Gå til innhold
Arkivverket

[#55479] Noen som ønsker oppslag i Norske Skulefolk?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Magne Bergane

Hei! Finnes det noe om Ansgar Dahle f. 12/6-1904 i Tørdal, Drangedal, Telemark. Det jeg kjenner til så flytta han til Furnes i Rignsaker. mvh Magne Bergane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei LarsJeg finner ingen opplysninger om brødrene Vee i Norske Skulefolk. Gerhard Vee finner jeg omtalt i Norges filologer og realister 1933. Han var lektor ved Narvik komm. h.ålmenskule, f.14.april 1896 i Årdal i Sogn, son åt postopnar og lagersjef Helge Gulbrandsen Vee og Margrethe Ørbekk Vee.Eks.art. 1918. Matem.-naturvitskapleg embetseksamen 1932, sidefag: astronomi, fysikk, kjemi, hovudfag: matematikk. Hovudfagsuppgåve: 'Elliptiske funksjonar'. Ped.eks. 1929. Lærar ved framhalds- og folkeskule i Fyresdal og Glemmen 1921-22. Adjunkt ved Narvik komm. h.ålmenskule 1923. Lektor ved same skulen 1932. Gift 1925 med Margit Ringestad, f.20.februar 1897 i Løken i Valdres. 1 dotter.Gerhard er også omtalt i studentene fra 1918, hvor også hans andre ekteskap og navn og fødselsdato på hans barn er nevnt. Hvis du ønsker dette kan du sende meg en epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jostein Magne1966-utgaven: John Ansgar Dahle, skolestyrer ved barneskolen i Ringsaker, f.12-6-1904 i Drangedal. Foreldre: Gardbr. Rasmus Dahle og Asborg f.Bergene. Kr.sand lærerskole 1928, 2 semester ved Norges lærerhøgskole. Forskj. kurs i inn- og utland. Tidligere tilsatt i Drangedal og Inderøy. Nå tilsatt ved Kirkenær skole, Ringsaker. Klokker ved Furnes kirke over en lengre periode. Gift 1938 med Kristine Lyngstad. 2 døtre.Kristine Dahle, håndarb.lærer ved barneskolen i Ringsaker, f.9-5-1905 på Inderøy. Foreldre: Gardbr. Andreas Lyngstad og Inga f.Wist. Levanger lærerskole 1927, industriskole, en rekke kurs i inn- og utland. Tidliger tilsatt på Inderøy. Nå tilsatt ved Stafsberg, Kylstad, Kirkenær og Mauset skoler, Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Hei Carsten Søker opplysning om en onkel av min far David Nathanael Andersen f.1870 Vadsø gm.Inga Severine ANgell f.1870 Sørreisa Ved folketellingen av |900 bodde de Sør Odal og hadde barna Henry Angell f.1889 Sørreisa og Agnes Elisabeth f.1891 Vadsø. mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Jostein Magne Bergane

Hei Carsten! Har du noe på denne personen: Hans Bergane født 10. mai 1905 i Tørdal Drangedal Telemark. Kjenner til at han gikk på Kr.sand lærerskole, men vet ikke årstallet.På forhånd takk. mvh Jostein Magne Bergane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

1966-utgaven: Hans Bergane, pensj. lærar, f.10-5-1905 i Drangedal. Foreldre: Gardbr. Jon Bjørn Bergane og Karine f. Snøås. Kristiansand lærarskole 1928. Kurs i kroppsøving, song, musikk, trafikk og bibliotekstell. Tilsett ved fleire skolar i Drangedal 15 1/2 år.Lærar og kyrkjesongar i Brunkeberg, Kviteseid 3 år. Lærar og kyrkjesongar i Flåbygd, Lunde, 7 år. Lærar ved Lindhøy sentralskole, Tjøme, 10 år. Pensj. frå 1965. Form. i Flåbygd skolestyre, form. i Flåbygd sokneråd, form. i Flåbygd og Tjøme lærarlag. Lærarane sin repr. i Tjøme skolestyre 4 år. Gift 1932 med Sigrid Homleid. Foreldre: Elling og Signe Homleid. 2 søner, 4 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I Melfjordbotn, Rødøy kommune hadde vi en lærer som hette Lars Berg. Han startet også med et Blandakor' og spilte fele. Jeg undres på hvor han kom fra og hvor det ble av han? Hvis jeg skal gjette så kan jeg tenke meg at han kunne være fra Setesdalen. Martha Veum var også lærerinne på samme sted en periode. Hun hadde en spesiell måte å takle bråk i klassen. Hun sa ingen ting men gikk ut i gangen. Da de oppdaget at hun sto i gangen og gråt ble det slutt på bråk i timen. Hvor kom hun fra?Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

