Gå til innhold
Arkivverket

[#55479] Noen som ønsker oppslag i Norske Skulefolk?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Det var ikke rare greiene Ruth. I 1934-utgaven står det bare Olav Bratland, Olstad, Opland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Carsten, har du noe på en lærer Lande som arbeidet bl.a. i Dypvåg kommune i 1920-årene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei HelgeDet var mange Lande i bøkene, men så vidt jeg kan se så må det være Peder M. Lande fra 1966-utgaven. Han var da skolestyrer ved barneskolen i Farsund. Født 29-12-1899 i Farsund. Foreldre: Snekker Peder Lande og Sofie f. Nilsen. Kr.sand lærerskole 1921. Realart. i Oslo 1923. Kurs i sløyd, Oslo 1930. Kurs i tegning, Oslo 1930.Tidl. tilsatt ved framh.skolen i Lyngdal, Vest-Agder 1921-22. V. Sandøya, Aust-Agder 1923-33. Lærer og kirkesanger ved Dybvåg krets 1933-59. Fra 1960 tisatt ved Farsund folkeskole. Som skolestyrer fra 1965. Medl. av Dybvåg komm.styre 1946-59. Varaordfører 1946-47, ordfører 1948-59. Hobby: Snekring, treskjæring. Gift med Emmy Paulsen. Foreldre: Olaus Paulsen og Nancy f. Nilsen. 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

I tilfelle 1934-utgåva: Kyrkjesonger og lærar Olai Larsson Aalen 1874 - 1949 og kona, lærarinne Maren Sofie Jensdtr. f. Havikbotn 1869 - 1946. Det er mogeleg at Olai slutta av helsomsyn alt i 1929.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Til C.S.: Takkar for svar i alle fall. Eg har nokre hol i karriera til dei to, som eg gjerne vil fylle ut. Men det er stor forvirring og ikkje enkelt: Det var to lærarar/kyrkesongarar frå Indre Ålen med same namn: Olai Andreasson Aalen og Olai Larsson Aalen. Til overmål vart båe gifte med kvar si Maren og båe var i tur og orden kykjesongarar i Eikefjord. Så i lenkja du legg til, har Olai Larsson teke over kyrkjesongarposten etter avdøde Olai Andreasson og er samstundes losjerande hjå Maren, enkja etter føremannen. Dei to døtrene til Maren - som vart lærarar - er døtrene til Olai Andreasson Aalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Eg må mase litt til: Spørsmålet er om Olav Pederson Løvik (1906-43) frå Naustdal vart lærar? Foreldre: Peder Andreasson Løvik og kona Anna Massi Olsdotter f. Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Takk. Visste at Peder var lærar. Men i Bygdeboka står det ingen ting om kvar Olav vart av. Har ei muntleg opplysning om at han også vart lærar, men det må då truleg vere ei samanblanding med faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Står det noe i Norske Skulefolk om Olai Furuseth, hans bror Paul Glad eller Ingeborg Sofie Lundquist (gift Risberg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei, Carsten.Hva finner du om folkeskolelærer i Lyngdal, Mathias Theodorsen Øgrey 1877-1947, død på Tromøy i Arendal, gift med Martine? Kjenner til 3 døtre: Elisa 1905, Ingeborg 1908 og Solveig 1918. Mathias var fra Egersund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Huse

