Gå til innhold
Arkivverket

[#54435] Byggmester Tørres Andersen. Er det noen som vet noe om hans etterkommere?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Da, har dere kommet til ende med Tørres og takk for all hjelpen så langt.Kan alt tyde på at Tørres og familien bodde i Nøstegaten eller i Johannes menighet fra 1900 og utover. Kan det da være mulig at Berthine og Tørres fikk barn etter 1900?Jeg har søkt etter noen konfirmasjoner i Johannes meninghet i perioden rundt 1909-1910 uten å ha funnet noen, men familien kan ha flyttet etter at Tørres døde i 1907?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom Bertine døde mens de fortsatt bodde i Steinkjelleren og hørte til MK, så er ikke MK med i databasen over Gravlagde i Bergen 1881-1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da kan jeg oppsummere følgende:Johan Mandius Andersen f. 6. des. 1877 i HaugesundIngeborg Helene g. Mikalsen f. 10.01.1880 i HaugesundAndreas Andersen f. 30. april 1882Kaia Emelie f. 24. jan. 1882 (mor Malene Haus)Marie Konstanse Andersen f. 1883 i HaugesundAlbertine Severine Veivåg f. 15. aug 1888 - 1978Torvald Johan Andersen f. 6. mars 1891 i FjellKarl Emil Andersen f 1895Bergit Therese Andersen f. 5. des, 1896 Birgit DeiszAlf Andersen f. 30. juli 1898Peder Martin Andesen f. 23. febr. 1900 – d. 04.05.1907Tørres f. 1850 (1848) d. 7. mars 1907Jeg har ikke fødselsdata på Karl Emil, bortsett fra et jeg vet at han ble født i 1895 i Bergen. Er de andre fødselsdatane korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Beklager at jeg ikke hadde fått denne datoen med meg, men stemmer det at fødselsdatoen for Marie Konstanse mangler? (Det er muligens henne som er ført opp som fadder på Bergit Therese som da heter Marie Andersen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, det gjør den sannelig. Da skulle alle fødselsdatoene være på plass. Det ser ut som Marie Konstanse hadde fødsels dag den 26. november og ble født i 1885. Jo det stemmer nok at Andreas ble født i 1883.En stor takk til alle sammen for all hjelp jeg har fått. Skulle det dukke opp noe mer så er jeg takknemlig for alle opplysninger.Det kan tenkes at det er flere barn - kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

vi burde finne Berntine sitt dødsfall, trolig mellom 1900 og 1904. Mariakirken (skannet) er aktuell. Ble hun begravet fra JK før 1911 skulle hun være med i databasen og det er hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Ved Tørres' dødsfall i 1907 står det at han er gift. Bertine er nok da død etter dette. Har ikke funnet henne i oversikten over døde i Bergen 1912 - 1972 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Den første konen til Tørres, Barbro Evensdtr, må ha dødd en gang mellom 1885 og 1890, eller før 1888? Lar det seg gjøre å finne ut når hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ser av de opplysningene som er lagt ut fra Bygdeboka for Skåra at Tørres og Barbro muligens flyttet fra Haugesund, så kanskje hun flyttet dit han hadde arbeid? Så da er det ikke så godt å vite hvor de bodde da hun døde. Finnes det noen opplysninger om hvor tid Anna Malene Hansdtr døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Første kona til Tørres - Anne Malene Hansdtr. døde i Skåre 18.3.1882 og ble gravlagt 24.3.1882 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen til Tørres og Barbro i Haugesund 25.4.1883. Tørres er fra Vats og Barbro er det litt vanskelig å lese fødselsstedet. Se nr. 22 Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til Barbro er Even Evenson og det er sannsynligvis Barbro som blir født på Jelsa i 1854 med foreldre Even Evensen og Marta Albrechtsdtr. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da Torvald Johan ble døpt står faren oppført som Byggmester Tørres Andersen, men det står noe mer etter Andersen og hva står der. For meg seg det ut som om dette navnet begynner med B, men hva er navnet? Det står at foreldrene bor på Brattholmen, men kan dette navnet være det stedet der Tørres bodde midlertidig eller jobbet? Kan det stå Bechervig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da, er det kanskje mulig å fortsette på neste generasjon.Det blir opplyst at Johanne Marie, datter til Alfred og Ingeborg ble født 3. mars 1903Hvilket etternavn bruker familien på dette tidspunkt? Finnes det flere 'Haugesundere' i 2. generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror at vi med nesten 100% sikkerhet kan anta at det er den rette Birgit som ble funnet i innlegg 38. Det er mange som har Deisz som etternavn i Bergen og kanskje det lar seg gjøre å finne noen etterkommere av henne blant disse?Dersom det skulle være noen som vet noe om etterkommere av Tørres. Eller kjenner noen som lever i dag så ønsker jeg å få e-post om dette. Dette kan sendes til:austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.