Gå til innhold
Arkivverket

[#54248] Familie til Else Chatrine Waale, f okt 13/16 i Larvik (? ) Vestfold

Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

I dag har jeg vært på biblioteket her og lånt Larviks historie. Skal studere de gamle slektene grundig, og komme tilbake til saken om jeg finner noe nytt der.Ellers har jeg fått en del opplysninger av en bekjendt om Bøchmand fra Svenske kilder. Skal se om der er noe av interesse også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn ! Det blir spennende, å se hva du kan finne ut her, jeg er takknemlig til deg og alle de andre for massevis av god hjelp. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I innlegg 53 er det spurt om 'Wedesboe' er det samme som 'Undesboe', jfr innlegg 50.Persongalleriet i de to skiftene det vises til, gjør det utvilsomt at 'Wedesboe' er lik 'Undesboe'. Sannsynligvis er det snakk om en feiltranskripsjon og at det i originalen står 'Wndesboe'. 'w' brukes til tider i stedet for 'u', og 'n' og 'e' er ofte lett å forveksle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Først en takk til Kristian for oppklaring av navnet Undersbo / Wendesbo. ( Da gjettet jeg riktig)Ellers har jeg dessverre ikke funnet nye opplysninger om Bøchman-slekta enn det som Jan Sigbjørn har funnet her før.Jeg kan likevel anbefale deg å låne Larviks historie bind I, på fjernlån fra Larvik bibliotek. I 2. utgave fra 1962, på sidene 640-s. 649 under Nogen gamle Larviks-slekter er Bøckman ( Bøckmann ) slekta omtalt.( Skrevet av Einar Jansen)Her finner du omtale av alle personene som er nevnt før her i skiftene, og her er en god oversikt over familierelasjonene.Slektene som er tatt med er: Bugge s. 629-640 ( her er også slektskap til Bøchman familien)Falkenberg s. 649-655Hesselberg s. 655-658 Også her giftemål med Bøchman-slekt.Wright s. 659-662 ( også relasjoner med Bøchman ) Inger Wright , død Brevik g. m. sin firmenning , Johan Christian Abrahamsen Bøckman. Her er også nevnt Scherven-tilknytning.En oppsummering av hva som står om Tollkontrollør Marcus Arentsen:Cathrine Bøchman d.Larvik , levde 1713,død før 1730, hadde i ekteskap med Marcus Arentsen 2 sønner, som tok morens slektsnavn:1. Johan Marcussen Bøchman , d. ca 1752 g.m. Else Olsdatter Schjerven ( datter av Ole Lauritsen Schjerven og Inger Schurman , enke etter Jens Rasmussen Alsing.) nevnt s. 208 Her er nevnt tallrike etterkommere som kjennes igjen fra skifter i Larvik.2. Arent Marcussen Bøchman f. ca 1704, død som sogneprest i Skaanevik 1754. Etterslekt på Vestlandet.Ingen opplysninger om etterslekta hans i boka.Vi har før funnet opplysninger om hustru og barn) ( Her stemmer i følge kirkebøker at Han giftet seg i Sigdal med Maren Green. og fikk en rekke barn døpt i ROLLAG der han var som kappelan. Håper du får lånt boka, om ikke det lykkes, kan jeg godt scanne sidene med Bøchman-slekt og sende deg som vedlegg til e-post. Da trenger jeg din e-mail.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at jeg dessverre ikke fant slektshistorie fra Sigdal og heller ikke fra Rollag i vårt lokale bibliotek.Håper andre kan slå opp for deg i disse kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn! Det blir vel ikke så enkelt med Fjernlån fra Larvik og hit til Sverige, så hvis du vil være brydd å skanne er min e-mail: jeh-manor (at) bredband. net. Ellers så er det vel Holmene og Marcu Ahrentsen familier jeg savner nu. Har sendt en mail til Bamble Folkebiblo og spurt om de har noe i sitt biblotek om Holmene. Venter på svar derfra. Ellers så så jeg på nettet at Marcus Ahrentsen (legg merke til stavemåten på etternavnet) ble utnevt som Tollbetjent og Visitør i Larvik og Sandefjord Tolldistr 1 Mai 1697.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har kikket litt på bygdebøkene for Skånevik, og i Skåneviksoga, bd. V står det litt om Arent Bøckmann:Før Bøckmann ble sokneprest, satt Johannes Weile 30 år i embetet. Weile kom fra Jylland og hans embetstid var preget av stor uro. Weile kom raskt i strid med både naboer og menighet, forholdet til kapellan Faber var dårlig og til slutt var Weile i strid med selveste biskop Pontoppidan som sørget for å sende ham tilbake til Danmark.Da var det om å gjøre å finne en ny og bedre prest, og valget falt på Arent Bøckmann, som hadde giftet seg med den rike datteren til kompanisjefen i Sunnhordland. Men dette valget var lite heldig. Bøckmann brukte snart opp de 1500 riksdalene