Gå til innhold
Arkivverket

[#55008] Familie til Skipper Ole Ener(Einar-)sen Glop og Seilmaker Christopher Norbye

Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Jan ! Ja, han dukker opp fra tid til annen i forskjellige sammenhenger, men å finne noe av hans røtter ser ut til å være vanskelig !Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Ser på nettet at det også i dag finnes noen med familienavnet Glop. Kunne være intr om noen kunne finne ut hvor dette navnet stammer fra, og om det er noen med dette navnet som har hatt en Skipper Ole E Glop i familien.Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Nytt år og nye muligheter ? Jeg prøver igjen med denne saken. Viser også til emne 54524 fra innlegg 37 og utover for å unngå ekstra arbeid. Det er 3 (familier) som jeg prøver å ta videre, men så langt uten resultat. 1. Opphav til Skipper Ole Enersen Glop, 2. Opphav til Sagmester Anders Hansen Gaarden, 3 Opphav til Seilmaker Christopher Norbye. Det er mye informasjon i det ovenstående, men også i 54524 fra innlegg 37. Jeg har prøvd meg på de muligheter jeg kan tenke meg, men kommer ikke videre. Kan noen hjelpe. Alle ideer mottaes med takk! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole hadde barna, Ener f 1753, Magdalena (Malene) f 1754 g m Hans Horn, Anne Marie f 1759, Berthel f 1743(?) g m Dorthe Erichsdtr, Elisabeth f 1755 g m Jens Hansen Grøn og så helene f 1749 g m Christopher Norbye. Kan dette være en hjelp mot å finne Oles opphav? Ser videre at det finnes en Ole Enersen som er far til en dame, Anne som gifter seg i Skien (Gjerpen) 18 Feb 1827, videre er det også en Ener Olsen som nevnes i samme protokoll 28 Mai 1827. Kan dette være en pekepinne mot noe. Vet ikke om navnet Ener var vanlig i bruk? Når det gjelder en av de andre personenes opphav, Anders Hansen Gaarden, så er det spm om man kan føre hans opphav til enten Bergen el Drammensdistriktet. Gaarden navnet dukker opp på begge steder. Noen ideer ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Har hatt denne saken på dansk DIS en stund, noen ideer har kommet, men ingen resultat når det gjelder Glop el Gaarden. Danskene sier at Glop og Glob ofte har vært brukt om de samme personer og at det har vært de to forskjellige stavemåter som har vært i bruk. I Danmark finnes det ett arkiv som en har tilgang på under www.skipper.dk, men der finnes heller ingen Skipper Ole Enersen Glop. Finnes det en tilsvarende sak i Norge? Kan det finnes noen kirkebøker som eksisterer som kan ha et event giftermål, men det blir vel litt å lete etter nåla i høystakken. Ser at det er ett sted på Vestlandet som heter Glop (søkk), men det behøver jo ikke å ha bæring mot min Glop. Jeg søker fortsatt rundt omkring og trenger gode hjelpere. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glop og Gaarden er jo giftet inn med hverandre, og jeg har jo også søkt etter Gaardens opphav. Når jeg ser på folketellingen av 1802, så finner jeg 3 stk Gaarden på gården Ekelsøe, Romsdal amt, Qværnæs Prestegj i Bremsnæs sogn, nemlig Bonde Lars Jonsen Gaarden f 1747, Bonde Peder Larssen Gaarden f 1776 og Bonde Peder Pedersen Gaarden f 1778. Kan dette være folk fra samme familie som Anna Andersdatter Gaarden (1695-?),dtr av Sagmester Fritzøe Anders Hansen Gaarden (?-1701). Anna var g m Skipper Bertel Davidsen Rabe (1684-1744). Dette paret ble b l a foreldre til Inger Bertelsen (Ca 1720-?)g m Skipper Ole Enersen Glop (?-1760). Kjenner noen til Gaarden fra Romsdal og muligens derigjenom også Glop. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Det har gått en stund siden jeg hadde denne saken fremme. Kanskje det har kommet noen til senere, og som kan kjenne til noe her? Det er jo helgedager fremover nu, og muligens er det noen som kan tenke seg å bruke litt tid på slektsforskning. Denne Glop familien eksisterte jo inn på 1800 tallet, så det skulle være mulig å finne noe mere ut, her. Jeg har prøvd mange varianter, men så langt uten hell. Prøver en gang til her på nettet i håp om at noe nytt kan dukke opp. Se innlegg nr 28! Uansett en God Påske til alle gamle nett venner fra Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Det har gått i praksis ett år siden forrige gang jeg trakk dette temaet frem, og nu prøver jeg igjen. Min hovedinteresse går mot Ole Eenersen Glop, og det er denne karen jeg er ute etter å finne opphavet til? Det er jo som en kan se ett skifte etter han i 1760, og sønnen levde inn på 1800 tallet, så en burde kunne finne ut noe mere, men jeg har ikke klart å ta dette videre. Noen som har kommet til i løpet av det siste året kanskje vet noe ? Jeg har og prøvd denne karen i Danmark, men uten resultat. Der finner jeg en Biskop Glop, men det tror jeg kun er en skrivefeil el variant av Glob ? Ole Glop finnes heller ikke i oversikt over Skippere el Styrmenn med sertifikater/papirer fra Danmark. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har ikke gitt opp å finne ut mere om Skipper Ole Eenersen Glop, som døde antagelig 1759/60 i Larvik, skifte 15.10.1760. Ole hadde flere barn, men den eneste som førte Glop navnet videre var Styrmann Bertel Olsen Glop (1743-1791), gift med Dorthe Erichsdtr, skifte etter henne 25.2. 1794. Dette paret hadde en av meg kjent en sønn, Sjømann Ole Bertelsen Glop f 1767, og var den eneste sønn som da event kunne ta Glop navnet videre. Denne Ole har jeg aldri funnet i noen norske FT el lign, men for en stund siden så fant jeg ham i England, se nedenfor: ''Source Information: Ancestry.com. Pallot's Marriage Index for England: 1780 - 1837 [database on-line]. Provo, UT, USA: Ancestry.com Operations Inc, 2001. Original data: The original paper slip index, from which this database was created, is owned by The Institute of Heraldic and Genealogical Studies, Canterbury, England.''Name: Ole Bertelsen Glop Spouse: Elizth Goudy Spouse Comments: St Paul Shadwell Marriage Date: 1800 Parish: Limehouse St Anne''Det betyr at Glop navnet nok har vært noe mere enn noe som bestefaren og faren bare har hengt fra event ett distrikt i Norge e lign, men at det har vært ett familienavn. I min videre søken så kom jeg over en navneliste fra Holland, og der dukker navnet etternavnet Glop opp. Videre så har jeg trodd at den stavemåten med Eenersen har vært noe feilskrift el lign, men når jeg ser på den samme navnelisten så er det tydelig at det ikke har vært uvanlig å bruke to Ee'r i begynnelsen av ett navn, så stavemåten Eener kan godt også være riktig. Lenke til den hollandske navnelisten: http://marjonroot.nl/images/Geslachtsnamen.pdf Jeg begynner nu å tro at Ole Eenersen Glop hadde hollandsk bakgrunn. Spm er om det er noe sted hvor en event kan finne ut om hollandske sjøfolk i Norge på den tiden, event om noen kjenner til hvor en event kan søke hjelp for å finne ut om hollandske familier/navn (i Holland). Finnes det f eks ett register over hollandske skippere, på samme måte som en kan finne det i f eks Danmark ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.