Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#54763] Arendalsområdet AA: Ole Halvorsen Strømsbu og Torborg H. Andersdatter Barbo

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han har heller ikke funnet dåpen hennes.Det er vel aldri henne som er överst til högre her? LenkeDet ser ut for at denne presten skriver en god del med små bokstaver! En må gjette seg til det meste her, det kan være at jeg er helt på villspor!!

Gjest Oddbjørn Johannessen

(27) Akkurat den kirkeboka kjenner jeg ganske godt, og her har du nok funnet en dåp i Holt hovedsogn, Kjellaug. Dåpsbarnet er, så vidt jeg kan se, 'Gonbør Aamons Datter Møglebustad' (Gunborg Aamundsdatter Myklebustad).

Jeg vil nok helst gå ut fra at det ikke er mulig å finne Torbor Andersdatter Skares dåp. Antakelig er fødselsåret 1743 beregnet ut fra oppgitt alder ved skiftet etter en av foreldrene. Men, som nevnt i et tidligere innlegg, var alderen altså satt til 57 år da hun døde i 1797.

Jeg sjekket litt i dag i TROMØYFOLK GJENNOM TIDENE Bind I (Gårds- og slektshistorie for østre delen av Tromøy (Gunnar Molden 1999)). Heller ikke der er Torborgs fødselsdato nevnt, men det var skifte etter faren, Anders Nielsen østre Skare, i 1764 - og etter mora, Astrid Børresdtr., i 1770. Det er derfor grunn til å tro at Torborgs fødselsår er stipulert ut fra oppgitt alder ved disse skiftene.Det var ellers skifte etter Anders Nielsens mor, Torborg Gjeruldsdtr., i 1744 - og hun er da omtalt slik: 'een gammel bedaget Qvinde af 87 aars alder'. Hun var for øvrig søster til en av mine aner - og datter til Gjeruld Jørgensen Sandå og Anne Ljødesdtr. Strengereid.Det ovenfor omtalte bindet av gårds- og slektshistorien for Tromøy er for øvrig å anbefale - et grundig og edruelig arbeid!

Gjest Jarl V. Erichsen

Dere er gilde & gode! Tusen takk!Et par spm: 1) Ref innlegg 19: Er fødselsår 1761 feilskrift for f.eks. 1661? 2) Hvem er mor til Anders Nilsen? Ref innlegg 30 og 16.Dette er ganske morsomt! Det er mange år siden jeg som slektsgransker har snudd såpass nye stein, og funnet såpass nære aner. - Jarl -

Hei Jarl!1) Fødselsåret 1761 er feilskrift for 1671. 2) Anders Nilsens mor er hun som er nevnt i innlegg 30 (Torborg Gjeruldsdtr. Sandå).Jeg kan jo da - i litt forenklet form - referere Gunnar Moldens slektsoppstilling (Skare, gnr. 21):I. Hans Gundersen Skare (død før 1704), g.m. Liv Nielsdtr. (død før 1704). Det var skifte etter ekteparet på Østre Skare i 1704.II. Niels Hansen Østre Skare (her har jeg nok dessverre notert feil skifteår, så det må jeg la stå tomt). Han var gift 2 ganger: 1) med Marthe Henriksdtr.; 2) med Torbør Gjeruldsdtr., f. ca. 1657, død 1744 (skifte samme år). Hun var datter til Gjeruld Jørgensen Sandå og Anne Ljødesdtr. (for egen regning kan jeg legge til at hun var datter til Ljøde Stiansen Strengereid, som igjen var sønn til Stian Strengereid).III. Anders Nielsen Østre Skare, f. ca. 1693, død 1764 (skifte samme år), gift med Astri Børresdtr. (skifte 1770). Hun var antakelig datter til Børge Hellichsen og Karen Christensen Vestre Færvig. Anders Nielsen var f. i Niels Hansens 2. ekteskap med Torbør Gjeruldsdtr.IV. Torborg Andersdtr. (ukjent fødselsår/ ca. 1740), gift med Torbjørn Pedersen Haugenes, Austre Moland. Bosatt der.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.