han fikk med kona. Deretter tok han penger andre steder, bl.a. fra skolekassen og til en kasse som ble brukt til ustyr i kirken. Det gikk med til brennevin og øl.Ryktet om den drikkfeldige presten nådde bispestolen i Bergen, og bispen sendte en kapellan til Skånevik for å passe på Bøckmann. Men det hjalp lite.Så tok bispen seg selv en tur til Skånevik, og han ble i glad for det han så og hørte. Aller minst likte han prestens snakk som han mente var det rene Gale-Mathias. Han snakket vel og lenge med presten både om dette og om drikkingen hans, men presten snakket godt for seg og bortforklarte det meste og lovet bot og bedring.Men det ble med løftet. Bispen sendte et siste brev til Skånevik hvor han bl.a. skrev til Bøckmann at han hadde ventet på frukten av den vennlige formaningen han hadde gitt presten, men hadde hørt det motsatte og presten lenge hadde latt seg lønne som en Guds tjener men likevel tjent Guds fiende Satans hellige synder. Dette budskapet nådde Bøckmann seint på høsten 1753. Noen uker seinere var presten død.Sønnen Iver Arentsen Bøckmann drev gjestegiveri i Skånevik fra slutten av 1760-tallet. Han fikk særskilt tillatelse til å drive handel i 1770, ”Almuen og de reisende til Nødtorft”. Senere skal han ha reist til Bergen, sier bygdeboka, og ble arrestforvalter der (vi har vel funnet ham i Bergen allerede).Ivar var sønnen til presten i Skånevik, og i 1777 bodde han samme med kona og barna Arent og Kristian og moren som da var 60 år (det er sjeleregisteret). To av barna ble gravlagt i Åkra. Under ”kyrkjevølinga” sier bygdeboka, fant de kista til ett av barna under kirkegulvet. Den var trolig etter den 2 år gamle datteren Maria.Barn: Arent, f. ca. 1764 Maren Sofia, f. 1769 Kristian, f. 1771 Maria, f.ca. 1774, d. 1776 Markus, f. 1775 (oppkalling etter oldefaren Marcus Arentsen??) Sjur, f. 1777, d. 1777 en uke gammel.Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I Skånevikboka står det altså at Bøckmann var gift med kompanisjefen i Sunnhordland. I Ovenstads militære biografier har jeg funnet en Hans Henrich Friedrichsen Green (før 1694 bare kalt Hans Fridrichsen), f. ca. 1670/71. Denne Green startet som fenrik og ble så pr.int. ved Smålenske nasj. inf.reg.s Laurvigske komp. 12/3-1695, dimittert 25/11-1699. Deretter skal han tjent 2 år på flåten under brigader Greder Allemand og 4 år som kaptein ved det Ostindiske kompani. Men iflg. Ovenstad er nok disse tallene litt for drøye. Han var så kaptein ved det Bergenhusiske nasj. inf.reg. og sjef for S. SØNDHORDLENSKE KOMP. 13/4-1704.Kan ikke nevne alt, men Green fikk avskjed 5/11-1732 med obersts kar. Hans enke Mette søkte 2/1-1770 fritak fra ekstraskatten. Hun opplyste da at hun var 87 år gammel.Det jeg så her, var at denne Hans Henrik F. het Green til etternavn og at han sto som kaptein ved det sunnhordlandske kompani. Noe sier meg da, at dette kanskje kan være svigerfaren til Arent Bøckmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var jo intr og spennende. Kan det utfra dette stemme at hans hustrus, Maren Greens, far var Reidar Halvorsen Jokstad og at moren var Marte Andersdatter, som vi kom frem til tidligere ? Det er jo ingen navnlikheter, mellom faren og Marens navn, og dette med Kompanisjef i Sunnhordland, kan det falle inn med Sigdal ? Mv Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette krysset hverandre. Tror nok at det er riktig det som kom fram om Hans H F Green. Navnet er så spesielt at det må være den samme personen. Da gjenstår det jo å finne familien til Hans Green og Hustru Mette. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her dukket det opp masse spennende opplysninger fra Grethe. Jeg har scannet sidene om Bøchman-familie og får se om jeg kan få sendt dem som vedlegg til deg på e-post.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var spennende. Jeg kikket igjen på Distreff og der har en kilde en annen mor ført på Maren Green.Mette Michelsdatter f. 1686 i Kjøbenhavn. Denne kilden har ikke opplyst om far til Maren, men han bør jo hete Green. Jeg har trodd at navnet stammet fra Green-gård i Sigdal, men mulig at det kan være Hans H. F. Green , en militær kan jo ofte ha flyttet på seg.Den andre Dis-kilden kan ha feil opplysninger, her er rom for nytenking.På leting etter Hans Fredriksen Green. Han kan faktisk også ha bodd på Green i Sigdal en peridoe i livet, derav navnet??Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

