Gå til innhold
Arkivverket

[#54248] Familie til Else Chatrine Waale, f okt 13/16 i Larvik (? ) Vestfold

Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Ole Christian og Christiana Nordbye hadde en søster som Inger, gift med Peder Hansen i Hedrum. Her er Inger og Peder i f.t. 1801 for Hedrum, bosatt på gården ”Norbye”:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f10727&gardpostnr=10&personpostnr=168&merk=168#ovre>LenkeYtterligere en søster er Anne Magdalene, gift med Jens Kristian Kjer / Kjær, og her er dette paret i f.t. 1801 for Larvik Lenke. Sønnen til Anne Magdalene (Anna Malena) og Jens Kristian heter Christopher Nordby Kjær og 3 år gammel, f. 1798. Her er dåpen til Christopher Nordbye og blant fadderne finner jeg madam Helene Nordbye (se til høyre, dåp 12. juli 1798) Lenke. Det står en anmerkning på siden av dåpen: de 4. April 1809 begr. Og her er dødsfallet (se til venstre nr. 60) Lenke.Her fant jeg konfirmasjonen til Ole Christian Nordbye i Larvik i 1798 (se venstre kolonne på høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner Christopher Nordby som fadder på en del barn som blir døpt i Langestrand i Larvik på 1780-tallet.Så finner jeg enda et skifte i Larvik fra 1778 hvor arvelater er Anna Marie Olsdatter. Den ene av søstrene hennes er Helene Olsdatter, gift med Christopher Nordbye… [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=sk07071672&gardpostnr=1099&personpostnr=7966&merk=7966#ovre>LenkeAndre søsken er Lisbet Olsdatter, Einer Olsen og Berthel Olsen. Moren heter Inger Berthelsdatter og hun er gift for annen gang med Jens With. Første ektemann var Ole Einarsen. Her er skiftet etter Ole Einarsen i Larvik fra 1760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Skifte etter Bertel Davidsen Rabe [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=sk07071672&gardpostnr=570&personpostnr=3983&merk=3983#ovre>Lenke, faren til Inger Bertelsdatter som var gift med Ole Einarsen Glop. Inger var datter i Bertel Davidsen første ekteskap med Anna Andersdatter. Bertels skifte ble avsluttet i 1744, og han er da morfaren til Helene Olsdatter som var gift med Christopher Nordbye Her er skiftet etter Anna Andersdatter Gaarden – Helene Olsdatters mormor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe ! Fantastisk hva du har funnet ut, men dette ble vanskelig for en enkel sjel. Har jeg forstått deg riktig at du ser følgende sett opp:Else Katrines Mor var Cathrine Elisabet Holm, f ca 1775, hennes farmor var Else Alette Holm, Else Kathrines far var Ole Christophersen Nordbye, hennes Stefar var Jens Waale, mor til Ole Christophersen var Helene Olsdatter Nordbye f ca 1749, og hans far var Christopher Nordbye, morfar til Helene var Bertel Davidsen Rabe d ca 1744, og hennes mormor var Anna Andersdatter Gaarden d ca 1732.Hvis jeg har rett så langt så har jeg ikke klart å sette inn foreldre Helene, og jeg klarer heller ikke å se om det finnes noen foreldre til Christopher Nordbye.Dette ble mye, men har jeg klart dette riktig så langt ? MvhJan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så langt jeg kan vurdere, så ser det riktig ut, det, Jan Erling. Jeg må også holde tunga rett i munnen…Jeg har lett en del etter dødsfallene til Helene Olsdatter og Christopher Nordby, men ikke funnet noe så langt. Mulig jeg har oversett noe underveis. Men Christopher må være død før 1801, for da er kona enke, og så er vel Helene døde en gang i 1801-1802, siden det holdes skifte i 1802. Det ser heller ikke ut som det er kirkebøker for Larvik for den perioden da Helene og Christopher giftet seg.Har lett etter sønnen Ole Christian Nordby i kirkebøkene for Langestrand i Larvik, men ikke funnet noe. Som sagt så finner jeg Christopher Nordby og ”Christopher Nordbyes Hustrue” som faddere i Langestrand. Som du ser, er madam Helene Nordbye også nevnt som fadder da dattersønnen Christopher Nordby Kjær blir døpt i 1798.