Gå til innhold
Arkivverket

[#54889] Selsbak, Strinda, Sør Trøndelag, ca. 1770-1780

Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Skifte 1798 på Ferstad etter rådsdreng og enkemann Elias Johnsen Selsbakk. Hans forhen avdøde hustru Karen Olsdatter nevnes.Barn:1) John Eliasen møllermester hos hr oberstleutnant Bang og påboende den gård Uglen her i tinglaget.2) Ole Eliasen 23 år gl. i tjeneste hos skipper Thode i Trondheim.3) Christian Eliasen 18 år gl. i tjeneste hos angelmaker (Lund?) i Trondheim.4)Berit Eliasdatter ugift 26 år i tjeneste hos fru kammerrådinne Rantzau i Trondheim.5) Ragnil Eliasdatter ugift 20 år. i tjeneste hos Ole Pedersen Kroppan i Tiller sogn.6) Siri Eliasdatter ugift 10 1/2 år hos sin farbror Ole Jensen Sneen i Støren.Formynder for Siri er Mogens Andersen Selsbakk. Har funnet skiftet etter Peder Iversen Bones er 1722 skifteprotokoll 3A0009 1722-1728 folio 279 og utetter.Han er gm Anne Larsdatter som han har dattera Ragnil Pedersdatter 4år med.Fra forrige ekteskap har han Iver Pedersen Bones, Mari Pedersdatter gm Halvor Rognes i Støren og Karen Pedersdatter gm Anders Aune i Støren.Sølv merket, som følger i skiftet:IESKHDH 1689 PISBROD 1706 PISBRODEr litt usikker på hvilket forhold han hadde til Troll sagbruk, men det kan se ut som om han har vært med på å bygge det opp. Det står opplyst i skiftet at han døde på strekningen mellom Ila og Trolla en måneds tid før skiftet ble foretatt.Det finnes forøvrig endel krambuvarer i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebørg Romulslie

