Gå til innhold
Arkivverket

[#55387] Digitalarkivet snart 10 år!

Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg vil slutte meg til alle de andre her og si hjertelig takk til alle de som står for dette tiltaket. Det er et kjempefint arbeid! Gratulerer og hjertelig takk-:)Mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

En hjertelig takk fra meg også! Og et ønske om at personaltallet økes. Det er mange innsendte databaser som venter på publisering. Den tjenesten som Statsrkivet i Bergen ellers yter spesielt for sitt område er jo også noe vi kunne ønske flere steder, men det er kanskje 'ekstraservice' det?Vennlig hilsen Vigdis s. Nygaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg vil gjerne slutte meg til andre her når det gjelder takksigelser.Personlig har jeg hatt mest glede av de digitale utgavene av Diplomatarium Norvegicum, men også andre mer eller mindre utilgjengelige verk for oss som holder til langt borte fra de sentrale bibliotekene, har det vært en positiv overaskelse å finne her på forumet.Selvsagt er det kjempefint at alle kirkebøkene nå er scannet og utlagt her, skjønt jeg ble jo sittende med en stor samling med mer eller mindre verdiløse 35 mm filmer av kirkebøker etter hvert da (;-)).Om jeg skulle bestemme den videre prioriteringen, tror jeg at jeg ville velge lensregneskapene. Disse har jeg dessverre aldri fått anledning til å gå igjennom, men har inntrykk av at det er mye viktig stoff å finne der, særlig om slektsforhold på 1600-tallet, når det blir lite å finne andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

For ordens skyld bør jeg gjøre oppmerksom på at Diplomatariet på nett ikke ligger under Digitalarkivet, men Dokumentasjonsprosjektet til Universitetet i Oslo. Her ligger også Regesta Norvegica og flere andre kilder.Når dette er sagt er det selvsagt på sin plass å fremheve DAs betydning for utviklingen av norsk genealogi og lokalhistorie over det ganske land. Takket være Statsarkivet i Bergen ved Nedrebø i samarbeid med UiB har Norge fått en digital tjeneste så og si uten sidestykke.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

til 29: Har inntrykk av at lensregnskapene vil komme - etter hvert.Slutter meg ellers til gratulantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Howard Bakken

