Gå til innhold
Arkivverket

[#54517] Ingeborg Bertine Bertelsdatter Skjold

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg
 Del

Recommended Posts

Heitakk for hjelpen,skal studere litt nærmere disse her jeg. Da er det altså Elisabeth Skjold da som evt kommer inn i slekta til ho Ingeborg? om ej har forstått dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Elisabeth/Lisbeth Olsdtr dete navnet vert nent i Kjellaug sitt innlegg nr 67 men kor kommer hun i bildet og hvem er dette er det Elisabeth Skjolds mor eller?for her klarer jeg ikke og plassere dette navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! I #67 skal det selvsagt stå Elisabeth Mikkelsdtr, foreldra var som sagt Mikkel Olsen og Lucia Monsdtr.Det var den dama som Ingeborg bodde hos i 1900!Det er ikke sikkert at de er i slekt med Ingeborg i det hele tatt, i tilfelle må det være langt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen vits å lete mer etter dette parets forfedre (Nils Iversen og Elisabeth Mikkelsdtr Skjold)- 4, 5 generasjoner bakover og jeg finner ingenting felles bortsett fra gardsnavn i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen da henger jeg med ja når det skal vere Elisabeth Mikkelsdsatter. Ok ej har bare hørt rykter av eldre personer i slekta at adoptivforeldra var i slekt med Ingeborg men ikke hvordan,Mener de skulle vere faddere på henne med ,men har ikke funnet bevis for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er daapen til Ingeborg Bertine Bertelsdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Birkeland i Birkeland, Ministerialbok nr. A 1 (1878-1888), Fødte og døpte 1881, side 12. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6972&idx_id=6972&uid=ny&idx_side=-14>Lenke Permanent bildelenke: Lenkefadderne var gardbruker Ola Jacobsen Nedstun (?), Johannes Olsen Skjold, Martha Johannesdtr ibid (Skjold), pige Elisabeth Nilsdtr ibid (Skjold), gaardmank. Johanne Johannesdtr Nedstun (?)Dette er vel noen av fadderne i 1900:Johanne Johannesdtr Nestun: LenkeOle Jacobsen Hamre/Nestun: LenkeMarta Johannesdtr Skjold:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg såg det ,men som sagt så var jeg ikke sikker ,dette var noe jeg har hørt av eldre slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at de adopterte henne heller for du ser i ft 1900, står hun oppfört med merknad 'husgjærning' som om hun skulle være i tjeneste der. Det er vel mest logisk at de bare har vært hennes fosterforeldre.Det kan jo være at hennes mor kjente dem fra för.Ja,det er ofte ting som blir fortalt, men nå har du opplysningene fra kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen og takk for hjelpen og for linkene, Trur jeg må lære meg og legge ved linker jeg med ,ser det er ett innlegg her med forklaring om hvordan det gjøres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til Synneve Gæblesdtr/Jevlesdtr var Anna Jetmundsdtr död i 1783: Lenke 'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 9.12.2007 10:27 (2) Dato 26. mai 1783, enkemann Jevle Olsen, og barn Ole Jevlesen, 6, og Syneve Jevlesdatter, 2. Faren var formynder.'Synneve var 2 mnd og ikke 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Gietmundsdtr döde i februar 1785, så skifte skal vel være 1785 og ikke 1783. Det stemmer med at dattera Synneve var 2 år: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ikke skanna kirkeböker for Gulen i tidsrommet 1735-1749, men på FS (kopi fra kirkebok) finner jeg en Anna Jetmunds. f. 1746, som kan passe.Faren er Jetmund Övre Opdal og mor Anna. