Gå til innhold
Arkivverket

[#54248] Familie til Else Chatrine Waale, f okt 13/16 i Larvik (? ) Vestfold

Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Enig med deg i Maren Greens fødselsdato. Her tror jeg nok dette heller skulle vært en opplysning om at hun var i Rollag 1736. Hun skulle jo være født i Sigdal i følge andre kilder. Du fant jo vielsen i kirkeboka! Her er nok mye unøyaktige opplysninger levert inn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto jo i papirene om Arent Bøckman at han var gift med datteren av en Kapt i Sunhordlandske komp, og at kona Maren brakte med seg b l a 1500 riksdaler som han drakk opp og rotet bort. Green var ved Sunhordlandske som kapt, ble senere tilslutt Oberst og var gift med Mette Micheldatter Riibrich, så hvor kommer denne andre Green damen fra Rollag inn i bildet. Mette Marens mor var født i 1683 og døde i 1774, Ob Green var født ca1670/71. Denne damen som finnes i skiftet kan event være en søster av Maren.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Se tilbake på innlegg nr. 81, Grethe har jo funnet Arent Bøchmand vielse i SIGDAl med madmoaselle Maren Green i 1734,Ulrikka Antonette Green må da vel være en søster av Maren. Arent Bøchmand var jo først kappelan i Rollag før han dro til Skaanevik. Barna er funnet døpt i Rollag. Det kan da være grunnen til at Maren Green er oppført i Rollag i enkelte kilder. Hun har vel i alle fall bodd i Sigdal på tiden da hun ble viet, om hun er født i Sigdal kan jeg ikke få sjekket i digitale kilder, dessverre. Mulig at Maren er den samme som Maria nevnt i innlegg 113, Hun skulle født i 1717? Bodde i så fall hos sønnen Iver.Du må se bort fra de feil opplysningene om fødselsår fra DIS treff som jeg viste til-Vet ikke om dette ble klarere?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har helt rett Gunn, det må være en søster av Maren. Dette har vært en meget givende uke. Takk til deg, og til alle andre for hjelp så langt ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det som kunne vært av interesse her, er å finne når og hvor Hans Henrik Fridrichsen Green døde. Han ble jo avskjediget i 1732. Kanskje det finnes et skifte etter mannen, ev. et militært skifte? Så langt jeg kan se, siterer bare slektssiden til familien Riisbrech det som står om herr Green i Ovenstads militære biografier.Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

7 med navnet Böckmann i FT 1801.De fleste i Tr.heim.Dorothea Cathrine 47 år Aamodt Hed. Elisabeth (gift Michelsen) enke 50 år. s.sted Else 25 år Borre Søren Gottfried 31 år Cancellieraad og sorenskriver Tr.heim.Hvor passer disse inn?DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt på siden kanskje, men litt mer om Green:Ved dødsfallet til Ulrikke A. Green i 1777 står det at hun er enke etter kanselliråd Randulf [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070514620325.jpg>LenkeJeg lurer på om denne kanselliråden muligens kan være ham vi treffer som sorenskriver Randulf i tingbok for Nordhordland i 1735, her er lenken http://digitalarkivet.uib.no/sab/nhlTgb39c.htm. I tingboka opptrer herr obriste Green og sorenskriver Randulf, og et sted står det at sorenskriver Iver Randulf er svigersønnen til obriste Green: ”Paa Velbaarne Her/r Obriste Greens Vegne mødte Hans Sviger Søn Ædle Her/r Soren skriver Iver Randulph”. Herr Green er også omtalt som ” Her/r Obriste Hans Friderich Green”.Lurer på om dette er Iver Randulf (bla deg nedover på denne lenken) http://vestraat.net/iea-o/p482.htm#i19315. I DIS-Treff sies det at Iver Pedersen Randulf ble født i Tønsberg. Så nevnes 1733, Stord, og død 1756 i Luster. Her finner jeg giftermålet i Stord i 1733, men kona heter her Mette Cathrine Green Lenke. Og her er dødsfallet til kanselliråd og sorenskriver Iver Pedersen Randulf i november 1756 i Luster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg fant dette under prestehistorie, Se på listen under Tønsberg MARIA( kirken) Her er nevnt PEDER