Gå til innhold
Arkivverket

[#54665] Bygdebok for Solør


Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Er det noen som har bygdebøker for Solør - og kunne ha sjekket om gårdene Tårneby og Hovelsaasen omtales?Jeg er på utkikk etter Jens Olsen døpt 22. mai 1785 og sønn av Ole Jensen og Eli Nielsdatter. De var husmenn på Hovelsaasen i Aasnes, Hoff i 1801.Jeg lurer på om dette kan være den Jens Olsen som var far til Petter Andorph f. 21.01.1823 Troneholen, Vallset i Romedal. I kirkeboken står det: ”udlagt til Børnets fader Ungkarl Jens Olsen Taarnebye af Hoff Præstegield i Saalour. Hans 4de Lejermaal og pigens første.”Det hadde vært kjekt om noen med lett tilgang på bøkene kunne sjekke litt for meg.Mvh Randi Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Tårnby er i Våler og der finner jeg ingenting om denne Jens Olsen.Hovelsåsen er i Åsnes og for området foreligger Magne Skredes: Åsnesboka (i 2 bind) som jeg ikke har tilgang til. Men der er ihvertfall Hovelsåsen med.Mulig Jens har vært i tjeneste på Tårnby.Tror jeg ville funnet de andre leiermålene i håp om opplysninger som kan være til hjelp.Mulig den Jens du nevner kan være den rette. Det må i det minste være den samme Jens som får et barn utenfor ekteskap (Berte Jensdatter døpt 17.11.1805) med Pernille Jacobsdatter Kneppen. Hans første, hennes andre leiermål. Jens var da på Hovelsåsberget. Finner ikke flere leiermål i Hof.Finner du leiermål 2 og 3 får du en sammenheng som viser at det kan være samme mann. I Hovelsåsberget var det husmannsplasser, og det var vel her de bodde også 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Tusen takk for hjelpen, Arild! Jeg skal skaffe Åsnesboka og gå gjennom den, samt lete etter barn nummer 2 og 3 i Romedalsboka (kan være der siden nummer 4 er der).Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.