Dear archivists, I cannot begin to tell you how grateful I am for the vast amount of information I have found on the Digitalarkivet, first through the census records, and more recently through the Digitised Parish Registers. I completed my family history back to the 1663 census records via your census records, some personal family records, and a few Norwegian sources such as the bygdebøk (spelling?). Step 2 was to verify these people and their dates through the digitised parish registers. There are very few blanks in my effort, and those are due to missing records or a few cases of completely illegible penmanship. I am confident that I have very few errors in my research, and a large part of this must be credited to your online sources.My ancestors were from Buskerud, Oppland, and Rogaland. It has been fascinating to see the names that were common in one fylke almost never appearing in others. I was shocked to find that several of my ancestors were uægte, but I guess passion andn lust overtook even Norwegians in the 18th and 19th centuries!Please extend my gratitude to everyone who has had a role in preparing this information for international use. It is a goldmine of knowledge that few other cultures will ever experience.Gratefully,Howard Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg gratulerer Digitalarkivetså mye med 10-årsjubileumet jeg også, og har først i dag fått mulighet til å lese denne tråden. Jeg var først uten pc fra 16.11-26.11.2007 fordi den gamle pc-en tok kvelden og jeg kjøpte ny. Jeg savnet da først og fremst Digitalarkivet. Den 10-.12.2007 til 03.01.2008 var jeg bortreist(hos mine foreldre), og da jeg kom tilbake 03.01 hadde den nye skriver forårsaket problemer på grunn av feil slik at det ikke ble mulig å komme inn på noe som helst før 08.01 da jeg fikk hjelp. Nesten 1 måned uten Digitalarkivet! Det var veldig frustrerende, og da særlig i dagene 03.01-08.01. Det er enda mye fra den perioden jeg skulle ha lest av innlegg og annet, som jeg enda ikke har fått lest. Jeg forstår ikke hva jeg skulle ha gjort uten Digitalarkivet.Tin Finn i innlegg 29: Mikrofilmene kan være verdifulle hvis du en dag har fått pc-problemer og ikke kommer deg inn på de kildene ønsker, og du helst skulle ha sjekket noe der og da. Jeg har ikke mikrofilmer, og skulle gjerne ha hatt det i periodene uten pc.Det er jo ellers viktig Finn at kilder på 1600-tallet og lengre bak i tid legges ut, men husk at det ikke er mange som er så faglig flink på dette området som deg og mange som ikke har kommet så langt som deg. Jeg selv kan nok etterhvert tenke meg å jobbe med de kildene du nevner, og holder på å skaffe meg erfaring med å lese slike gamle kilder med skifter og tingbaøker, men jeg har langt igjen til jeg kommer så langt som deg og på det nivået du og en del andre er på(har fulgt noe med iallefall på debattene som etterhvert har blitt om Giske/Bjarkøyætta og lest ca 100-150 innlegg i hver av debattene). Skiftene har jeg lest noen av for 'Stjør-Verdal' og Helgeland, og har akkurat bestilt for fjernlån den 2. mikrofilmen med tingbøker(Helgeland 1730-45).Jeg tror det er mange slektsforskere som ikke er på ditt nivå enda, og deriblant meg. Så det er sikkert større behov for at det scannes inn kilder fra senere perioder enn 1600-tallet i 1.omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Jeg slutter meg også til gratulantene! Jeg hadde aldri visst så mye som jeg gjør pr. i dag og skrevet slekthistorie - hvis det ikke hadde vært for digitalarkivet, som jeg går inn på så ofte jeg kan.De neste 10 år?????????? Digitaliserte skifter, som gjør at man kan finne gårdshistorie på nett ?????? Godbitene som ble lagt ut i jula ...Bygdebøker - det fins mye å ta av... Jeg kjenner ikke de forskjellige personene - da jeg er ganske ny på dette forumet - men gratulerer med de 10 og ønsker de 20 velkommen.Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Har ikke vært bruker så lenge, men må bare bøye meg i støvet for det arbeidet som er nedlagt her. En utrolig glede å kunne finne alle disse opplysningene på nettet når en nå først har blitt 'hekta' på slektsgranskning.Så hipp hurra for dere som har gjort dette mulig!!!!Takk også til forumet som er en enestående hjelp & hvor man får svar på det meste. Selv om man ikke har stilt noe spørsmål selv kan man lære massevis av å følge med på andres spørsmål.Mitt ønske for de neste 10 år er kun at dette enestående tilbudet fortsatt skal være gratis og tilgjengelig for alle. Ser jo at det ikke er tilfelle i våre broderland og synes det er fryktelig synd at økonomien skal avgjøre hvem som kan drive med denne hyggelige hobbyen.Så - millioner takk og lykke til videre fra en takknemlig bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Og so er dagen kommen då Digitalarkivet er 10 år. Eg vil få gratulera so veldig mykje på sjølve dagen, og ynskja lykke til med ei neste 100 åra.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Gratulere med dagen og den enestånde tjenesten for oss som forsker på slekten.Ha en fin dag.Hipp Hurra.mvh Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

I eit programma i serien 'Tilbake til nittiåra' NRK hadde dei leita fram eit opptak frå ca. 1993-95 av ein viss rikssynsar og sosialantropolog, som meinte 'dette med internett nok er betydelig overdrevet'.... han om det.Iallfall, gratulerer med dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har vel vært som snarest innom før, men henger meg på gratulasjonene for den virkelige dagen, vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg gratulerer også. Barnet vokser og trives. Litt synd er det jo at den første delen av Debattforum (2 år?) forsvant. Jeg tviler på at det skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det var skikkelig surt da det skjedde. Skjer det igjen nå, finnes det vel ikke det lakmuspapir som kan måle hvor surt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.