Gå til innhold
Arkivverket

[#55479] Noen som ønsker oppslag i Norske Skulefolk?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg visste ikke at Daniel hadde en bror som også dro nordover. Daniel fikk barn i Talvik i 1893 og 1894 og bodde også der da han giftet seg med Berta i 1892( Hun kom fra Balsfjord i Troms). Han fikk barn på Værøy i 1896 og 1898, i Hammerfest i 1902 og i Tromsø i 1903 og 1905 før han dro tilbake til Stårheim i 1907. Flyttet altså på seg flere ganger. Siden det opplyses at han hadde plikttjeneste har jeg lurt på om den innebar at han måtte være så mange plasser i så lang tid. Jeg visste bare om at Magne var lærer, da ble altså 3 av 11 barn lærere. Takk for opplysningene fra begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei Carsten,Kan du finna opplysningar om prestedotteri Lovise Olavsdotter Løve, fødd i Flosta 3.3.1890, gjekk lærarskulen (uvisst kvar) og underviste ei tid, men vart tidleg ufør. Ho døydde i Bergen 5.2.1977.Hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Carsten! Det er nok ikkje alle lærarane som set spor etter seg i kjeldene våre...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Marie Fransiska Nilsen, døpt Marie Franciska 15.02.1863 i Korskirken i Bergen, f. 28.12.1862, men uklart når hun faktisk døde – var det i 1943, 1947 eller i 1948? En litt usikker kilde hevder at hun døde under krigen, og da har jeg funnet 16.09.1943, men skulle gjerne ha bekreftet dette.Marie var lærerinne på Lungegården skole i Bergen hvor hun skal ha undervist i tysk og latin.Enhver annen opplysning om henne mottas med takk.En annen kilde sier videre at i anledning hennes 70-årsdag – eller kanskje var det da hun gikk av med pensjon? – ble det skrevet om henne i Norsk Lærertidende[?]. Den omtalen skulle jeg gjerne ha lest, men dette siste ønsket går jo litt utenom hva som tilbys her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Lars E. Øyane

Carsten, eg har komme over ein ny lærar, som eg vonar du finn i dine register:Nils Jakob Gjertson Aarnes, fødd i Gaular 15.12.1884, skal i ein mannsalder ha vore lærar og klokkar i Melhus i Sør-Trøndelag. Han var gift med Karen Vikhals(?). Nils skal vera avliden i 1966.Eg er interessert i biografiske opplysningar om Nils og Karen og takkjar so mykje på førehand for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Carsten, ei søster og ein svoger av Nils Aarnes var òg lærarar:Gjertrud Andrea Gjertsdotter Aarnes, fødd i Gaular 19.10.1893, skal ha vore lærar i Porsgrunn, men døydde på Telemark sentralsjukehus, som eg trur ligg i Skien(?), 4.3.1981, ugift.Britha Monsine Schanke Gjertsdotter Aarnes, fødd i Gaular 2.10.1880, døydde i 1970, var gift med lærar Eivind Straume i Holla i Telemark, fødd 1881, døydde 1961.Kan du finna noko om desse ogso?Hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Lars.1952-utgaven: Nils Jakob Aarnes, lærer og kirkesanger, Melhus, Sør-Trøndelag, f.15-12-1884 i Gaular. Foreldre: Lærer G.L.Aarnæs og Anna Olsdtr. Øvrebø. Eks. Stord lærerskole 1907. Statens sangkurs 1921. Lærer Aure 1907. Lærer og kirkesanger Gaular 1911. Lærer og kirkesanger Rennebu 1913. Lærer ved øvingsskolen Stord lærerskole 1919. Melhus fra 1923. Nå tilsatt Elverhøy, Melhus.Gift med Karen Hansdtr. Vighals. Foreldre: Handelsmann Hans Vighals og Marit Hansdtr. Vighals. 2 sønner og 3 døtre. Statsstipend til besøk av øvingsskoler på Østlandet 1922.Marit Hansdtr. er feil. Her er dåpen til Karen og mor er Paulsdtr.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15681&idx_id=15681&uid=ny&idx_side=-41>LenkeFT 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

