Gå til innhold
Arkivverket

[#54517] Ingeborg Bertine Bertelsdatter Skjold

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er ikke godt å vite hvor Sölvie 0Osdtr kom fra. Ettersom de gifta seg i Kyrkjebö, er det vel trolig at hun kom derfra?Jeg fant to kandidater, en i 1742 og en i 1756 (hun fant jeg gift med en annen). De kom begge fra Mannebrekke, så det er vel mulig at denne förste - som er tvilling, döde og at det er derfor jeg ikke finner henne igjen. Dersom da ikke det var to Sölvi Olsdtr på Mannebrekke (nederst til högre): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kyrkjebø i Vik, Ministerialbok nr. A 2 /3 (1740-1755), Kronologisk liste 1742, side 178. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16796&idx_id=16796&uid=ny&idx_side=-19>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSynd at det ikke stod alderen da hun ble gravlagt. Får lete litt mer...Her fant jeg alderen hennes: hun var 43 år da hun döde (N° 73 på venstre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 13 (1776-1787), Kronologisk liste 1785, side 99. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter min monolog!!Hovland er i Kyrkjebö og i 1801 er det en Knud Olsen 70 år gammel som gårdbruker her, han kan være bror til Sölvi Olsdtr Hofland: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Hovland, Kyrkjebö, finner jeg da en Ola Knutsson gift med Guri hansdtr Austrheim, de fikk flere barn, men har ikke funnet noen Sölvie.Eli 1725Ingeborg 1728Knut 1731Men det er jo artig å se at han hadde en datter Eli, det hadde jo og Sölvie Olsdtr og Endre Gregoriussen.Det rare er at den Ola som fikk en datter Sölvi i 1742 på Mannebrekke og heter Ola Knutsson, men kona hans var en Anna Sjursdtr.Kan det være at förste kona döde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synest er rart er at det er dette paret, men jeg finner jo heller ingen andre. Hun kan jo ha arbeidet på Hovland da hun gifta seg. Mor til Endre het jo Eli, så det forklarer hvorfor de kalte sin ene datter for Eli, men hvorfor kalte de ikke opp Anna? Vi får se hva skiftene viser.Har spurt etter skifte for de to some het Ola og Olle på Hovland. Skal se om jeg finner skifte for ola Knutsson på Mannebrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa er dette oppklart, takket vaere Arnfrid som har sjekket i bygdeboka. Sölvie Olsdtr var fra Anna Sjursdtrs förste ekteskap med Ole Knutsson Mannebrekke. Da Anna ble gift for tredje gang, bodde de paa en husmannsplass under Hovland, Kyrkjebö.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg henger med enda i svingene her. i ditt siste innlegg ang Anna Sjursdatter og Ole Knutsson Mannebrekke De er da foreldra til Sølvie Olsdatter Hovland f ca 1742 ikke sant?Det er iallefal slik jeg har tolket det. Og er det mulig og få navnet på den bygdeboken som er nevnt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det stemmer det. Skal sende deg dette og mer naar jeg kommer inn paa nettet via bredband igjen.Har og funnet en del om Ingeborg Larsdtr, men alt dette kommer jeg tilbake til naar de har funnet feilen paa nettverket.Er inne paa min eldgamle W-95 naa og den er paa telefonen!Haaper det ordner seg til helga.Bygdeboka er vel den fra Kyrkjebö.Paa DIS kan du se hvilke bygdeböker som eksisterer for hver bygd og kommune. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Larsdtr het egentlig Ingeborg Bertine og var f. i 1859(n° 20): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 11 (1851-1862), Fødte og døpte 1859, side 63. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8269&idx_id=8269&uid=ny&idx_side=-64>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI ft 1865 Lenke, står hun bare som Bertine, men ved dåpen ser vi at hun het Ingeborg og.I ft ser du og hennes farmor og farfar.Fölger du denne lenken, kan du se hvilke genealogiske ressurser som er tilgjengelige for de forskjellige fylker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ellers feil födselsår på mor til Ingeborg Bertine i Ft 1865 for Fana: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=243&filnamn=f61249&gardpostnr=67&personpostnr=471#nedre>Lenke Marta Gregoriusdtr var født 4/5 - 1830 og døpt 23/5 - 1830 i Hamre. Lenke Familien bodde da på Eidsvåg.Ved vielsen står det at hun var 26 og 3/4 år.vielse n° 29: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 11 (1851-1862), Ekteviede 1856, side 174. