Gå til innhold
Arkivverket

[#54248] Familie til Else Chatrine Waale, f okt 13/16 i Larvik (? ) Vestfold

Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gunn! Det er intr å se at to år senere i den samme oversikten så døper Styrmand Hans Hansen Holm og hustruen en datter Else. Vet ikke hva som kan trekkes ut av det ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg leter fortsatt etter Arent Bøchman den eldre . Fant en som skal være f. 1704 og ha vært sogneprest i følge kildene? LenkeHan kan jo godt ha flyttet rundt en del?Men har ikke funnet flere opplysninger om han til nå.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her var det en del kjente navn i skifter i Skien: LenkeMan nå drukner du vel i forvirrende informasjon, så jeg tror jeg venter for å se hva spesialister får ut av dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn ! Du har rett, forvirringen er fullkommen. Her trengs klare hjerner og spesialister, men en ting føler jeg meg rimelig sikker på, og det er at dette er den samme familien. Det er endel navn som går igjen hele tiden, som Elisabeth, Dorothea, Else og Chatrine. Det skulle være rart om disse gikk igjen i forskjellige familier med det samme etternavn, som jo heller ikke er av de vanligste.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her følger enda litt mer tankespinn:I 1797 er det en jekteskipper Arent Bøckmand, gift med Herborg Løchesdatter, som har sønnen Arent Christian til dåpen i Nykirken i Bergen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=dp12011668&gardpostnr=50982&personpostnr=150031&merk=150031#ovre>LenkeHer er Arent og kona i 1801 Lenke. Ekteparet i 60-årene vil jeg tro er foreldrene til jekteskipperen: Iver Arentsen Bøckmann og kona Mette Christensdatter. Iver Arentsen Bøckmann er 65 år gammel, f.ca. 1736.Kanskje det er en forbindelse mellom denne Iver Arentsen og presten Arent Bøckman som døde i Skånevik midt på 1750-tallet? I FS finner jeg nemlig denne innførselen: Lenke. I skannet kirkebok for Sigdal har jeg funnet brudevielsen til en Arent Bøckmand og madmoiselle Maren Green (se kolonnen til helt til høyre, under 1734) Lenke. Og i følge samme FS skal Iver ha giftet seg med Mette Marie Christensen i Flensburg den 9.3.1761 Lenke. For å finne ut av dette, vil jeg anbefale at du legger inn en forespørsel i Arkivforumet om inneholdet i det geistlige skiftet etter sokneprest Arent Bøckman i Skånevik. Kanskje det er oppgitt noen navn på arvinger der.I 1801 er det også nevnt en matros Christian Bøckman Lenke. Han er også nevnt i databasen over matroser i Bergen, og her står det at han er født 1770, Åkre i Skåneviks prestegjeld Lenke. Det er samme prestegjeldet hvor soknepresten Arent Bøckmann døde i 1755.I undersøkelseskommisjonen for Bergen 1804-1805 finner jeg følgende opplysninger:Jekteskipper Arent Bøchman, 37 år, født i Skånevik Lenke og jekteskipper Christian Bøchmann, 33 år, født i SkånevikLenke. Og her i sjeleregisteret for Skånevik i 1777, på gården Achre, finner jeg familien Bøckman: Iver, 36 år, kona Mette 33 år, sønnene Arent og Christian og moderen, Maria Bøckman, 60 år gammel (se til venstre):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I det siste innlegget mitt refererer jeg til en slektsside, hvor Johan Marcussen Bøckmann er nevnt som en eldre bror av Arent Bøckmann. Men i innførselen fra FS, som gjelder Iver Arentsen Bøckmann, f. 1736 i Skånevik, står faren nevnt som Arent Arentsen Bøckmann...Nei, nå blir jeg bare forvirret selv her, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, vi kan bli forvirret noen hver her, Grethe. Men jeg syntes opplysningen om vielsen til Arnt Bøchmand og Maren Green i Sigdal var interessant.Her er sønnen født , Iver Arntsen i føge denne kilden: LenkeHåper noen kjenner litt mer til den sognepresten og hans barn?Jeg skal se om jeg rekker en tur innom vår lokale bibliotek en av dagene.Mulig det finnes noe om Prester og om denne Maren Green i Sigdal?