JENSEN RANDULF, far til Iver Pedersen.LenkeJeg tør nesten ikke nevne DIS-treff, men kan jo bare ta med navn denne gang:Her har mange levert data om Randulf-slekt fra forskjellige områder i Norge.Her er Peder Jensen Randulf ført g.m. Gjertrud Sørensdatter Scheldrup ( datter av Søfren Hansen og Anna Pedersdater Scheldrup )En sønn av Peder og Gjertrud er ført som IVER PEDERSEN RANDULF ( han er nevnt d. 1756? I Luster) g.m. Ulrikke Antonette ' Netta' Hansdatter , ( datter av Mette og Hans Green)Disse har igjen en sønn som da vel er oppkalt etter farfar: Peder Iversen Randulf.Jeg skal se om jeg finner noen opplysninger om denne prestefamilien Randulf på Vestfoldslekt?Disse opplysningene passer bra med det du har funnet , Grethe? Helt enig i at det hadde vært av stor interesse om det var mulig å finne skiftet etter Hans F. Green.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min søking kom jeg over dette nettstedet med mange data om Scheldrup og Randulf-slekt: LenkeHer er nevnt Gjertrud Margrethe Schjelderup g.m. Peder Jensen Randulf og deres etterkommere. Mulig du Grethe får noe ut av dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I den digitale bygdeboka for stokke Under Prester: Se Prester etter Reformasjonen , er nevnt nr. 8. Jørgen Larsen Bagge fra Vaale prestegård , sogneprest i Stokke. g.m. HEDIVIG FREDRIKSDATTER GREEN; søster av Hans Fr. Green nevnt i skiftet. Hun skulle være enke etter en sogneprest i Modum.http://www.vestfold-slekt.net/stokke/bygdebok/Søk i søksfeltet. Som du ser mange forbindelser til presteslekter både på østlandet og på Vestlandet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tar fram igjen dette skiftet her også fra Larvik. Det viser skftet etter foreldre til Hans Fr. Green og søsken er nevnt her: Lenke Det blir mye å holde styr på, men både skiftet i Skien og Larvik viser bra familierelasjonene, i Green-familin.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her kom tilslutt foreldrene til Green på plass. Det skulle vel være mulig å føre hans slekt videre, da faren som tidligere Borgemester i Laurwigen bør være rimelig kjent. Hvor kommer Green navnet fra tro ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at vi fant foreldrene . Jeg prøver med noen opplysninger fra Distreff igjen, selv om dette må sjekkes:Fredrik Pedersen Green f. ca 1668, Skien d. 1695 Larvik g.m. Anne Hansdatter, Skien.Fredrik er oppgitt til å være sønn av : Peder Torgeirsen Green f. ca 1595 i SIGDAL ( sikkert fra en GREEN-gård der, som før nevnt)Mor Helvig Michelsdatter , d. 1696 i Risør.Farfar er nevnt som Torgeir Mathiasen Green fra Sigdal.Da blir det nok å lete i Sigdalbøker. Green-navnet kan da komme fra gården Green i Sigdal.Passer bra med resten av opplysningene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger en lenke hit til Green-gårder i Sigdal i 1801-tellingen. LenkeHåper noen kan hjelpe deg med oppslag i bygdebøker som viser slektene som kommer herfra, om det finnes bøker fra denne tiden?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at det angitte fødslsesår for Fredrik Pedersen Green må være feil i distreff. Han må være født tidligere. I Larviks historie ser det ut til at han er nevnt s. 82 og s. 83. Sitat: 'Skibsreder var Gyldenløve i sine siste år. Hans skibe gik paa Kjøbenhavn og paa England. Larviks skibsflaade utgjorde i 1675 3054 3/4 læster i 20 store og 247 Læster i 9 smaa skibe. Gyldenløve var ikke opført blandt rederne; derimot var Claus Røyem, Søren Hercules og FREDRIK PEDERSEN medredere i hele ni av de store skibe , og det viser hvem der stod bak.... I det følgende krigsaar synker skibsflaaten . Toldregnskapenes viser at 1688 var antallet sunket til et antall av 9 med tilsammen 1145 læster. Av de gamle skibsredere var bare Fredrik Pedersen tilbake: storrederen var nu raadmand i Larvik , senere borger i Kristiansand.' På s. 84 er det referat av et brev til Monsieur Fredrich Persen, Bourgermaitre a Laurvigen.Brevet handler om inquartering af soldater.Undertegnet V.F. G.Lew 5 okt 1687.