Gå til innhold
Arkivverket

[#54517] Ingeborg Bertine Bertelsdatter Skjold

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bare hyggelig å kunne hjelpe-:)Her er dåpen nederst til högre. jeg har mye slekt fra Rutledal, men har ikke denne Marta i dataen min. Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen i Gulen, Ministerialbok nr. A 11 (1736-1749), Kronologisk liste 1744, side 47. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11442&idx_id=11442&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg på job, men du kan jo lese på forsida hva det står der om hvordan en skal lete. Det er flere hjelpesider.Du må jo kjenne til fylkene og slå opp der, er ikke så lett å forklare. Men tröst deg med at vi har alle vært nybeynnere-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være disse som gifter seg i 1739: Marthe Andersdtr Rutledal og Hans Johansen Hjartholm (1. ekstesakp i 1739, högre siden) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen i Gulen, Ministerialbok nr. A 11 (1736-1749), Kronologisk liste 1739, side 17. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11442&idx_id=11442&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kjellaug.Nå tror jeg at jeg mistet tråden litt ditt innleg nr 26 lenken du viser til der er den til Hans Rutledal? eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen er det slik at vi har felles aner da slik ej forstår ditt innlegg nr 26? kansje vi kunne utveklsa mere info da for jeg vil veldig gjerne finne ut meir om denne slekten som er forfedrene til Ingeborg Bertelsdatter Skjold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dåpen til 15. Marthe/Marta Hansdtr Rutledal, hun var förste kona til 14. Peder Ottesen Tvedt og derfor må hun være mor til 7. Brithe Pedersdtr Tvedt gift med 6. Anders Endreson Myre - disse siste er foreldra til 3. Sölvi Andersdtr Myre som ble gift med 2. Östen Ellingsen (sjekk listen over) - de er foreldra til 1. Bertel Östensen.Ja, det er mulig vi har felles aner, men först må vi få sjekket om foreldra til Marte Hansdtr Rutledal er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kandidat til Martha Andersdtr Rutledal, hun kan være den Martha som ble födt i juli 1719 av foreldre Anders Brosvig og Anne, men det er jo langt fra sikkert: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 7 (1716-1722), Kronologisk liste 1719, side 39 (Like over T-merket i margen til venstre). Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11438&idx_id=11438&uid=ny&idx_side=-39>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ej fant ut etter innlegget mitt at det måtte være Martha Hansdatter linken var til,men kan ikke si jeg helt klarer og tyde skrifta på de kirkebøkene ikke alt er like lett og tyde for mej. Men kan jo prøve og sjå om en finner ut om Marthe Hansdatter Rutledal Men den Lars Rutledal som er din 2 tippoldefar hvordan er han islekt med Martha ser av innlegget dit at han var fadder på Martha stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk vi skiftet etter Hans Johansen Rutledal, död 1753:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 27.11.2007 18:20 (2) 'Dato 2. august 1753, enke Marithe Andersdatter, og som formynder hennes nye forlovede Ole Thorsen. Avdødes barn Erich H., 13 og Marithe H., 9 år, fra ekteskapet med første kone Marthe Andersdatter Kirchøen, og med enken: Anders H., 4, Anne H., 7, og Giertrud, 6 uker. Formyndere farbror Ole Johansen Hjartholm, indre, mostermann Siur Anders Brosvig (for Anders H.) Ole Thorsen Rutledal og Ole Erichsen Fallebøe.'Dette viser at han er far til Martha/Marithe Hansdtr Rutledal og også at han kom opprinnelig fra Hjartholm og at Marthe Andersdtr Kirköy var hans förste kone og således mor til Martha/Marithe som ble födt i 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthe Andersdtr i innlegg 33 er da Hans Johansen Rutledals andre kone og ikke mor til Martha/Marithe Hansdtr.Skal se om jeg finner henne fra Kirköy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldra til Ole Johansen Hjartholm som er nevnt som farbror i skiftet og Hans Johansen Rutledal var:Johan Torsteinsson Trædal f. ca 1636 på Trædal og död på Hjartholm Indre i 1740 og kona Gjertrud Olsdtr Eiken ca 1664, död 1739.Her er Johan i 1701: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förste kona til Gible/Gievle Olsson kan muligens ha vært en Anna. Han får nemlig flere dötre som han kaller Anna. Det var ofte en tradisjon at man kalte förste kona opp att og dersom hun döde under födsel ble barnet og ofte oppkalt etter henne. Han ble jo gift opp igjen i september 1785 med Brithe Iversdtr, men en kan undre seg på om ikke kona hans döde samme året: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=guledo79&gardpostnr=488&merk=488#ovre>LenkeDette må jo selvsagt sjekkes.LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste Per/Peder Ottesen jeg finner döpt i Gulen ca 1750, han er altså födt 1751 med foreldre Otte Nesse og Birthe. Dattera er nok oppkalt etter mora.Kommer ikke inn på kirkebökene ikveld, men dette er jo kopi fra kirkebok så en skulle tro at det var rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til innlegg 13: Endre Gregoriussen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=f11411&gardpostnr=29&personpostnr=463#nedre>Lenke som jeg antar er far til Anders Endresson Myre, så står det at han var födt utenfor kirkesognet, da er det mye mulig at han er födt i Kyrkjebö, flere derfra kom til Gulen.Jeg fant på FS (Family Search) at en Endre Gregoriussen var födt der i 1745 med foreldre Gregorius Endresen og Eli Hansdtr: LenkeHer står han gift med en Solvei Olsdtr i 1778, men hun kan være hans förste kone.Han gifter seg med Guri Knutsdtr i 1785:LenkeI ft 1801: Lenke står det at de er begge i förste ekteskap, men under vil du se at han ihvertfall har to barn med en förste kone. Dattera heter Eli, så det er store sjangser for at det er han fra Kyrkjebö. Mor hans het jo Eli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig sikker på at det er rett mann (Endre G) over for nå når jeg ser på ft, så ser jeg at hans förste datter med Guri er kalt Sölvi og kona er satt som Solveig på FS, men det er nok ganske sikker bare en variasjon av Sölvi for ö blir o på engelsk.Da vil jeg tro at Anders Endresson er sönn av förste ekteskap ettersom han kaller sin datter Sölvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du nå föler at du er helt 'lost' så ta gjerne kontakt så skal jeg sende deg det jeg har satt op: kellypetit@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Endre Gregoriussen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=sogndaap&gardpostnr=18585&personpostnr=18585#nedre>LenkeHer er förste ekteskapet hans og kona heter Sölvie og ikke Solveig, som jeg tenkte meg (förste på venstre side, forlovet 12 april): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Vik, Ministerialbok nr. A 4 (1772-1783), Trolovede 1778, Ekteviede 1778, side 188-189. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Kjellaugskla kikke på alle innlegga og lenkene og sjå om ej forstår dem .så kan ej sende dej en mail.Tusen takk for hjelpen iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg dåpen til Anders Endresson Myre, 30 mai 1784 (nest siste på högre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 13 (1776-1787), Kronologisk liste 1784, side 86. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11444&idx_id=11444&uid=ny&idx_side=-86>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N° 441: Sylvie Olsdtr Myre ble gravfestet 25/3 - 1785: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 14 (1779-1788), Døde og begravede 1785, side 318-319. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11445&idx_id=11445&uid=ny&idx_side=-50>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.