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg kan vel gjøre forvirringen total her nå, ved å legge inn et skifte fra Bragernes, Drammen: LenkeHer er tydelig navnlikheter også med greenslekt. ( Her er også en forbindelse til Sigdal, ser det ut til?)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Som sagt, jeg tror vi må lete etter skifte etter soknepresten i Skånevik, Arent Bøckmand - kanskje noen i Arkivforum kan hjelpe til?Tilbake til Brevik nå og Holm:Mannen til Else Alette het Hans Hansen Holm. Da deres datter Chatrine Elisabeth ble døpt i Brevik i 1772, var det en Franciska Georgina Holm blant fadderne. Franciska var gift med Ole Hansen Holm, og hun var Ole Hansen Holms kone nr. 2. Her er ekteskapet 27.5.1767:27051767 Sägelmager Enkemand og Enke efter salige Christian Bugge, Francisca Georgine / i HuusetCaut: Hans Chrystie og Albert Blær ------------------------------------------------------------Ole Hansens første kone het Berthe Margrethe Gjertsdatter Tisted, - det ser jeg av dåpen til sønnen Hans i Brevik i 1764:15061764 Hans Foreldre: Ole Hanssøn Holm og Berthe Magrete Gertsdatter Tisted Faddere:Catrine Elisabeth Scherven, Martha Hansdatter, Hans Chrystie, Jørgen Friderich Schøth, Albert Blæhr Bentsen------------------------------------------------------------Datteren som Ole Hansen Holm og kona Francisca hadde til dåpen i 1768 fikk navnet Birte Margrete – oppkalt etter Ole Hansens avdøde ektefelle:08031768 Birte Margrete Foreldre: Ole Hanson Holm og Francisca Georgine Krøger Faddere:Dorthea Boyesd. Chrystie, Karen Hansd. Chrystie, Lars Wright, Simon Jørgenson, Jochum Jørgenson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fortsetter litt til. På Distreff fant jeg følgende data?Maren Reidarsdatter Green f. 1717 Sigdal g.m. Arent Marcussen BøchmanBarn :Karen Flor Bøchman f. 1734Marta Bøchmand f. 1738ELISE ALETTE DORTHEA Bøchman f. 1741Marthe f. 1744 Regina f. 1750 Regina 2 f. 1751 Severina f. 1755 Iver Bøchman d. Bergen 1809Alle barna er ført dpt i Sigdal.Se på navnlikheten her. Bortsett fra at Arent kalles Marcussen Bøchman , så ser det ut til å være samme mann?Her er mye å sjekke, så jeg tror jeg får sove litt på dette først:Enig i at skiftet etter presten i Skaanevik hadde vært av interesse! Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har forsøkt å se litt på avdøde Holm’er i Brevik fra 1764 og utover.19.7.1764 døde 4 uker gamle Hans Olsen Holm [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061205050234.jpg>Lenke13.6.1765 døde Birte Margrethe Lieutnant Holms kone, 27 år gammel. Lenke. Hun hadde da vært gift med Ole Hansen Holm siden 14.9.1758 Lenke 20.6.1768 døde Cathrine Elisabeth Olsdatter Holm, 9 år gml. Hun kan være en datter av Ole Hansen Holm Lenke og har da samme navn som datteren til Hans Hansen Holm og Else Alette. Her er dåpen til Cathrine Elisabeth Olsdatter Holm i 1759 Lenke28.11.1768 døde 41 år gamle Fridrich Hansen Holm – en slektning av Ole og Hans? Lenke7.11.1769 døde Giert Olsen Holm, 7 år - antakelig også en sønn av Ole Hansen Holm. Lenke2.11.1770 døde Chatarine Elisabeth Schierwen h. Hans Holms, 65 år og 25 uker gml. Lenke. Dette kan kanskje være moren til Ole Hansen Holm og Hans Hansen Holm (og Fridrich Hansen Holm?). I så fall er hun farmor til Cathrine Elisabeth Holm, f. ca. 1772, og svigermoren til Else Alette Holm, født Bøchmann.20.2.1771 døde Christian Holm – Ole Hansons Lenke13.3.1773 døde Ole Hansen Holm, 43 år gammel. LenkeFinner disse opplysningene i avskrift av skiftekortene fra Bamble skifteprotokoll, skrifter fra Brevik ca. 1700-1800:Skifte etter Hans Olsen Holm – gift 1. med Berthe Margrethe, gift 2. med Francisca Jørgine Kreuger. Her må det antakelig være en feil, slik at det egentlig skal være Ole Hansen Holm og ikke Hans Olsen Holm:1773 29/4, 1/6Hans Olsen Holm Seiglmager + Protokoll 9 fol. 289 boede i Brevik g.2. Francisca Jørgine KreugerBarn efter 1. ægtesk. med avdøde hustru Berthe Margrethe 1. Hans Olsen Holm, 8 årBarn i 2. ægtesk.2. Berthe Margrethe Hansdtr. Holm, 5 årBrt. 