Gå til innhold
Arkivverket

[#55056] Barna til Jens Berg Pedersen, hvem var moren til barna?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Arnfrid. Ja, det er fort gjort å skrive feil. Ingen er fullkommen!Ellers så lar vi det ligge. Jeg er ikke sta og bøyer meg for at jeg ufrivillig er medlem av KMF. Hovedsaken for meg er at familien er funnet og det er Jeg svært rakksam for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Arnfrid. Ja, det er fort gjort å skrive feil. Ingen er fullkommen!Ellers så lar vi det ligge. Jeg er ikke sta og bøyer meg for at jeg ufrivillig er medlem av KMF. Hovedsaken for meg er at familien er funnet og det er Jeg svært takksam for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg fått bekreftet at både Karen og Kristine var gift med Jens (ikke samtidig)! Han var i FT 1912 gift med Kristine. Da Jens døde i 1954 var han gift med Karen.Så da står det tilbake å finne når og hvor de giftet seg.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er Herhard Johan Nilsen konfirmert på Ask (Askøy). Kyrkjebøkene for Askøy går ikkje lenger på nettet, så da må det rettes ein forespørsel til statsarkivet, om de to brødrene er konfirmert på Askøy. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060508020339.jpg>Lenke Igjen så ville eg lagt inn ein forespørsel på Arkivforum, på han eg nevner i innlegg 47.Ellers så bekreftes det jo i dødsmelding at enke etter Jens heter Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Oddvar Søreide. Jeg klarer ikke å følge deg helt i hva du mener? Det er vel Gerhard Johan Nilsen du mener? Jens Berg Pedersen var gift med begge søstrene både Kristine og Karen. Kristine hadde vært gift med Henrik Severin Knudsen, men han døde 28.2.1900, før sønnen Henrik ble født 4.7.1900. Så langt kjenner jeg ikke til at Kristine hadde noen barn med Jens. Det var Karen som var gift med Jens da han døde og iflg. etterkommerne var det Karen som var mor til barna.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo BirgerAt det står Herard er fordi knappen ved siden av G er H og at eg her nok trykte på feil knapp. Det skal sjølsagt være Gerhard Johan Nilsen, du finner han heilt nede på siden [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060508020339.jpg>LenkeEin mann med samme navn finnes blandt de døde i Bergen, legger du dette inn på Arkivforum, så vil du få svar på om dette er halvbroren til Harald og Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Oddvar.Det er Karen som er mor til sønnene Harald Andreas Pedersen og Jens Kristoffer Pedersen. For når Jens Berg Pedersen døde 23.7.1954 står hans enke Karen Pedersen og sønnene Harald Andreas og Jens Kristoffer Pedersen oppført som arvinger. Enken Karen Pedersen står i 1958 ført opp.Iflg. familien så fikk ikke Kristine noen barn med Jens, men at det var Karen som var mor til barna. Så før jeg kan finne kirkeboken over hvor de er fødte og giftrmålet så er det vanskelig for meg å endre på det.Med vennlig hilsenBirger ForsmoDet er det jeg har.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ok.Det var berre litt rart at Jens hadde sønnen Harald med Karen, samtidig som han var gift med søstera Kristine. Det kan jo sjølsagt være feil i folketellinga slik at de har bytta de to søstrene. Dødsmeldninga til Jens kan tolkes på to måter enten at de er sønnene til Jens og Karen eller at de er Jens sine sønner og at Karen er deira stemor, men om dødsmelding etter Karen forteller at de to er hennes sønner, så er jo saken løst. Grunnen til at eg lurte var at det i tidligere innlegg vart sagt at Jens var gift med begge søstrene.Lykke til videre med leitinga og en god jul.mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha Oddvar! Iflg. etterkommerne bodde på Karen og Kristine sammen med Jens, men jeg vet ikke hvem av dem som er mor til hvem, bortsett fra det jeg skrev i forrige innlegg. Kristine hadde barn med Henrik Knudsen (de var gift) og med Bernhard Nilsen (da var hun ikke gift). Med Henrik Knudsen hadde hun 2 barn (Alfred og Henrik). (Tydelig en ettertraktet kvinne).I alle fall ser det ikke ut til at dette puslespillet kan løses før jul. En riktig God Jul til deg også!