1952-utgaven: Martha Julie Veum, lærarinne, Stavanger, f.28-10-1912 i Nissedal, Telemark. Foreldre: Kjøpmann og bonde Mikkel Veum og Gunhild. Eks. Kristiansand lærarskule 1935. Den kv. industriskule 1936. Statens lærarinneskule i husstell, Stabekk 1941. Lærarinne Stavanger folkeskule.Når ca. var Lars Berg født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for det, Carten Schanche! Min svigerinne har just fortalt meg at hun hadde vært lærer på en Folkehøgskole i Stavanger og på Kampen skole. Muligens kan det være Solborg Folkehøgskole. Jeg vet ikke når Lars Berg ble født, men sansynligvis etter 1900.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg finner en Lars Kornelius Edvard Berg. f.10-5-1901 på Hillesøy. Foreldre: Fiskar og bonde Emil Larsen Berg og Olufine Johansen. Eks. Tromsø lærarskule 1922. Lærar Fjærvoll skule, Bø i Vesterålen, 1922-23. Hjørundfjord framh.skule 1923. Hillesøy 1923-36. Tromsøysund framh.skule frå 1941, styrar frå 1948. Gift 1947 med Aud Norvåg.Kan det være han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I 1934-utgaven er det en Lars Berg som er født 3-12-1890 i Vestre Slidre. Foreldre: Lensmann Knut Berg og Guri Reien. Lærer ved privatskoler 1911-13. Valdres Komm. h.almenskole 1913-. Organist ved Nord-Aurdal hovedkirke og i flere år leder av mannskor og blandet kor. Gift med Hedwig Göttsching, Dresden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Randi Nesje Myhr

Har du mulighet til å finne Daniel Johnsen Føllesdal. Han var født i 1869. Han var lærer i Talvik i Finnmark, Værøy i Nordland, Hammerfest og Tromsø før han til slutt flyttet tilbake til hjemstedet Stårheim i Eid i Sogn og fjordane. Han giftet seg med Berta fra Troms og de fikk barn både i NordNorge og i Stårheim. Det står at han måtte dra til NordNorge fordi han fikk utdannig på statens bekostning. Hva betydde det? Hvor og når fikk han utdanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

RandiHar vært på ferie,derfor det sene svaret.David finner jeg ikke omtalt, men 3 av hans sønner er det, hvis det er av interresse.Forøvrig synd at dette digre bildet har kommet inn. Går det an å få det fjernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

RandiDa blir det fra 1934-utgaven:Alv Føllesdal, lærar, Stårheim i Nordfjord, f.29-11-1903 i Tromsø. Foreldre: Daniel Føllesdal og Berta Sørensen. Lærarskuleeks. 1926. Millomskuleeks. 1928. Statens gymnastikkskule 1931. Fleire lærarkurs. Vikar 1 1/2 år ved Stårheim og Remmedalen skular i Eid. Dehli og Solbergfoss skular i Askim 1 1/2 år. Solhov ungdomsskule i Lyngen 2 1/2 år. Remmedalen skule Eid, Nordfjord, 1933 -.Magne Føllesdal, lærar og bonde, Stårheim, Nordfjord, f.16-1-1902 i Hammerfest. Lærarskuleeks. Lærarhøgskulen 1926-27. Lærar Askim i Østfold. No tilset Stårheim, Eid. Gift med Jofrid Kristiansdtr. Foreldre: Kristian Høynes og Oline Jonsdtr. 1 son og 1 dotter.Trygve Føllesdal, lærar, Askim, f.13-7-1898 i Værøy. Eks. Volda lærerskole 1920. Middelskuleeks. Borgerskolen, Oslo 1930. Vikar Levanger folkeskole 1920-21. Lærer Askim 1921 -. Gift med Margit Teigen, f.8-10-1907 i Innvik. Foreldre: Bonde Kolbein Teigen og Anne Bergset. 1 sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rasmussen

Ang. Daniel Føllesdal: I mitt arbeid med historien om Komagfjord kirke i tidligere Talvik, nå Alta kommune, har jeg funnet følgende om Daniel Føllesdal: Han kom fra Eid i Nordfjord som lærer til Store Lerresfjord og ble innsatt som kirkesanger i Komagfjord kirke 13. mars 1892. Etter 4 år (1895) flyttet han til Hammerfest, og broren Johan overtok både som lærer og kirkesanger. Johan Føllesdal virket i Talvik kommune til 1901. Mvh Harald Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.