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fortsetter med litt informasjon fra Larviks historie: s. 95. 'Vistnok alt aar 1671 blev det ansat en borgermester og 2 raadmaænd. Før hadde byen bare hat en byfoged. FREDRIK PEDERSEN er Borgermester, Claus Bertelsen og Joseph Bourne raadmæmd. Claus bertelsen var absolut den rikeste av dem: Han var skibsreder i stor stil.I skattemandtallet av 1684 ser vi at da har baade Claus Bertelsen og Fredrik Pedersen en skolemeater for sine barn. I 1896 er Claus Bertelsen flyttet til Kristiansand, og hans hus i Larvik er brændt . Borgermester Fredrik Pedersen utarmes og dør, vistnok før 1690. Joseph Bourne forsvinder sporløst fra kildene. Etter disse tre første blev der ikke længer utnævnt borgermester og raadmand i Larvik....Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Du verden hva du finner ut, Gunn! Tilbake til spørsmålstegnet ditt i innlegg 162 om Iver Pedersen Randulf, 1756 i Luster. Jo, det er dødsfallet hans. Jeg fant det i Luster, se lenke til kirkeboka for Luster i mitt innlegg 161, legger den inn her på nytt: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I dette skiftet fra 1678 i Skien er Fredrik Pedersen, gift med Anna Hansdatter, nevnt. Blant ”andre” i skiftet er nevnt Hans Ifrsen – vil tro det er Iversen, og han må være avdødes og søskens far iflg. skiftet. Altså far til Anna Hansdatter. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sk08061666&gardpostnr=487&personpostnr=3016&merk=3016#ovre>LenkeHer er et annet skiftet fra Skien i 1687, hvor Fredrik Pedersen er nevnt som enkemannens svoger. Fredrik kan også ha vært avdødes bror. Det vil vel i dette tilfellet si broren til arvelater Else Pedersdatter. I skiftet er også Peder Tøgersen nevnt, trolig Fredrik Pedersens far, og Helvig, enke etter Peder Tøgersen og Fredrik Pedersens mor, jf. LenkeI skiftet som du nevner, Gunn, står det at Hans Fridrichsen Green er oberstløytnant og bor på Ornings-Gaard paa Storøen per Bergen, legger inn lenken her på nytt Lenke. Vil tilføye at dette gårdsnavnet er også nevnt i samband med ”obriste Green” i tingboka fra Nordhordland fra 1735 som jeg viste til i mitt innlegg 161.Sakser dette fra følgende nettside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe/Gunn! Jeg synes dere er fantastiske begge to. Dere kommer frem med ting som jeg antagelig aldri ville funnet innen rimelig tid alene. Takker for at dere engasjerer dere i denne søken. Det er fantastisk spennende og fyller inn mange tomrom for meg. Mange ledd har vært grei å fylle ut, da de finnes i andre personer slektsoppsett, men noen er vanskligere enn andre. Jeg leter rundt, og venter alltid på spennende nye opplysninger. Takk ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Dette synes å være skifte etter rådmann Hans Iversen i Skien, faren til Anne Hansdatter som var gift med Fredrik Pedersen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=sk08061666&gardpostnr=388&personpostnr=2498&merk=2498#ovre>Lenke. Skiftet er datert 29.3.1669. Anne Hansdatter var datter av Hans Iversens tidligere ekteskap. Hans ektefelle i siste ekteskap var Magdalene Jessdatter, datter av den nevnte sognepresten i skiftet, Jesse Madsen. Hans Iversen er nevnt her i Porgrunns historie, bind 1, kap. (IV) De gamle gårdene: Lenke.Rådmann Hans Iversen, f. 1617, d. 1668, først var gift med Pernille Halvorsdatter, f.ca. 1624. Foreldrene til Hans Iversen (iflg. DIS-treff) var Iver Christensen og Margrethe Jørgensdatter von Ansbach. Margrethe skal være f. 1555 (DIS-treff) som datter av Jørgen Jørgensen von Ansbach, men hvis sønnen Hans Iversen er født 1617, var Margrethe 62 år da han ble født!?Hans Iversen og Pernille Halvorsdatter hadde barna (DIS-treff):Dorthea, f. 1642, d. 1662 i Risør;Iver, f. 1645, d. 1693 Skien, nevnt 1673 GjerpenKaren, nevnt 1665 SkienHalvor, d. 1677 Skien (skiftet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.