1952-utgaven: Geirtrud Aarnes, lærerinne, Porsgrunn, f.19-10-1893 i Gaular. Foreldre: Lærer G.L.Aarnes og Anna Olsdtr. Øvrebø. Eks. Levanger lærerskole 1917. Statens lærerinneskole i husstell 1920. Kurs ved Den kv. industriskole 1926, Statens forts.kurs for skolekjøkkenlærerinner 1938. Lærerinne Rennebu 1917-18. Holla 1918-21. Nå tilsatt Porsgrunn folkeskole.1934-utgaven: Eivind Straume, skulestyrar og kyrkjes., Holla, Telemark, f.28-1-1881 i Kviteseid. Foreldre: Husm. Såmund Straume og Else. Høgare lærarpr. 1902 ved Ullmanns privatseminar i Seljord. Lærar Holla 1902-05. Fyrstelærar Ballestad skule, Gjerpen 1905-09. Lærar og kyrkjes. Tørdal 1909-14. No skulestyrar og kyrkjes. i Holla. Var forlikskommisær og form. i skulestyret i Drangedal 1910-14. Form. i Holla skulestyre sidan 1917. Form. i Telemark krins av Noregs Lærarlag.Gift med lærarinne Brita Aarnes. Foreldre: Kyrkjes. G.L.Aarnes og Anna. 3 søner og 1 dotter. Statens reisestipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Carsten for mange kjempeflotte oppslag! Dette var jo fulltreffer!Eg har eitt tilleggsspørsmål: Det står at ogso Brita Aarnes Straume var lærar. Har du fleire detaljar om ho? Eg vil tru dei kanskje gifte seg der ho var lærar kring 1909...Nok ein gong ein stor takk for framifrå hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Gode Lars. Jeg har klart å overse Brita fra 1952-utgaven: Hun tok eks. ved Ullmanns privatseminar i 1902. Lærarinne Sparbu 1902-03. Vossestrand 1903-05. Fevik 1905-09. Holla 1914-42.Jeg har ikke funnet (med forbehold) vielsen på noen av disse stedene, men hvor var hun fra 1909-14? Jeg fant dåpen til en sønn i 1911 i Tørdal, Drangedal og en datter litt senere samme sted.Prøver å lete mer senere, må jobbe litt nå. Ha en fin dag.Mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk, Carsten, for interessante opplysningar om Brita! Og no har eg funne vigsli hennar! Dei gifte seg i Viksdalen, Gaular i 1909! Soleis er det problemet løyst!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Carsten, desse lærarane ser ut til å ''strøyma på'' no når eg arbeider med Solvorn. Her er eit nytt problem:Hans Olson Øvrebø, fødd i Hafslo 1.12.1882, var gift med Jenny Amalia Smelvær frå Askvoll og var lærar m.a. i Gaupne, i Vang i Valdres og på Utsira, men hamna i Oslo defr han døydde 14.1.1958.Kva kan du finna om han?På ny takkar eg hjarteleg for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Nei, dessverre Lars, finner ingen Olson Øvrebø omtalt. Kristian Øvrebø fra Hafslo og Anders Øvrebø fra Luster er det opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Jostein Magne Bergane

Hei Carsten! Har 2 spørsmål: 1. Severin Kristoffer Gamlem f. 13/7-1876 fra Møre og Romsdal mener jeg. Var lærer på Lohne skule i Tørdal Drangedal, på slutten av 1800. Flytta siden til Larvik og var lærer der til han slutta.2. Tor Magnus Bergane født 13/2-1912 i Tørdal Drangedal. Var lærer flere steder, mener han var noen år i Afrika. Han var gift med Solveig f. Gamlem 20/9-1915.mvh Magne Bergane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

1934-utgaven: Severin Kristoffer Gamlem, lærer, Larvik, f.13-7-1876 på Borgund, Sunnmøre. Foreldre: Bonde Nils Ingebrigtsen Gamlem og Rebekka Bjørnøy. Eks. Volda lærerskole 1899. Vikar Haram 1899-1900. Lærer og organist i Tørdal, Drangedal, 1900-06. Glemmen 1906-13. Larvik 1913-. Fra 1914-26 også klokker ved Langestrands kirke, Larvik. Medlem av Larvik bystyre 1917-19 og fra 1923-. Form. eller styremedl. i flere foreninger og styrer.Gift med Anne Karine Lohne, f.16-12-1877. Foreldre: Bonde John Thomassen Lohne og Susanne Bakke. 2 sønner og 1 datter.Bergane finner jeg ikke omtalt i bøkene, men i Statskalenderen for 1957 er det en Tor Bergane f.1912 som er ansatt ved Kristiansand off. lærerskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Carsten:o)Har du noen opplysninger om skolelærer/skolemester Lars Larsen Utsi f. 18.februar 1770 i Kautokeino, Finmark,og hans barnebarn Peder Larsen Utsi (den siste som brukte navnet Utsi) f. 1839 Anopset (?) Kistrand, Finmark, Han var gift med Berit Andersdatter Oldereide f. 15.september 1840 på gården Oldereide, Kistrand, Finmark.Dette er anene til min svigersønn som jeg pusler litt med.Tusen takk for at du bruker av din tid til å hjelpe.Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk for din tilbakemelding Carsten og linken vedrørende Utsi, som kanskje kan tilføre noe nytt :o)Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Tove Karlsen

HeiFins det noen skolestyrer ved navn Gangstad. Han var gift med Hanna f.Haakonsen. Troligvis tidlig 1900 tall. Kanskje i Vest-Agder. Har dessverre ikke mer opplysninger. Har funnet to bilder i et gammelt album.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.