Sted og navn i Trondheim, s. 87, Ferstad: 1770 makeskiftet agent Broder Lysholm til seg Ferstad mot Indregården i Stadsbygd. Lysholms enke, den mektige hoffagentinne Catharina Meincke Lysholm, solgte i 1783 Ferstad til svigersønnen, justisråd og generalmajor Carsten Gerhard Bang. Han kjøpte samme år også Ferstadaune, Ugla og Lian, og slo Ferstad, Ferstadaune og Ugla sammen til ett bruk. Han oppførte også de husene på Ferstad som står der i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen, tusen takk til både Torkild og Ingebørg. Her datt mange biter på plass på en gang. Men samtidig dukket mange nye spørsmål opp. Men da er jeg rimelig sikker på at jeg skal inn på denne slekten, så det var jo kjempeflott.Ingebørg kom meg litt i forkjøpet med FT1801. Det jeg ser er jo at det finnes 2 Christian Eliesen, jeg har gått ut i fra han som bodde hos broren Elias i 1801. Men den andre er Maalmag. svend (hva er det for et yrke?)og bor i Prinsens gate, Jæktemannen Ole Eliesen som sikkert er min, han er senere nevnt som jekteskipper. Men det er jo som du sier 3 Ole, den eldste er nok for gammel. De to andre har samme alder og tilknytning til sjøen. Og selvfølgelig kan vel matros senere også bli jekteskipper, det går jeg ut ifra. Da får jeg gå ut fra at de 2 som er nevnt som brødre, Elias og Christian ikke kommer inn her. For skulle det være dem så ville også Elias være nevnt i det skiftet, han døde først i 1837.Men etter skifte så ser det ut til at den Christian som er rett blir angelmakeren, da han er nevnt i skiftet som i tjeneste hos angelmaker Lund. Jeg har funnet begge de Chrstian Eliesen i KB for Trondheim (Vår Frue og Domsognet) nå må jeg bare sortere opplsyningene og velge rett Christian. Den ene Christian blir gift med Gjertrud Sivertsdtr. Rostad, den andre finner jeg gift litt senere med en enkefru Malling. Jeg må sjekke hvem av dem som var angelmaker, det vet jeg var nevnt, den andre mener jeg var nevnt som handelsmand.Igjen en stor takk til begge to. Nå blir det morsomt å jobbe videre. Skal nok med tiden få koblet alle de søskene Jonsen Selsbak sammen også.mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiJeg har funnet en pike som gifter seg i Trondheim Domkirke i 1818. Hun heter Sirina Eliasdatter, oppgitt med alder 29 år. Forloverene er Angelmaker Eliesen og Peder Nederland. Angelmaker Eliesen er jo den samme som Christian Eliesen sønn av Elias Jonsen Selsbak, kan Serina være Elias datter som i skiftet i 1798 og ved dåpen i 1787 er kalt Siri? Det virker veldig sannsynlig for meg.mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Tusen takk for (jule)gaven Hanne. Den ble kjempefin. Hyggelig at jeg kunne være til hjelp.Jeg vil sikkert fortsette å sjekke litt om disse folka på Selsbakk (dette ble jo riktig interessant etterhvert som nye opplysninger dukket opp). Jeg visste egentlig ikke så mye om denne familien fra før.Når det gjelder min forfar John Eliasen (altså bror til din Ole Eliasen), så mener jeg at han flyttet til Bromseth i Malvik etter at han forlot Lerfaldet i Leinstrand. skal ta en titt i bygdebøkerne for Malvik ved annledning.Den Siri Eliasdatter du nevner (i innlegg 29), kan vel ikke være noen annen enn Siri Eliasdatter Selsbakk. Det er interessant å se at hun er tjenestepike hos sin farbror Ole Johnsen Sneen i perioden 1798-1801 og kanskje enda lengre. De har isåfall hatt god forbindelse med slekta i Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei TorkildDet var bra den kom frem. Skulle jo hatt en avgårde til Ingebør også men fant henne ikke i telefonkatalogen, så hvis hun leser dette kan hun gjerne sende meg sin adresse privat til meg på mail hheen@adsl.no.Jeg fikk i går tilsendt Bygdebøkene for Støren på fjernlån og begynner med dem. Skal legge inn alt jeg finner fra de bøkene. Det som finnes om barna til Ole har jeg for det meste kontroll på, med noen få unntak frem til 1850. Han og konen står det at de fikk 14 barn, jeg har så langt klart å oppsore 10. Regner med at mange døde små da det ved skifte etter Ole i 1835 bare er nevnt 7 i live.Jeg ser at jeg i mitt program hadde valgt rett Christian på de opplysningene jeg har om ektefelle og barn, der fulgte jeg angelmaleren. Det var bare at jeg valgte feil ut fra FT1801 og dermed la til Elias også som bror. Så Christian ble gift med Gjertrud Sivertsdatter Rostad, hun blir kalt Sivertsdatter ved lysning/ekteskap, men ved alle barnedåper er hun kalt Iversdatter. Ser også at de 2 første barna blir kalt Iver Christian, så jeg tror nok hun skal være Iversdatter. Du kan få de opplysningene jeg har om dene slekten om du sender meg en mail. Men jeg kan vente med å sende filen til jeg har lagt inn det jeg finner i Støren bøkene.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Til Hanne, jeg ser du er kommer inn på fogden Peder Hansen Lund (på Rogstad) i tema 2708. Ifølge bygdebøkerne for Støren, er han far til Svend Pedersen Lund på Bjørgen, som igjen er nevnt som far til Ole Svendsen Bjørgen f.1677(side 214). Denne Ole Svendsen Bjørgen nevnes også under Granøien, da med navnet Ole Svendsen Holm og fra Herjedalen. Ole Svendsen var vel da igjen far til Ole Olsen Bjørgen (f.1716).Jeg tror det må være endel feil når det gjelder folka på på Rogstad. Den Mikkel Pedersen, som oppgies som sønn av Peder Hansen Lund på Rogstad tror jeg hadde familienavnet Leth. Det samme gjelder muligens for ovennevnte Svend Pedersen nevnt på Bjørgen (s.206).Ole Svendsen Bjørgen oppgies født 1677 og Svend Pedersen Bjørgen oppgies født 1667. Dette passer jo ikke særlig godt.Jeg har ingen bevarte notater om dette, men jeg tenkte det var best å gjøre oppmerksom på at det kan være feil rundt denne slektskretsen i bygdebøkerne. Jeg personlig tror ikke det er noen slektsmessig forbindelse mellom Ole Olsen Bjørgen (f.1716) og fogden Peder Hansen Lund på Rogstad.Det må nok forskes mere på dette for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei TorkildTakk skal du ha. Jeg la også merke til problemet med fødselsåret på Ole Svendsen, det måtte jo være noe galt når faren er nevnt som født 10 år før sønnen. Da har jeg foreløpig fjernet Lund som far og lagt inn den nye Holm fra Sverige.Samtidig har også Ole Svendsen Holm, (om barna nevnt under Bjørgen er riktig) da en datter som blir kalt Kari / Karen Bjørgen, født 1710 som i flg. boken skal ha blitt gift med Ole Svendsen Røttum. Når jeg ser i bygdeboka under Røttum, finner jeg ikke Ole S. Røttum gift med en Kari Olsdatter men derimot en bror Jon. Vet du noe mer om den grenen? Har også sjekket de scannede kirkebøkene og finner der Jon S. Røttum gift med Kari Olsdatter, men det er ikke nevnt noe om at hun kommer fra Bjørgen selvfølgelig. Skal ikke bli helt lett å finne ut av alt i dette området skjønner jeg, utrolig mange med samme navn som flytter mellom de samme gårdene. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Hanne Heen

HeiHolder nå på å lete etter de fra Sneen / Selsbak. Tenkte jeg skulle finne noe mer om Elias datter Ragnhild som jeg har et årstall for født i 1778. Hun skal da være konfirmet på begynnelsen av 1790 tallet og da finner jeg denne som viser her på side 138. LenkeMen her blir hun kalt for Ragnhild Eliasdtr. Kiøstad. Er det også en gård i nærheten? De kunne vel muligens også bodd der en periode da? Hun blir da konfirmert i Bakke Kirke i 1793, og alderen stemmer da med 16 år. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei AstridTakk skal du ha. Det blir mange spørsmål når man ikke er så kjent i området. Og det virker jo ganske trolig at dette er den rette siden de er i Bakke Kirke.mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.