1643 - 2 - 0Boets utg. 1655 - 1 - 16 som overstiger formueen med 11 - 3 - 16 Ja, dette ble mange opplysninger til, men skal tro om det da ser sånn ut: N.N. Holm g.m. Chatarine Elisabeth Schierven, f.ca. 1705, d. 1770. I FS har jeg funnet denne registreringen Lenke. Ifølge FS skal ektemannen hete Fridrichsen og være født i Holmestrand i ca. 1701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn ! Har jeg forstått dette riktig så skulle foreldrene til Else Alettes ektemann, Styrmann Hans Hansen Holm være: N N Holm og hustru Chatarine Elisabeth Schierven ? Denne Fridrichsen, hvor kommer han inn ?Vi er like langt i så fall når det gjelder å få hustruen Else Alettes herkomst på plass ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Konfirmerte i Skånevik 1754:Iver Arntsen Bøckman [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070516610449.jpg>Lenke------------------------------------------------------------Så tilbake til Holm i Brevik. Jeg ser av registreringene i Family Search at Chatarine Elisabeth Schiervens foreldre skal være Oluf Lauritzen Schierven og Inger Christiansdatter Schurmann. Chatarine hadde to eldre søstre:Else, f. 1702 i Larvik, død 4.6.1786 LenkeInger Kirstine, f. 16.6.1699 i Larvik, d. 9.5.1775 LenkeDen 12.12.1724 ble det avsluttet et skifte i Larvik etter borger Nils Hansen (arvelater). Hans arvinger var: Ektefelle Inger Christiansdatter Schurmann, som tidligere hadde vært gift med Ole Larsen (Oluf Lauritzen) Schierven. Sønnen: Hans Nilsen, 5 år Broren: Jan Hansen, d. før 14.3.1724 Halvbroren: Jochum Hansen Stedatter Inger Kirstine Olsdatter Schierven, g.m. Jan Larsen Backer, datter av Ole Larsen Schierven Stedatter Else Olsdatter Schierven, g.m. Jan Larsen Backer, datter av Ole Larsen Schierven Stedatter: Chatrine Lisbet Olsdatter Schierven, ugift, datter Ole Larsen Schierven. Hun ble da senere gift med Hans (Fredriksen??) Holm og døde i 1770 i Brevik.Chatrine Lisbeths far, Ole Larsen Schierven, døde i 1710 og her er skiftet etter ham: Ole Larsen Skierfen, d.ca. 14 dager før sin mor som het Else: LenkeDet står at faren til Ole Larsen, som bare kalles Lars, også er død. Da ser vi at Ole Larsens foreldre heter Lars og Else, og iflg. FS var deres fulle navn Lars (Laurits) Olsen (Olufsen) Schierven og Else Jacobsdatter Falck Lenke Her er litt om Schierven hos Per Nermo, men ser ikke ut som han har fått med seg datteren Chatrine Lisbeth / Chatarina Elisabeth som er din ane Lenke. Ser ut til Schierven har sin opprinnelse i Våle / Sandsvær / Lardal. Her skulle du kunne følge familien nedover i tid ved å trykke på lenken. Fra førstemann Eiliv Ølverson (død 1569) til Ole Lauritsen Schierven.LenkeLenkeLenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe !Det kan ikke være den riktige Chatrine Elisabeth, for fra tidligere dokumentasjon på dette nettet, og kunnskaper fra tidligere var hun gift med Skipper Jens Waale 1 Apr 1812, hun var født i 1772 og ble døpt 29 Sept i Brevik, under dåpen til hennes datter , Else Chatrine, står det at utlagt barnefar til hennes datter er Ole Christophersen Norbye, hans søster (Oles) er gudmor til barnet. Chatrine Elisabeths far er Styrmann Hans Hansen Holm,og moren er Else Alette Dorothea Bøchmand. Chatrine Elisabeth Døpes til Bøchmand Holm. Alette var født 1744 og dør 12 April 1812. Ole Christophersens far var Seilmaker Christopher Norbye, døde 1802.Jeg tror nok at det er en annen Chatrine Elisabeth vi snakker, morens navn i forbindelse med dåpen gjør at jeg ikke tror det stemmer, eller tar jeg feil. Dette er komplisert.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen. Min magefølelse sier at det kan være lurt å undersøke denne dåpen som her er nevnt i Rollag: LenkeDet er sikkert samme dame som er ført på Dis treff som Elise Alette Dorthea Bøchman, datter av Arent Marcussen Bøchman og Maren Green ( Sigdal)Dette paret har også en sønn Iver som er oppført død i Bergen. ( se innlegg 87)For meg ser det ut til at denne Arent m. Bøchman må være samme mann som blir sokneprest i Skaanevik.Barna til paret ser ut til å være født i Sigdal , der også paret er funnet viet!Får se hva jeg kan finne ut om dette i morgen.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

