Gå til innhold
Arkivverket

[#54322] Thomas Booth fra Manchester, nevnt i Bergen i 1848 og i 1857.

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

H S Booth and Others Ltd. er nevnt i den oversikten som jeg la lenke til i (24).Ellers, Kristinn, jeg har ingen ide om hvordan man søker i britiske tellinger eller kirkebøker. Men det blir nok for komplisert. Poenget var jo å finne litt ut om denne Thomas Booth, og det har vi klart. Hvor mange lausunger var det han fikk? 7 eller 8? Så får jeg vente på svar i AF om Yngve finner ut hva han satt i fengsel for i 1857.Ellers, Susanna Einarsdtr Veseth og guttene finner jeg ikke! Kan de ha reist med Thomas til England og bosatt seg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

JA!He he! Det var gøy. Jeg søkte på Ancestry.co.uk (vet ikke hvordan man skal kunne legge link til resultatet), og da fant jeg en Robert James Booth, gift med Margaret, bosatt i Hedworth Monkton and Jarrow, Durham, England i folketellingen 1881. Og hans fødested er oppgitt til Bergen ca 1855!Det må vel være Thomas Booth sin sønn?(Gå til www.ancestry.co.uk, skriv inn Robert James og Booth og 1855 der det passer, så kommer han sannsynligvis opp som 5 treff på listen. Men vil du ha hele bildet av folketellings-siden må du betale...)Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg finner Willam Carl Booth også (da skrev jeg inn navnet på Ancestry.co.uk, og valgte Norway som 'location' for fødselen, uten årstall for fødsel).Han finnes i folketellingen for 1881 i Hedworth Monkton and Jarrow, Durham og da er han gift med en Annie, og så er han i FT 1871 på ukjent sted i Durham (sikkert samme). Mitt tips er at du vil finne flere av familiemedlemmene hvis du går til det skritt å betale for å få se hele bildet av folketellingssiden i 1871. Man kjøper en slags verdiseddel for 5 pund eller lignende og så kan man bruke den til å se bilder til den er tom.Susanna klarte jeg ikke å finne med samme søkemetode.Jeg skjønner at prosjektet først og fremst dreide seg om denne engelskmannen i Bergen/Arna, men nå fikk du også bekreftet at han (sannsynligvis) tok med seg kjæresten og NOEN av 'lausungene' i det minste, tilbake til England en eller annen gang før 1871. :-)Ha god kveld/natt. Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg prøvde også å søke, og fikk opp Robert James, men ikke William Carl.Kan du ta et søk til, kanskje han tok med seg den eldste av lausungen, Peder August Marius f 1848, også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg tror nok han må ha tatt med flere av ungene.. Skal se om denne linken virker: [url="http://search.ancestry.co.uk/cgi-bin/sse.dll?rank=1&=&=&=&=&=&=&=&=&=&=&gsfn=&gsln=booth&=&gsby=&gsb2co=5173%2CNorway&gsb2pl=1%2C+&gsdy=&gsd2co=1%2CAll+Countries&gsd2pl=1%2C+&=&=&=&=&=&=&=&=&=&sbo=0&sbor=&ufr=0&wp=4%3B_80000002%3B_80000003&srchb=r&prox=1&db=&ti=5538&ti.si=0&gl=allgs&gss=ansmp&so=3>LenkeHvis det virker er det et søk på alle med etternavn Booth som er født i Norge. Det er en Thomas født 1859, en Sarah og en to Susannah (1817 og 1859), en William født 1853...men jeg kan ikke se noen som kunne være Peder August Marius.Det er en side som heter Genuki.org.uk som har mange gen ressurser, om Durham for eksempel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Susanne Jacobsdatter Weseth i fengslet samtidig med Thomas Booth. LenkeDette tyder da på at Susanne har operert med feil patronym, fordi hun i virkeligheten er datter av Einar Eriksen Veseth. Dermed er det vel den samme Susanne som er mor til alle barna unntatt Peder August Marius f 1848.En annen ting er at fødselsåret som oppgis i England, 1817, må være feil. Hun var trolig ikke født tidligere enn 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er en Thomas født også i 1851.LenkeDette er vel også bevis på at Susanna Jacobsdatter (Veseth) er identisk med den Susanna Einarsdatter Veseth, nevnt i Haussoga.De yngste barna som blir døpt i Bergen er tvillingene, døpt 261258. I 1865-tellingen finnes ikke familien, noe som vel betyr at de har reist til England fra Bergen i tidsrommet 1859-1865, men i utflyttede fra Domkirken finner jeg dem ikke. Skal bla gjennom Korskirken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Kirsti,så han var altså født på gården Fyllingen i Hosanger. Ja, de flyttet vel litt rundt. - og den lille var 1 1/2 år ved dåpen. Som i dag, kan man si. Var det moren som oppholdt seg på Fotland, mon tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Får prøve å sette barna opp igjen kronologisk; Peder August Marius f 1848 Mor: Anne Cecilie ØstensdatterSara Susanna f 28.9.1849 i Bergen DØDE 9.12.1849 Mor: Susanne JacobsenThomas 25.1.1851 i Bergen DØDE 31.1.1851 Mor: Susanne VesetWILLIAM Carl f 16.5.1852 i Hosanger Mor: Susanne VesetROBERT James 21.3.1854 i Haus Mor: Susanne Einarsdtr VesethWilhemine Oline f 18.11.1856 i Bergen Mor: Susanne JacobsenTHOMAS f 25.10.1858 i Bergen tvilling Mor: Susanne JacobsenSUSANNE f 25.10.1858 i Bergen tvilling Mor: Susanne Jacobsen I England finner vi altså mor Susanna, sønn Thomas, sønn William, sønn Robert og datter Susanne (de med store bokstaver i fornavnet).Da er det Wilhelmine Oline vi ikke finner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Både Thomas (1) og Susanne (32) var i fengsel i 1857; Høyesterettsdom 31. juli 1856,Susanna Jacobsdatter Veset: 10 dager på vann og brød for som å ha levd i konkubinat med gift mann.Thomas Booth: 20 dager på vann og brød for som gift mann å ha levd i konkubinat.[Konkubine, av lat. concubina, til concumbere, ligge sammen, ligge med frille; mætresse; elskerinde.]Med andre ord så var altså Thomas gift med en annen. Men hvem kan det ha vært? Hjemstavnsforhørene av Anne Cicilie Østensdatter forteller ingen ting om at hun og Thomas ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Dette blir jo mer og mer komplisert. Thomas kan jo evt ha vært gift (i England) da han kom til Norge. I 1851 ved dåpen til Tomas og i 1856 ved Wilhelmine sin er han oppført som gift mand.Ellers er det vel ganske sannsynlig at det er den samme Susanne som er mor til alle barna. Men er hun en Jakobsen/datter eller er hun identifisert som datter av Einar Eriksen i Haus?På FS finner jeg Susanne Einarsdatter f ca 1827 i Haus som datter av Einar Eriksen og Lisbet Knutsdatter. Men jeg finner henne ikke i kirkeboka. Jeg finner Erik f 14 nov 1826 og Anna f 15 aug 1829 med disse foreldrene. Da er det jo teoretisk plass til Susanne mellom dem.De eneste Susanna jeg finner i Haus i noenlunde riktig alder er Susanne f 26 des 1826, far Johannes Olsen, og Susanna Larisa f 16 des 1830, far Jens Larsen. Er disse utelukket?Nå kan det godt hende jeg har stirret meg blind og oversett noe, men det hadde vært moro å få identifisert Susanne Weseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er det som er blitt så vanskelig. Jeg antar også at Thomas har holdt skjult at han var gift. Kanskje i forbindelse med at han har prøvd å inngå ekteskap med Susanna før de dro til England sammen, en gang mellom 1858 og 1865.Utgangspunktet mitt var at jeg holdt på å skrive om Anne Cecilie Østensdatter, som altså fikk en sønn med Thomas i 1848, Peder Auigst Marius, som jeg forøvrig ikke finner igjen.Så, da Haus og Arne Fabrikker dukket opp, sjekket jeg bygdeboken, og der står altså Einar Eriksen S Veseth oppført med datteren Susanne, uten fødselsår, som 'samboer' med Thomas i Haus og to barn, William og Robert.I og med at bygdebokforfatteren ikke har skrevet fødselsåret til Susanna (det står på hennes søsken), så må jo det være fodri han ikke har funnet fødselen / dåpen. Han har vel tenkt som oss, at når hun skriver seg for Einarsdatter Veseth en gang, og der ikke er noen Jacob Veseth, så må det være Einars datter. Einar har imidlertid en bror, Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Og ved Sara Susannes dåp i 1849 Lenke ønsker han tydeligvis ikke å opplyse om at han er gift, for da står han oppført som ugift maskinmester.Det ser ut som om det er en drøss med Thomas Booth'er som gifter seg i Manchester på 1840-tallet, så han kan være en av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom denne Jacob Eriksen Veset, Einars bror, skulle være aktuell som far, og at Susanna delvis har vært oppvokst hos Einar i Haus, eller for den saks skyld omvendt, så bor han i byen og er gm Petrikke fra Damsgård. De får i hvertfall tre barn på 1820-tallet;[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=dp12011816&gardpostnr=3406&personpostnr=10206&merk=10206#ovre>LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Opps, her LenkeSusanna var da fra et tidligere ekteskap. Denne konen ble Jacob gm i 1815. Med Petrikke ble han gift i 1821. OK, så her er trolig grunnen til at Susanna vokste opp hos Einar og Lisbeth i Haus. I og med at Susanna ble født i 1820 og faren gjengift allerede i 1821, så har vel moren dødd i barsel, derav også navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