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiTakk skal du ha Kjellaug,jeg setter veldig stor pris på alll hjelp jeg har fått av alle her på dette innlegget. Skal sjekke bygdebøkene og gå på bibloteket nå over helgatakk så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hun Ingeborg som dette innlegget vart innledet med f.14.12.1880. Hun vart oppfostret på Skold med noen som Het Nils og Elisabeth Skjold har jeg fått vite.Men jeg lurer på om disse var i familie med hennes mor på ett eller annet vis er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ft 1900 for Fana finner du Ingeborg hos Nils Iversen og Elisabet Mikkelsdtr Skjold: LenkeHvorvidt de var i slekt med henne er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste Nils Iversen som er født i Hamre i 1829 er Nils Iversen Reistad med foreldre Iverr Nilsen og Marte Mikkelsdtr: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth/Lisbeth Olsdtr må være denne, f.8/9-1838 (n° 129): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 14 (1827-1838), Fødte og døpte 1838, side 117. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11485&idx_id=11485&uid=ny&idx_side=-122>Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldre Michel Olsen (f. ca 1791) og Lusia Monsdtr Öste Mjelde (f. ca 1793). Her er de i ft 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig at det er slekt her siden Lusia/Luccia Monsdtr er fra Haus. Her er hun i ft 1801 på Smaaland, Haus: LenkeForeldre Mons Johannesson og Ingebor Olsdtr. Hun står som Johannesen i ft, men faren heter Mons så det er opplagt henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen som har lagt inn dette paret på FS,det må sjekkes: Mons Johannesen Smaaland og Ingeborg Olsdtr ble gift 1/1 - 1791 i Haus: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=700107734472&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeMons f. 1766 - d. 1832 Foreldre: Johannes Ellefsen og Anna OlavsdtDe gift her: LenkeHan fra Lone (der kan det og være slekt) og hun fra Hartvedt.Ola Johannesen Krokeide og Lussi Mortensdtr Raae ble gift i Fana i 1754:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut for at Iver Nilsen og Marthe Mikkelsdtr og ble vigde i Haus: 9. juli 1825 (n° 27): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 13 (1821-1827), Ekteviede 1825, side 287. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11484&idx_id=11484&uid=ny&idx_side=-220>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om du kunne ha sjekka bygdeboka fra Kyrkjebö for de i # 58, og har du boka som tar seg av Kirköy? #36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kirkøy er vel lenger ute i fjorden, Brekke eller Gulen, ikke sant?Anna Sjursdatter Mannebrekke 1714?-1785? var datter av Sjur Øysteinsson Mannebrekke 1685-1745 og Orlaug Olsdatter (ikke nevnt hvor hun kom fra). De hadde også barna Ågot 1710?- Mannebrekke, Ola 1712-1778, Mannebrekke, Gunhild 1721-?.Hennes 1. mann: Ola Knutsson Mannebrekke 1713-1750 var sønn av Knut Thomassen 1667-1731 og Marta Ivarsdtr Mannebrekke 1667-1749. Merknad: Uvisst om Marta er dotter til denne Ivar. Husmenn. De hadde ikke andre barn som er nevnt.Hennes 2. mann: Lasse Gullaksen Teigen 1727-1753 var sønn av Gullak Paulsen Avsnes og Marta Hansdtr Teigen 1696-1741. De hadde også barna Hans 1716?-1749 Hest, Kari 1717?- Røyrvik d. før 1772, Paul 1718?-1743 Teigen, Anna 1721-1754 Svagtun, Marta 1725- Vangsnes gm Nils Vangsnes, Arne 1731-1783 Dyrnesli, Kari 1734-1736.Hennes 3. mann: Johannes Bårdsson Dyrdal (hadde først 2 ekteskap i Bjordal) 1715?-1785 var sønn av Bård Johannesen Markeset + ukjent som trolig døde før 1727. Husmann på Østerbø og trolig i Bjordal (Bård-garden). Han døde i Jektevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle sjölsagt ha skrevet Kyrkjöy, det er ei öy nett utenfor Rutle og ikke langt verken fra Brosvik eller Rutledal.Wenche greier nok å föye de over til resten av anene, tenker jeg.Men jeg tar dem med og, for jeg er netsen sikker på at på ett eller annet nivå krysser de mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner kun en Knut Thomasson i 1701, han er 34 år og bor på Houg prestegard i Lærdal, alderen passer jo og med han som kom til Mannebrekke, men det kan være en tilfeldighet for jeg finner ikke noe som likner på Mannebrekke i 1701: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=1701nba&gardpostnr=14319&personpostnr=14319#nedre>LenkeEllers er vel dette Siur Öysteinsson,passer med alder i 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.