bingo med hensyn til kirkebøker ROLLAG.Her fant jeg ELSE ALETTE DOROTHEA BØCHMAN døpt 1741. Se kirkeboka midt på høyre side.LenkeFar: Arent Bøchman.Damen med samme navn som gifter seg med Hans Hansen Holm, opptrer riktignok med f. 1744, men dette kan være unøyaktig ført. Jeg mener det må være samme dame!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

SE en gang til på Grethes innlegg 46. Kirkeboka med Cathrine Elisabeths dåp. Der passer moren Else Alette Dorothea Bøchmans navn perfekt til hun som døpes i Rollag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Den Cathrine Elisabeth jeg snakker om i innlegg 90 er bestemoren eller farmoren til din Cathrine Elisabeth døpt i 1772. Cathrine Elisabeth d.y. er oppkalt etter sin farmor og det var helt i tråd med skikken med å oppkalle eldstefødte datter etter farmor. Da skal de se sånn ut:Cathrine Elisabeth Skjerven (ca. 1705-1770) gift med Hans Fredriksen (?) Holm | |Hans Hansen Holm g.m. Else Alethe Dorothea Bøckmann (1741-1812) | |Cathrine Elisabeth Hansdatter Holm, døpt 1772 i Brevik, g.m. Jens Waale og til Else Cathrine Nordbye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen! Det ser ut for meg som om mitt sene nattarbeid hjalp litt.Nå fant jeg også Arent ( Arnt)Bøckmans 1. datter Karen Floor døpt i ROLLAG. Se kirkeboka , dåp 1734. 2 side dåp nr 3 ovenfra: LenkeHer er også faddere nevnt, som i dåpen til Else Alette Dorothea Arntsdatter Bøchman. Da har du litt å gå ut fra, mener jeg.Kikket igjen på Dis-treff. Her er nok en del unøyaktige data innlevet. Men Arent Bøckmans hustru og barns navn og fødselsår ser ut til å stemme. Men barna er født i Rollag og ikke i Sigdal. ( Jeg lette først i Sigdal og fant ingen av barna døpt der. En kilde oppgav bare to barn ,men der hadde kilden født i Rollag.For meg ser det ut til at Maren Green kom fra Sigdal. Det passer bra med vielse i hennes hjembygd. Gården Norde Green i Sigdal er nevnt som stedsnavn ved Marens Greens farmor ( Kari Engebrets datter f. 162o d. 1680 , N. Green , Sigdal) Farfar , Peder er nevnt på Jokstad ( også gård i Sigdal) På oversikten er nevnt forfedre også, men jeg tar ikke med flere opplysninger der før du har fått kiket på dette.Skal se en av dagene om jeg kan komme til bibliotekt for å lete etter slektshistorie , Rollag og Sigdal. Rollag ligger i Numedal som du ser av lenken dit. Ikke så avskrekkende langt unna, Brevik og Larvik områdene og prester flyttet nok ofte dengang.Det kan godt være at familien flyttet til Vestlandet , Bergensområdet og at det var Aernt Bøckman som var presten i Skaanevik som er funnet! Håper dette vil finnes under Rollags historie. Det ble en spennende jakt , som ikke er over.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du en oversikt over Genealogiske kilder i Buskerud. Her finnes bygdebøker for Rollag, og om du er heldig kan du finne folk som er villige til å så opp i kilder her lokalt. Lenke Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nu begynner dette å ta form. Det etter min oppfatning klart at dette må være samme Else Aletta Dorothea. Faren er da Arent Marcussen Bøchman og Moren er Maren Green, Sigdal. Spm er om jeg skulle legge inn ett nytt emne for å søke etter disse i Sigdal, Rollag og Skaanevik ?Så blir det en ny runde med å finne ut mere om familien til Styrmann Hans Hanson Holm. Det ser ut til at hans familie er konsentrert rundt Brevik området. Hva tror dere der ute, at bør være en fornuftig drift videre. Uansett takk til dere alle så langt for uvurderlig hjelp ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn! Du nevner i innlegg 97 Karen Greens farmor og farfar, hva med moren og faren ? Ser du disse noe sted ?Må kaste meg over noe annet arbeid, men plukker dette opp senere i dag.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.