ta en titt på denne Mette Michelsdatter fra Holmen , Kjøbenhavn.Hennes foreldre stemmer men navn på foreldre nevnt i en Dis-treff kilde: LenkePå Distreff var opplysningen at foreldreparet fra Danmark døde i Stavnger om jeg ikke leste feil i farten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet langt siden starten, med mange nyttige og verdifulle innlegg, men ennu har jeg endel spm som jeg trenger hjelp til å få svar på. La meg prøve å summere opp hva som jeg ønsker hjelp til:- Foreldre til Tollkontrollør og Visitør Marcus Ahrentsen - Mor til Dorothea Gothlænder, dvs kona til Paul Gothlænder (hva drev Paul med som yrke ?) - Foreldre til Oberst Hans Henrich Fredrichsen Green, og hans kone Mette (høres danskt ut) - Foreldre til Hans Holm og hans hustru Cathrine Elisabeth Schierwen - Hvem var kone til Rådmann i Larvik Joseph Bourne.All hjelp her blir høyt verdsatt !Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nu fant jeg familien til Mette, hun var født Mette Michelsdatter Riisbrich, datter av Kaptein Michael Tønnesen (Teunissen) fra Lister og Mette Riisbrich, Mettes far var Fogd Folkvard Brodersen Riisbrich, død i Bergen 1660, og moren var Karen Nielsdatter Lem. Jeg fant også foreldrene til Folkvard og Karen, så denne siden skulle jeg nu ha på plass.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Distreff har opplysninger om hustru til Joseph Bourne til Willwmejne G. Bourne.Barn: Marie f. 1688 -1707, LarvikAnne f. 1692 Bragernes Lisbeth, d. 1694 DrammenWillum BourenOm etternavnet er mannens eller hustrus familienavn, her jeg ikke funnet i denne omgang.Mener jeg har støtt på navnet i Larviks historie, skal kikke litt i skiftene også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant et spor til Joseph Bourne her I Brunlanes i dag 1665: Lenke Får nok låne Brunlanesbøker neste gang på biblioteket.Under et foredrag i går på Nauen, Sem, om Jernverksslekter , bladde jeg gjennom en del av mine gamle papirer. Da kom jeg plutselig over Bøckman navnet og ober Mars Mester GREEN som faddere ved barndåper i min slekt. ( dette var barndåper på Langestrand i Larvik 1794.)Om jeg finner flere opplysninger skal jeg si fra. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn ! Intr om Joseph Bourens. Hvis du går inn på hjemmesiden om Riisbrich så finner du en rimelig komplett oppsetning om kona til Oberst Hans Henrich Fredrichsen Green, Mette Michelsdatter Riisbrich.MvhJan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På slektssidene du sikter til, Jan Erling, ser jeg at Mette Riisbrich døde i mars 1774 i Årdal. For kuriositetens skyld, her er dødsfallet i kirkeboka for Lærdal - Oberstinde Gren er det vel det står: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn! Ja, jeg fikk med meg det, hun er tydligvis oppkalt etter sin mor, som også het Mette. Da er det verre med Holmene, og Marcus Ahrentsen ?MvhJan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Distreff finner jeg mange opplysninger om riisbrich slekt også.Mette michelsdatter f. I Kjøbenhavn gift med Hans Green er ført opp med to barn i en kilde der.Ulrikke Antonette Hansdatter Green f. 1733 på Stord I HordalandMaren Green f. 1736 i Rollag.Da her vi vel en forklaring på Marens opphav . Hans Green har sikkert vært forflyttet mye.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

jeg tar med dette skiftet her for der er så mange opplysninger om slekt du arbeider med: Lenke Opphavet til toller Marcus Arentsen har jeg ikke funnet til nå.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn! Det intr var jo at når jeg gikk gjennom alt som sto på de sidene så fikk jeg jo hele familien bakover på morens side. Om Kapt Michael Tønnesen (Tuenisen sto det jo også my intr, bla annet var han jo Kapt på Den Norske Løve. Han var opprinnelig fra Lister, og det var vel over mot de kanter de flyttet, når de reiste fra Danmark. Hele den biten var vel verdt å lese.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.