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Igjen vil eg minne om dødsmelding til Gerhard Johan Nilsen, om det viser seg at denne mannen er ugift og faktisk identisk som sønn til Kristine, så vil mora Kristine og hans halvbrødre være oppført som arvinger. Om det er Karen som er mora til desse to guttene, så vil jo de to brødrene ikkje være oppført i denne meldinga, ihvertfall ikkje som hans brødre. No veit me jo ikkje om dette er samme mann, men eg ville no sjekka innholdet i meldinga likevel. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jens var i alle fall gift med Kristine i 1912, men jeg har ikke funnet hvor og når de ble gift. Har leitet gjennom en del av kirkebøkene i Nykirken, men uten å finne giftermålet.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeh begynner nå å lure på om det ikke er Kristine som er mor til barna siden eldstemann var f. i 1910 og yngste mann i 1913. Så familien må tydeligvis ha feil i at det var Karen som var mora.Dette er litt av et puslespill!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Birger, dette har Oddvar og jeg prøvd å fortelle deg flere ganger. Jfr Folketellingen 1912. Vi vet vel heller ikke når Kristine døde. Kun at Jens var gift med Karen da han døde i 1954. Med andre ord så kan Kristine teoretisk ha dødd mellom 1913 og 1954, og likeledes kan vielsen mellom Jens og Karen ha vært i samme tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Arnfrid, jeg er fuldt klar over hva dere har fortalt meg. Da Jens døde 23.7.1954 atår hans enke Karen Pedersen Haugeveien 35 A og sønnene Harald Andreas Pedersen og Jens Kristoffer Pedersen som arvinger. Da er spørsmålet om jeg skal tolke det som også hennes sønner eller bare Jens sine sønner. Gerhard var jo død før. I tillegg sier da en svigerdøtrene at det var Karen som var moren. Man kan jo bli forvirret av mindre.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom Karen er mor til Jens Kristoffer, så må Kristine ha dødd etter Folketellingen 1912, men før Jens Kr ble unnfanget ca september 1912. Folketellingen i 1912 ble avholdt 1. februar 1912, slik at her finnes en liten mulighet for at både Kristine har dødd og Jens Kr blitt unnfanget med Karen som mor. Selvfølgelig kan Karen være Jens Kristoffers mor selvom Kristine levde, men da snakker vi i hvertfall om en trekant, etter dagens terminologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Uffda! Jeg har vel vanskelig for å gå med på noen trekant. i alle fall fordi at Karen tilhørte Frelsesarmeen. Men jeg får si som en nabo sa da sønnen fikk et barn med en annen rett før han giftet seg: 'Ja, da kjøtet, da kjøtet'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har nå snakket med en dame som er født på Kvarsnes og som er i familien. Jeg spurte henne om hun visste hvem som var mor til Jens sine barn. Hennes svar var at hun hun hette Karen. Da jeg sa at jeg tvite på det så svarte hun at hun aldri hadde hørt noe annet en Karen. Så her er det tydelig flere enn meg som er forvirret!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det tror jeg skal bli svært vanskelig å finne ut. Ved søk er det så mange med Kristine/Kristi med Johnsen, Knudsen eller Pedersen som etternavn som dør at det nærmest må bli en umulighet. Hadde vi enda visst hvor de bodde i 1913 og senere... Vi vet vel ikke når de flyttet fra Geble Pedersensgate. Kanskje det kan finnes i de skannede KB for Sandviken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk, Arnfrid! Ja, jeg er nok klar over at det kan bli vanskelig. Det jeg vet er at hun bodde i Geble Pedersensgate i 1912. Men når tid hun event. flyttet derfra har jeg ingen aning om. Kanskje bodde hun på Askøy slik som familien sier. Men akkurat det er jeg ikke lenger så sikker på. Om der er noen FT etter 1912 vet jeg ikke.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.