Gå til innhold
Arkivverket

[#54601] Gunder Olsen Toller i Arnedal fra 1810.

Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan vel se ut til at fadderne for barna født i det andre ekteskapet reflekterer at Gunder Olsen ved tilsetting som undertollbetjent i Arendal har steget sosialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tågevoll på Tromøy (hvor fadderen Giermund Olsen hørte hjemme i 1803) ligger i nærheten av Sandum (og er nok i sin tid gått ut fra gården Gjervold).Om noen av disse gårdene skriver Jacob Darre Knudsen i heftet 'Litt av Tromøys historie' (1979):'Adskillige Arendals-folk - ikke sjelden etterkommere av utflyttede Tromøyfolk hadde fra 1700-tallet og utover landsteder på Tromøy og drev gjerne jord- og hagebruk som det sto glans av. Dette gjelder bl.a. Hove, Sandum, Tågevold... (...) I sin tid oppholdt eierne seg der hovedsakelig i weekendene, men i løpet av det forrige århundre (dvs. 1800-tallet) flyttet hele familien på landet og tilbragte hele sommeren på landstedene. Endel av disse landstedene var fra tid til annen bebodd hele året eller delvis hele året av byfolk.'Dette gir jo noen interessante perspektiver. Hovedbrukene på de Tromøy-gårdene vi her snakker om, var altså (antakelig i Gunder Olsens tid) landsteder for Arendals byborgerskap (Hove tilhørte for eksempel den innflytelsesrike Aalholm-familien). Kan det tenkes at Gunder Olsen har hatt en eller annen form for forpakterfunksjon på Sandum (og da bodd på et mindre bruk/i en 'forpakterbolig')?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Her er Gunder Olsen Sandum fadder til Gjermund Olsen Taagevold og Ane Margrethe Jacobsdatter sønn Ole 14. mai 1799.Dette var da før han giftet seg og før 1801 tellingen.Lenkemvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er enig i at dette miljøskiftet kan virke forvirrende. Det er også forvirrende at det er så vanskelig å finne Gunder Olsen i ft. 1801. Fadderen Aase Olsdtr. fra dåpen i 1803, er nok hun som er tjenestejente på Sandum i 1801. Jeg har ellers funnet en Giermund Olsen, 33 år, som tjenestekar hos skipsreder Christian Grooss i Arendal i 1801 (Giermund Olsen Taagevold??). Jeg vet ikke om familien Grooss hadde noen eierinteresser på Tromøy på dette tidspunktet, men i hvert fall fra midten av 1800-tallet hadde de en større eiendom på Revesand (som også ligger i denne delen av Tromøy).Nok et forvirrende moment: Ved dåpen til undertollbetjent Gunder Olsens datter Amalie Sophie i Arendal i 1821, er det et anmerkningsfelt helt til høyre med en del personopplysninger. Om de menneskene som der er nevnt, har noe direkte med dåpen å gjøre, er uklart. Jeg ser at bl.a. en tollbetj. Schrøder og en Aalholm er nevnt der: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taagevold lå under Gjervold. Gården har i ft. 1900 gårdsnr. 15, bruksnr. 2. Du vil også finne både dette gårds- og bruksnummeret, samt det gamle løpe-/matr.nummeret i 1886-matrikkelen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når det gjelder anmerkningsfeltet ved Amalie Sophies dåp (se innl. 58), så er vel det faktisk bare fortsettelsen av fadderlista...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Bie er en (kanskje flere...) gård/er i Fjære, i randen av Grimstad sentrum - og etterhvert bebodd av flere, ikke bare bønder. Bie er ikke omtalt i de to bindene av Fjære-historien som til nå er utgitt.Jeg er selv etterkommer etter flere generasjoner med tollere i Arendal - med slektnavnet Terjesen (så mine har nok vært kollega med 'din' Gunder.). Ser at mine i blant starter som daglønnet tollrorskarl, og så kan de få fastere tilsetting og stigende grader. Men jeg tror heller ikke man skal 'se ned på' husmennene og strandsitterne. De kan ha vært dyktige håndverkere og gjort gode penger på andre næringer enn bondens.Ser at du har en fadder Gunild Terjesen. Skal sjekke - på den tiden hette mitt anepar (tollrorskarl) Terje Berntsen og Guri Serine Jakobsdatter (men Guri Serine er blitt skrevet på ulike vis i protokollene).- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl, hvis du ser på lenken til innlegg 58 (Amalie Sophie Gundersdatters dåp), så vil du helt til høyre (i anmerkningsfeltet) finne en Terje Terjesen (mellom Schrøder og Aalholm). Er det en av 'dine'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Gunder Olsens opphav (siden jeg egentlig ikke har funnet noen i ft. 1801 i nærområdet som passer helt), kan det være på sin plass å nevne at Holt mangler (inkl. Tvedestrand, Dypvåg og Flosta). Og vi vet at det var mange slektsforbindelser her - kanskje særlig mellom Dypvåg (inkl. uthavna Lyngør) og Arendals-området.Det var jo også tollstasjoner både på Lyngør og Borøya (uten at jeg her og nå kan vise til årstall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Min toller kom fra Evje, der var en arbeidsvandring fra innland til byen/Arendal. Foss refererer at disse dalefolk ble omtalt som 'fjellmenn'. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Jeg kan jo nevne at dette ikke er egen familie. Der er en nabodame av min mor sin slekt. Hun har jobbet noe med egen slekt og har stått fast på dette punktet i flere år.Jeg engasjerte meg i dette for å prøve og hjelpe henne med å¨finne ut av dette. Hun har fått en tilbakemelding på telefon og var veldig glad for det vi hadde funnet så langt. Hun stammer fra denne Amalie Sophie.Jeg så det stod noe skrevet ved anmerkingsfeltet ved dåpen. Jeg skjønte ikke hva det var egentlig. Mener du at det var flerer faddere som stod der? Da ble den en anseelig mengde faddere. Jeg tror ikke de står i klokkerbokenmvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Det var en Ole Knudsen Giervold også som var fadder til denne Giermund Olsen sin sønn i 1799. Det var i alle fall en Ole?mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(65) Nei, navnene i anmerkningsfeltet i ministerialboka står ikke i klokkerboka - og jeg skjønte nettopp (tror jeg) hvordan disse merknadene må forstås. De inneholder nærmere opplysninger om fadderne. Den første fadderen er Marie Schrøder - som er kona til tollbetj. Schrøder), Gunnild Terjesen må enten være kona eller dattera til Terje Terjesen og Sophie Kjær må ha en eller annen tilknytning til den Aalholm som er nevnt. De tre siste fadderne er så nærmere identifisert v.hj.a. yrkeskategori: to er kjøpmenn og en er kontorbetjent.Ellers var Jarls opplysning om at 'hans' toller kom fra Evje, interessant. Det finnes jo faktisk et par Gunder Olsen i Bygland og en på Evje i ft. 1801 som da muligens kan være aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Han er også fadder flere ganger etter 1805. Det er kanskje ikke noe poeng og kartlegge dette.Han er blant annet fadder til Giermund Olsen Taagevold og Anne Margrethe Jacobsdatter sitt barn 26. desember 1805: LenkeDet som kunne vært nyttig er om han kom tilbake som fadder etter at han hadde flyttet?mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.