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg at den foradret seg da jeg la innlegget på plass,så nå har jeg lært noe nytt, Er det samme måte med folketellinger med?Dette hører ikke under dette innlegget det vet jeg så Unnskyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort det riktig, det blir lilla når du har vært inne der selv.Dette er jpg-fila av kirkeboka, den er grei å ha dersom du vil legge inn bilde i programmet ditt. Men det er bedre å legge inn permanent sidelenke her, for da jeg vi lage det opp til 150% störrelse og så ser folk hvor det kommer fra.Nå har vi og far og mor til Gæble Olsen:Ole Josefsson Kjelby f. 1803 og Synneve Jonsdtr Tangedal (det er vel i Masfjorden og hörte til Lindås i den tida)Jeg finner dåpen til en Ole Joseffson på Kjelby 13 august 1703 og synest det står at faren er Josef Pedersen Kjelby (nederst på högre kolonne): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mer fra skiftet etter Jetmund Övre Opdal:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 9.12.2007 16:26 (2)'Dato 22. august 1781, med Anna Johannesdatter hadde han barna Peder Jetmundsen Øvre Opdal, Jahn Jetmundsen, myndig, Svanilde Jetmundsdatter, død, etterlatt seg Anders Nilsen, 17, Jetmund Nilsen, 12 og Mons Nilsen, 10 år, alle med formynder faren Nils Andersen Kieldby, og Anna Jetmundsdatter, g.m. Jævle Olsen Kieldbye.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for hjelpen. Han Gæble Olssen er ikke han som er født i 1750?han står oppført som far og kona var ukjent men det er vel henne du har i innlegg 86 Anna Jetmundsdtr död i 1783 Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, Gæble/Jævle/Gieble/Jievle Olsen var födt i 1749. Foreldra har du over i innlegg 91 og kona ser du i innlegg 92 er henne jeg trodde det var og nå har du og mor og far til henne + sösken.De var ikke så nöye på G og J på den tida. Det er det samme med Jetmund, det finner du og som Gjetmund/Gietmund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen. innlegg 92 Jetmund Övre Opdal han klarer jeg ikke og plassere kansje jeg er rar men men resten er greit av de andre innlegga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Jetmund Jonsson Övre Opdal og han er far til Anna Jetmundsdtr som er gift med Gæble Olsen Kjelby. Skiftet etter han i 1781 viser det og gir oss riktig navn på kona hans (Anna Johannesdtr) og på alle barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Gjevle Olsson Kjellby f 1749, g 1 8 juni 1778 med Anna Jetmundsdatter Opdal (døde i 1785), Gjevle g 2 samme år med Brita Ivarsdatter Kjellevoll. Samtidig ble det uår, og i 1806 lå hele Kjellby øde. Brita ble gravlagt 26 juli 1821, og Gjevle 21 mai 1825. Gjevle var sønn til Ola Josefson Kjellby f 1703 d etter 1770 og hans tredje kone Synnøve Jonsdatter Tangedal. Ola og Synnøve giftet seg i 1748 (hun født i 1729), ikke kjent når hun døde. Ola's første kone (1727) var Anne olsdatter Opdal f ca 1705, d 1742. De fikk barna Berte, Ola, Hans og tvillingene Truls og Josef. De døde og moren døde. Berte og Ola var også døde, og faren satt igjen med bare Hans. Ola giftet seg for andre gang 11 juli 1743 med Anne Anfinnsdatter Hardbakke. De fikk barna Anfinn, Per og Anna. Med siste og tredje kone fikk han Gjevle og Jon f 1756. Ola sin far var Josef Persson Kjellby f ca 1651, skifte etter ham 6 mars 1731. Han hadde kallenavnet 'Jøsop'. Hans første kone var Kari Trulsdatter, hans andre 'ei Marte'. Tilsammen fikk de disse barna: Brite, Per, Anne, Randi og Ola. Josef sin far var Per Josefsson Kjellby f 1618 d etter 1685. ukjent hvem han var gift med. Han fikk barna: Josef, Per og Guri, hun giftet seg til Glenja. Per sin far var Josef Eiriksson Kjellby f ca 1590, gift med Guri som trolig var datter av en Olav-ane. De fikk barna Per og Klaus (han giftet seg med Anne Ottesdatter Molde). Trenger du å vite mer om konene til denne Kjellby-grenen, må du bare spørre.vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS fant jeg og en Anne f.1753: LenkeHar du Grete noe om Synneve Jonsdtr Tangedal (G's 3. kone?) Jeg finner Tangedal i Masfjorden, var det derfra hun kom?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.