt 1700 - 1705.Ev far til Johannes må da være födt ca 1680 seinest!Den Johannes Larsen vi fant 2 år gammel på Henjum i 1701 er jo den beste kandidaten og far hans var Lars Pedersen Henjum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til Christopher Rasmussen og Mallene Nilsdtr som fikk sönnen Rasmus Christopersen i Bergen i 1716 (ev. far til Elen Marie Rasmusdtr f. ca 1756), finner jeg ikke ekteskapet deres noen steder heller.Dette paret får og en sönn Niels döpt i NK i 1719: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=dp12011668&gardpostnr=40581&personpostnr=118994#nedre>LenkeEn sönn Christopher döpt i 1722: LenkeEn sönn Axel döpt i 1727: LenkeI 1729 får en Christopher Rasmussen en sönn Sivert, men denne gangen er mora en Magdalene Rasmusdtr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christopher Rasmussen (n° 12) kan være den som blir födt i Bergen i 1680 av far Rasmus Jacobsen (bare hypotese selvasagt) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=114&filnamn=dp12011668&gardpostnr=951&personpostnr=1648#nedre>LenkeMen alderen kan passe.Mulig det er samme Rasmus som faar en datter i 1683 og da er moren Lisbeth Jansdtr (döpt i samme kirke):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk dere at Didrich Fasmer (eneste jeg finner) som var fadder muligens er en Janssön: Lenke Kona til den Rasmus Jacobsen jeg fant (n° 24) var en Lisbeth Jansdtr. Kan det være en familieforbindelse her?Jan var vel ikke så veldig utbredt på denne tiden.Ser og at Andersen og Nielsen går igjen i begge tilfeller blant fadderne (til de som jeg antar er farfar, far og sönn: 6 - 12 - 24)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad 120: Lars Johannesen Henjum f. 1720 iflg vigsel med Kristi Thomasdtr. Husebø var interessant pga Thomasdtr. på det tidspunket, og pga. sitt eget navn - og da som en BROR til Kierstine Mallene. Hva om Johannes Larsen Henjum/Dal og Aleth fikk uekte barn på Henjum, før de reiste til byen, tenkte jeg. Kunne Kierstine Mallene også være født der? Vi har jo ikke funnet en dåp med begge fornavnene KM. ELLER kunne vi finne bevis for at denne Lars Johannesen Henjum var identisk med Lars Thomas Johannesen født i Bergen 1723, tenkte jeg, siden han viser seg ikke å være døpt i Leikanger.Det var sånn han kom inn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.