Gå til innhold
Arkivverket

[#55056] Barna til Jens Berg Pedersen, hvem var moren til barna?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Da må det vel være 'din' Karen Berntine (Hansen) som dør her i 1969 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=bedo1912&gardpostnr=71200&merk=71200#ovre>LenkeBle hun gift siden med en Hansen?Det dør også en annen kvinne på denne adressen to år senere LenkeMen der er sikkert ingen forbidelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Både Henrik Severin og Gurine har adresse Nygårdsgaten 41 når de dør.Kan det være et spor?Har du sjekket Adresseboken 1924-1925?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Arnfrid! Det eneste jeg vet om Karen Berentine (søster til Kristine) var at hun var f. 24.8.1890 og døde i 1969. Om hun ble gift senere det vet jeg ikke!Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Iflg. en av etterkommerne til Jens mente at de bodde i Nygårdsgaten, men han visste ikke hvilket nummer, så det er meget mulig at du her har funnet 'min'Karen! Men som jeg har skrevet så mener noen at Jens ikke var gift, men samboer med både karen og søsteren Kristine.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland
LenkeJeg har sjekket Jens Berg Pedersen.Husk at der kan være flere oppføringsmåter, f eks på Jens sjekket jeg både Berg, Bergh og Pedersen, men fant han ikke. Det betyr at han ikke bodde innenfor Bergen bys grenser i 1924-1925. Altså bodde han trolig på Laksevåg eller Askøy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Unnskyld at jeg spør, Birger, men nå virker det som du har det meste på plass, bortsett fra dåpen til de tre guttene...Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for tipset om boken. Forespørsel er sendt!Jeg har lurt på de samme om de ikke var døpt i det hele tatt. Det eneste jeg vet er at Karen var i Frelsesarmeen. Men om hun var det etter at de ble samboere har jeg min tvil om. I alle fall så ble vanligvis barna av de som sto i Frelsesarmeen døpt i kirken og deretter velsignet i Frelsesarmeen.Ja jeg har sjekket i flere forskjellige kirkebøker uten å finne noe, men så vet jeg jo heller ikke hvilken kirke de engetlig hørte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Siden det er så pass nytt, jeg mener så kort tid siden, kan det være at Skifteretten og Folkeregisteret kan ha interessante opplysninger. Men da må du kanskje be Jens ta kontakt siden han er etterkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Liten kommentar til det som står under Birger, fra ett annet innlegg. 'Jeg glemte å si at jeg ikke forstår hva du mener med 'ett veldig stort tidsperspektiv du holder deg til'. 1910-1913 kan da umulig være noe stort tidsperspektiv. Det kan du da ikke mene!? Birger'Det du skriver nevnes ikkje i samme innlegg, men i ett annet innlegg du har, dette såg eg først etterpå. Det viktige er detaljer for å leite og du kommer nå i innlegg 25 med eksakte datoer og det er ikkje nevnt før. Dette er viktig for å lette våres arbeid når me skal leite, har du andre detaljer som kan hjelpe ?I innlegg 25 nevnes at Gerhard Louis Pedersen døde i 1932, som følge av drukning. Er det tilfeldig at ein mann med dette navn døde samme år og dato, sjå link. Feilen her er at denne mannen er født i 1843. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Legger dette innlegget fra Rune Bergesen, i dag, inn; Jeg finner fam. i tellingen for Bergen 1912. Jens Berg Pedersen Kvarsnes født 13/2 1886 i Kvarsnes Gildeskaal, skal være innflyttet til Bergen 1909, og bor både i 1910 og 1912 tellingen i Geble Pedersensgt. 15 a 3 etage, hustru Kristine Kvarsnes født 20/5 1877 i Bergen, der bor også Karen Berntine Jonsen Fabrikarbeiderske født 20/8-1890 i Bergen, Neste er Gerhard Johan Knutsen født 17/5-1906 i Bergen, så er det Harald Johan født 6/7-1911 i Bergen. Jeg finner at en Gerhard Johan født 17/5-1906 i Nykirken og med foreldre Fyrb. Bernhard Nilsen og Kristine Knudsen, han er uægte født. Finner ikke Harald Johan i noen kirker, men han kan trolig være døbt i 1912 og derfor ikke med i registrerte KB 'Dette betyr jo, Birger, at Laksevåg og Askøy var et blindspor i tilknytning til barnas fødsler.Dessuten var Gerhard Johan født 1906, og ikke 1910. Lenke Men faren er ikke Jens, men Bernhard Nilsen, von Der Ohes vei 6 (Sandviken). Moren er enke Kristine Knudsen, Knøsesmuget 7.Så kan det tyde på at den godeste Jens først 'hadde' Kristine, så Karen, men at Kristine i hvertfall var mor til de to eldste guttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig, hjertelig takk til deg også, Arnfrid. Tenk at det lyktes til slutt. Det er tydelig at familien ikke har hatt oversikt over familien. Ja, den godeste Jens hadde jo begge søstrene boende hos seg så da så..... Dette ble en flott julegave. En stor klem og takk til deg Arnfrid for din hjelp!Med hjertelig hilsen og ønske om en God Jul til deg fraBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nedrebø avviser at Gerhard Louis kan være sønn av Jens; 'Gerhard L. Pedersen var forhenværende kjøpmann og 88 1/2 år da han døde i 1932' (Nedrebø)Jeg har funnet bilder av tre av gravene. Er du interessert i dem, eller har du de fra før?Folketellingen for 1912 er ikke lagt ut enda. Vet ikke hvor Bergesen har den fra. Den er klausulert til 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Arnfrid. Jeg finner ikke igjen mitt innlegg om sønn til Jens, Men Nedrebø var den som sa at han druknet i Bergen 28.4.1932, men det er mulig at jeg har blingset på mellomnavnet. Men en ting er i alle fall sikkert og det er at jeg har jo ikke grepet dette fullstendig ut av luften!!Ja, Arnfrid, jeg er selvfølgelig svært takknemmlig for å få bilder av gravene! Jeg har ingenting fra før om det!Er barna døpt i Sandvikskirken siden Geble Pedersensgt hører til SK, eller er de døpt i Nykirken?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.