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe ! Jeg har altså fostått det rett, at foreldrene til Helene Olsdatter Nordbye mangler i denne oversikten, eller har jeg på en eller annen måte mistet disse ?MvhJan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nei, så vidt jeg kan se er foreldrene til Helene Olsdatter ekteparet Ole Einersen Glop og Inger Bertelsdatter. Inger igjen datter av Bertel Davidsen Rabe og Anna Andersdatter. Helene Olsdatter er 11 år gammel i 1760, jf. skiftet der Ole Einarsen Glop er arvelater - tar skiftet inn her på nytt Lenke. Moren til Helene, Inger Bertelsdatter, var da forlovet med en ny mann, Jens Hansen Hvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Christopher Nordbye er nevnt i flere skifter i Larvik, så det er kan hende mulig å finne spor etter hans foreldre i skiftene?Her er skifte etter Christopher Nordbye: Lenke Skal se om jeg finner noe i Hedrumskifter? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Tror jeg har funnet Bertel Davidsen som 8 år gammel gutt i manntallet 1701, sønn av David Rave (som da har blitt til Rabe) Lenke. Bertel er faren til Inger Bertelsdatter som var gift med Ole Einarsen Glop og Inger og Ole var igjen foreldre til Helene Olsdatter, gift med Christopher Nordbye - som Gunn har funnet skiftet etter i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn/Grethe ! Dette er storartet. Jeg er spent på hva dere event kommer opp med i tillegg. Uansett så langt,fantastisk, Tusen Takk for all hjelp ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Bertel Davidsen Rabe og hustru 2 Helvig Elisabeth Cortsdatter Scharnhorst er mine 4.tippoldeforeldre. Dermed er vi i slekt. Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Joseph Bourne var han rådmann i Larvik, men ikke nevnt etter ca 1686 og forsvinner deretter fra kildene ref. Larvik Historie bind 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan, slektning! Dette er jo fantastiske opplysninger. Nu vet jeg mye mere enn for en uke siden. Jeg mangler fortsatt faren til Chatrine Elisabeths mor, Else Alette Holm, død 18 Apr 1812.Er det korreklt forstått at David Rave var gift 2 ganger, og at Bertel Davids mor var Maren Bourne ?Send meg gjerne din e-mail så tar vi kontakt !MvhJan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Erling. I folketellingen 1701 er Bertel Davidsen nevnt 8 år gammel (født ca 1793). Hans far er da David Robe 46 år, oppsitter og feltbereder, dvs født ca 1755. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=mt07071701&gardpostnr=486&personpostnr=2480&merk=2480#ovre>Lenke. I skifte Lenke datert 24.07.1708 er David Rave nevnt gift med Maren Bouren. Denne David Rave er med all sannsynlighet David Robe Nevnt i 1701, altså far til Bertel Davidsen født omk 1793. Dermed kan det sannsynliggjøres at Maren Mouren er hans mor. Jeg har ingen opplysninger om at David Rave var gift to ganger.Bertel Davidsen var gift to ganger som det fremgår av skiftet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Og her dukket begravelsen til madame Helene Nordby opp, 27. mars 1802 – hun døde 21. mars 1802, 53 år gammel. Hun er dermed født ca. 1749, se til høyre nest siste innførsel Lenke. Dødsårsaken synes å være brystsvaghed…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

29.9.1772 har Hans Hansen Holm og Else Aletta datteren Chatrine Elisabeth til dåpen i Brevik (se til høyre i kirkeboka) LenkeEr dette ren tilfeldighet eller er kanskje din Cathrine Elisabeth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe ! Du løser de fleste probelemer alene, jeg er sikker på at du her har funnet det leddet som jeg savnet. Fantastisk ! Tusen takk for hjelpen.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er det kanskje mer du kan se på fra Brevik. Da finner du kanskje også flere barn av Hans og Else Alette [url="http://home.no.net/frajoha/slektgr1.htm>http://home.no.net/frajoha/slektgr1.htm. Ser forresten at det er en Ole Hansen Holm som har egne barn til dåpen i Larvik og som er fadder til andre barn. Kanskje en bror av Hans Hansen Holm.Og da er kanskje dette enken etter Hans Holm - fornavnene stemmer med navnene til Else Alethe Dorothea Bøckmann og i 1801 bor hun i Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.