dødsfallet til Susannas mor Lenkehun døde da Susanna var 5 dager. Det ser ut for at Susanna kanskje var deres eneste barn. Ingen barn er nemlig nevnt i bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Så hun var datter til Jakob. Kan hende har hun flyttet til Haus til Einar da han giftet seg. En munn mindre å mette for Jacob?Peder August Marius har jeg sett nevnt en gang etter dåpen LenkeVi får fortsette å lete.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jacob Eriksen Veseth og Susanne Aamundsdatr Takvam fikk også en datter i 1817; Gjerke Margrethe. Henne har jeg ikke funnet siden.Her fra dåpen til William Carl i 1853; kan noen tyde teksten?LenkeHvordan kan man finne dødsfallet til Susanna i England? Vi har henne fra en telling der i 1881, og da er hun enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja det er henne. Tusen takk Kirsti. Men det skulle vel bety at også Susanna mest trolig ble konfirmert der et par år senere. Klarer du å lese hva som står i rubrikken FØDESTED?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men så har bygdebokforfatteren satt Susanna opp som nr 2 av 9 barn, mellom Eirik f 1826 og Anna f 1829. Det tilsier vel at han heller ikke har funnet konfirmasjonen, for da ville han visst at hun var født tidligere, -eller kanskje hun ikke er konfirmert før på 1840-tallet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.