Hei Carsten.Kan du hjelpe meg med dødsåret til Thomas Andreas Laurits Holen ? Han var fødd i 1856 i Borgund, vart lærar i Kviteseid i Telemark. Kona Erika Lovise f. 1869 har eg opplysningar om døde i 1950. Mvh Anne Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jan1952-utgaven: Olai Furuseth, lærer, Jømna st., Hedmark, f.17-12-1883 i Elverum. Foreldre: Maler O.Eidskog og Oline Sofie. Eks. Elverum lærerskole 1905. Middelskolen. Kurs i svømming og livredning. Jordbrukskurs. Lærer Alvdal og Øvre Rendal. Nå tilsatt Bjølset skole, Elverum. Hobby: Tegning og maling. Gift med Oleane Braathen. Foreldre: Bonde Andreas Lindholt Braathen og Oline. 5 døtre.1934-utgaven: Paul Glad, lærar og kyrkjes., Elverum, f.26-12-1879 i Elverum. Foreldre: Målarm. O.Eidskog og Oline Glad. Eftestøl si ungdomsskule på Folkvang 1896. Høgare lærarpr. Elverum lærarskule 1899. Kurs i hagestell i Strinda 1930. Lærar Skogheim og Sandbu skule, N-Fron, 1901. Hanestad skule, Øvre-Rendal, 1908. Grunnset skule, Elverum, 1919. Leiret skule og kyrkjes. ved hovedkyrkja, Elverum, 1930 -.Skrivar N.Gudbrandsdal fråhaldskrinsnemnd 1906-08. Red. for 'Gudbrandsdalens Blad' 1906. Form. i N.Øysterdal arb.krinsparti 1910-18. Stortingskand. 1912-15-18. Med i heradstyre og form.skap Ø.Rendal 1910-19. Form. og forr.førar i prov.rådet 1915-18. Forlikskommisær m.m. Jaktpoliti for staten i Ø.Rendal høgfjell 1914-18.Gift 1, 1904 med Anna Jacobsen, N.Fron, død 1925. 4 søner, 3 døtre. 2, 1928 med Ingeborg Lehmann, Kiøbenhavn. 1 son. Utgjeva 2 diktsamlingar (1910 og 1932). Stipend: Ole Gabriel Uelands legat 1927 for studiferd i Danmark og Sverige.Ingeborg finner jeg ikke omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Erling1934-utgaven: Mathias Øgrey, lærer, Arendal, f.17-3-1877 i Eigersund. Foreldre: Theodor Øgrey og Ingeborg. Eks. Stord lærerskole 1898. Middelskoleeks. Flere utdannelseskurser (tegning, sang m.v.). Lærer Bremanger 1898-1900. Lyngdal pr. Farsund 1900-05. Ølen 1905-10. Øyestad 1910-20. Ferrevig 7-delte skole, Tromøy, 1920 -. Gift med Gustava Omdal. Foreldre: Ståle Omdal Møskeland og Elise. 1 sønn og 3 døtre.Både Elise og Ingebjørg ble lærere, ønsker du opplysninger om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Erling1966-utgaven: Elisa Øgrey Hals, overlærer i Oslo, f.20-6-1905 i Lyngdal i Vest-Agder. Foreldre: Skolestyrer Mathias Øgrey og Martine Gustava f. Omdal. Kr.sand lærerskole 1936. Ex.art. 1930. 2 kurs i engelsk, pedagogikk, psykologi, norsk og engelsk litteratur, skriving. Tilsatt i Tromøy 1936-37. Bærim 1937-38. Nå tilsatt ved Slemdal skole, Aker-Oslo.Studiereiser til USA i 1930-31 og 1948 med stipend tils. vel 2 år. Org.arb. fra 1938 for Aker lærerinnelag og Oslo lærerinnelag, form. 1952-56. Har vore med i styret for Norges Lærerinneforbund. Medl. og form. i Oslo engelsklærerlag. Sekr. i landslaget for engelsklærere i folkeskolen. Gift 1964 med Ottar Hals. Foreldre: Lærer Lars Hals og Berit-Anna f. Wiig.Samme utgave: Ingebjørg Øgrey Tjønn, lærer ved barneskolen i Oslo, f.21-9-1908 i Lyngdal i Vest-Agder. Ex.art. 1927. Kr.sand lærerskole 1936. Statens kurs for engelsklærere i folkeskolen 1937. Oslo og Omegn kurs for engelskl. 1946. Kurs i ped. og psykologi 1948. Kurs i engelsk fonetikk, norsk dramatisering, religionsunderv. etc. Tidl. tilsatt i Raufoss 1936-38. Fra 1938 tilsatt i Oslo ved Abildsø og Majorstua skoler, nå ved Sørkedalen skole. Studieopphold i USA 15 mndr. Medl. av skolerådet og Røa Menighetsråd.Gift 1938 med overlærer Abraham Tjønn, f. 2-11-1898 i Nissedal. Foreldre: Lærer Hans Tjønn og Anne Dorthea f. Vik. 2 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Carsten! Kan du se etter om det står noen opplysninger om Tora Jamtveit f.ca 1916. Hun var fra Telemark, (jeg tror det var Heddal) men var lærerinne i Oslo på 50-60 tallet. På forhånd tusen takk. Mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Mor til Tora er omtalt i Norske Skulefolk 1934: Anna Jamtveit, lærarinne, Heddal, Telemark, f. 18-9-1885 på Løland, Forsand, Høgsfjord, Ryfylke. Foreldre: Lærer Børre Bjørnson Løland og Sikke Torjusdtr., Kommedal. Eks. amtskolen i Ryfylke 1902. Nesodden lærerskole 1915. Ved musikkonservatoriet i Bergen gjennomgått et kurs i harmonilære og stemmebruk.Vikar Notodden folkeskole 1913-14. Lærerinne Tinsjøstranden folkeskole, Tinn, 1914-15. Rygi folkeskole, Heddal, 1915-. Arbeidet før jeg begynte lærergj. i 5 år som diakonisse ved Lovisenberg sykehus, Porsgrunn sykehus og Telemark fylkessykehus. Gift med bonde og fhv. herredskass. Gjermund Halvorsen Jamtveit. Foreldre: Halvor Gjermundsen Jamtveit og Tore Gjermundsdtr., Heddal. 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Carsten! Tusen hjerlig takk skal du ha, dette var mye flott info. Jeg vil gjerne ha slekten bakover også!!!!! og om jeg tør bry deg med å se etter om en Arnt Solberg og en Anders Solberg fra Heddal var lærere eller vikarierte som det en periode. Mange mange TAKK! mvh.S.E.Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.