Gå til innhold
Arkivverket

[#55273] Familie som flyttet fra Våle til Horten i 1854 - hvor ble de av?


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Dette er den SAMME flyttinga! Datoen i Våle er når attesten ble utstedt, og folk drøyde ofte med selve flyttinga og registreringa av innflyttinga. I 1855 ser du at Anders var 'Arbeidsmann på Værftet' - altså marinens skipsbyggeri, og det refereres også til attesten utstedt av Lund i Våle 1402 1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk Jon Erik for god hjelp igjen!Et av barna i familien i (1) var Andrine Andersdatter, født 1844 på Gunnestad i Våle. Det jeg vet om henne fra familiekilder, er at hun skal ha vært gift, og bosatt i Kristiania. I FT 1900 for Kra. finner jeg kun en Andrine f 1844 i Vaale, og hun heter Olsen. I FT 1875 for Kra. finner jeg likeledes en Andrine f 1844 i Vaaler, det er nok samme person. Jeg finner ingen annen Andrine enn 'vår' i MINI for Våle i 1844. Det er vel dermed rimelig å anta at det er samme Andrine vi finner i Oslo? Det ville vært fint å finne bryllupet i en kirkebok - ut fra FT 1875 ser det ut til at de fikk sitt første barn i Hakadal i 1861.Jeg spør slik for å sjekke om det er noen med slektsfaglig innsikt som kan påpeke lettvintheter i mitt resonnement, eller om dette er en rimelig antakelse. Absolutt sikker er det vel vanskelig å være. Ref opplysing til meg i (15): At man kommer flyttende fra et sted, betyr ikke nødvendigvis at man er født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg tror nok at du har riktig Andrine her! MEN: Jeg tror også at Olaus Theodor har vært gift før. og at de 2 første barna August (HELT sikkert) og Valborg var hans. Resten av flokken kommer jo trillende i 1870- og 80-åra i Oslo, og fra og med Hilda er nok deres felles barn. Er du heldig kan du finne vielsen i riktig menighet i Oslo etter adressen i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Kan det være riktig Anders Johannesen som flytter fra Hof til Waale her i 1833 (nr 14 på lista)? Igjen strever jeg med å forstå alt det som står.Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1814-1843), Utflyttede 1833-1834, side 596-597. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8138&idx_id=8138&uid=ny&idx_side=-234>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Anne Marie Andersdatter 16 år flytter fra Holtung i Foden til Våle i 1831.Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Våle, Ministerialbok nr. I 8 (1824-1844), Inn- og utflyttede 1832-1840, side 323. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8164&idx_id=8164&uid=ny&idx_side=-323>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Jammen gjør det det. Da gjenstår å finne han blant de døpte der.Nok en gang takk for hjelp Jon Erik, også med å tyde kirkebokskrift i annen tråd. Som du sikkert så, gjaldt det foreldrene til Anne Marie som giftet seg noen få år etter at hun ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Se innlegg (10), den første lenka. Her er Anne Marie Andersdatter nr 16, født 30.6.1815. Jeg antar det er samme person som ble konfirmert i (11) og flyttet i (30), og som er den jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ja,ja - min feil! Jeg får vel være litt forsiktig så ikke denne tråden blir like omfangsrik som Køhlersaken! Ved dåpen i 1815 står det jo Skotvet (i Fon), men det hjelper ikke mye når Ingeborg ikke bor der i 1801. Ikveld har jeg sett på Ramnes bygdebok, men ingen av disse personene som hittil er nevnt er omtalt under Holtung, Herkjeft eller Kåpe (sjekka IKKE Skotvet). Hof bygdebok var ikke tilgjengelig på Horten bibliotek. Jeg har lett etter Anders Michelsens dåp i Ramnes 1780-1785, og eventuell konfirmasjon før 1801, men finner ingenting. Jeg finner heller ikke Anders Johannessen døptt i Hof 1810-1815. For all del : Sjekk dette sjøl! Jeg har allerrede vist at jeg kan overse ting! Hvis resultatet fortsatt er negativt, er det naturlig å utvide søket til noen av Ramnes' nabosokn som Våle,Andebu og Sem. For Hof, prøv nabosokn som Lardal og Sandsvær, men også Ramnes og Botne. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk for all hjelpa jeg har fått og nye søk i bygdebøkene! Slektsforsking handler jo ikke bare om navn og datoer, og det har vært fint å ha noen å diskutere med. Jeg kan forsikre om at heller ikke jeg har noen 'Køhler-ambisjoner'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Anders Holtan

Tusen takk! Gifte-året 1869 passer jo også akkurat med kommentaren i innlegg (28). Ikke verst å få nye opplysninger et halvt år etter siste innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Martinsen

Jeg har funnet en Anne Marie Andersen på Haukli gård i Borre i 1900 tellingen. Kan dette være 'din' Anne Marie? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Det kan det absolutt! Her er det mye som stemmer. Godt funnet!Hypotesen om at det er 'min' Anne Marie, ville kanskje kunne styrkes eller avkreftes om vi fant henne omtalt blant de døde. Jeg har gjort et (for?) raskt søk i følgende kirkebøker uten resultat: Borre 1900-1910, Nykirke 1900-1905, Åsgårdstrand 1900-1905, Horten 1900-1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Martinsen

Kan Anne Marie ha giftet seg på nytt etter Anders´død, og tatt etternavnet til eventuell ny mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Martinsen

Kan Anne Marie ha giftet seg på nytt etter Anders´død, og tatt etternavnet til eventuell ny mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Det er absolutt en mulighet. Ved FT 1865 finner jeg henne ikke. Hennes yngste sønn bor sammen med sin storesøster i Horten. Jeg har tenkt at det betyr at moren Anne Marie var død, men det er jo ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Flott, da falt enda en bit i puslespillet på plass! Tusen takk. Dette må være faren til Anne Marie Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boel Pettersson

hej jag blev så nyfiken när jag hörde talas om ramnes. letar efter min morfars farmos som ska komma därifrån.undrar ifall man kan hitta någon forsberg eller fossberg i ramnes och hur letar jag i så fall? hon ska vara född 1799??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Boel: Du kan prøve 1801-folketellingen - se øverst på denne siden. Jeg fant en gård Fossane i Ramnes i Vestfold - kan det være den?Alternativt kan du prøve kirkebøkene for Ramnes i Vestfold, døpte i 1799.En tredje mulighet er at du oppretter en ny tråd her i forumet der du forteller hva du vet og ber om hjelp til å lete. Som du ser er her mange gode hjelpere.Inger: Tusen takk for godt søk igjen! Jeg setter pris på slik hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.