Gå til innhold
Arkivverket

[#55479] Noen som ønsker oppslag i Norske Skulefolk?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Hei.Nå er jeg spent på om du kan finne noe om lærerinne i Stavanger, Karen Reinhardine Bergh f. 1875, datter til Johan Arndt Berg og Lotte f. Andersdatter? Skulle visst hvor lenge hun virket/ levde, evt om hun ble gift. mvhErling T. Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk.OK, hun kalte seg lærerinde Karen Berg ved en barnedåp i 1911, kaltes lærerinde ved folkeskole ved folketellingen 1900 i Stavanger, kan hun ha vært ufaglært siden hun ikke står omtalt? (Jeg vet ikke hvem som omtales i oppslagsverket om norske skolefolk, bare de som har gjort seg spesielt bemerket?)mvh Erling T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hvis hun døde før 1.utgaven utkom i 1934, så er hun ikke omtalt. Kanskje hun giftet seg etter 1911 og står under et annet navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Til Carsten. Finnes det noen opplysninger om en lærer som praktiserte i Osen i Åmot ? Denne læreren het Hans Tharaldsen, og var født i Rakkestad, 12.04. 1852, gift med lærerinne, Dorthea Sofie Syversdatter Nergaard, Åsta i Åmot, f. 15.08. 1868. Finnes det flere opplysninger her tro ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Carsten, hva med Sigbjørn Brynjulvsen, som visstnok praktiserte bl.a. i Dypvåg kommune ? Eller hans sønn, Johan Peter Brynjulvsen (d. 1966)også i Dypvåg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Carsten !Du har hjelpt meg før på denne sida. Kanskje du kan hjelpa med 3 stk læarer, yngre brødre til lyrikaren Olav Nygaard (1884-1924) frå Modalen ?a) Anders Nygaard f. 18.8.1872b) Jakob Nygaard f. 28.7.1875c) Arnfinn Nygaard f. 17.11.1880Om dei skreiv seg for Nygaard eller Nygård veit eg ikkje. Anders og Jakob var lærare på Austlandet, Østfold og Vestfold. Arnfinn var skulestyrar på 'Dale i Bruvik', Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det går greit Jon, med 2 av dem fra 1934-utgaven:Arnfinn Nygaard, tilsynslærar, Dale i Bruvik, Hordaland, f. 17-11-1880 i Modalen. Foreldre: Simon Larsen Nygaard og Brita Andersdtr. Florvåg. Eks. Stord lærarskule 1905. Statens gymnastikkurs 1910. Hagebrukskurs 1911. Lærar Bremanger 1906. Sandsvær 1906. Dale i Bruvik 1910-.Medlem av forstanderskapet i Bruvik Sparebank og formann i kontrollnemndi. Medlem av Bruvik formannskap sidan 1917, varaordf. 1931. Form. i den komm. vegnemnd. Medlem av arbeidsutvalet for den interkom. veg Nordhordland-Yttre Sogn. Form. i prov.rådet 1916-21. Form. i styret for tannklinikken. Form. i styret for sjukehuset.Fekk i 1932 bygt gamleheim for Dale sokn og medlem av byggenemnd og styre. Form. i alderspensjonsnemnd for Dale sokn. Varaform. og skrivar i Dale avhaldslag. Lagrettem., domsm. Gift med Inger Kvale. Foreldre: Forrf. Anders Th. Kvale og Kirsti Arnfinnsdtr. 1 son. Utgjeve: 'Bruvik sparebank 25 år'. Medarbeidar i ymse dagblad i Bergen. Statsstipend 1913 til Danmark og Sverige.Anders Nygård, lærar Lande, Tune pr. Sarpsborg, f.18-8-1872 i Modalen. Eks. Hamar lærarskule 1895. Lærar Modalen 1894-1910. Tune 1911-25. Sarpsborg folkeskule sumaren 1925-. Arbeit i fråhaldslag, ungdomslag og mållag sidan 1895. Komm.revisor i Tune frå 1925. Frå 1931 viseordførar og skrivar i Sannesund-Greåker brand- og bygn.kom.Gift med Ingrid Laskemoen, f.1886 i Sauherad, Telemark. Foreldre: Furer Anon Gjernes og Torbjørg Noradal. 1 son, 2 døtre. Statens reisestipend for folkeskulelærarar til reiser i Norig, Sverig og Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Takk for opplysninga for desse 2, Carsten !Eg hadde håpa på fleire oppl om Anders sine koner, men det er kjekt å vita kvar den siste, Ingrid kom frå. Dei 2 fyrste var frå Modalen.Kanskje du finn noko om Jakob etter Påske ?Forfattaren Anders Th. Kvale er ukjent for meg, men det kjem dagar etter Påske óg.Atter takk for opplysningane dine og GOD PÅSKE !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Kva nå det tyder, ja ... ? Eg var noko rask. Men no veit eg kvar eg har han i år 1900.Tusen takk igjenn Carsten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Til Carsten. Jeg er så frekk at jeg spør enda en gang. Finnes det noen i dette verket ved navn : Dorthea Sofie Syversdatter Nergaard, født i Åmot, 15.08. 1868 ? Hun var Folkeskolelærerinne i Åmot, all sin dag. Hun var gift med Hans Thøger Taraldsen, som jeg spurte om sist. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Ruth Gaustad

Hei Carsten.Kan du trylle fram opplysninger om Olav Paulsen Bratland fra Vågå f.1887, bl.a lærer i Vestre Gausdal.Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.