Gå til innhold
Arkivverket

[#55533] Sara Susanne Bing LIND f 1842 Lødingen, gm Joh. Irgens KROG(-H) i 1862

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål W. Martinussen

Som jeg skrev til slutt i mitt innlegg var dette hentet fra 'Gård og slekt i Øksnes' Bd. II. Vet derfor ikke mer om konene til Willatz Bing Dreyer. Ser at han har en sønn f. 1770 som het Peder Rist Dreyer, forøvrig i andre ekteskap g. Jokumina Lorentsa Krogh, datter av Eilert Hagerup Krogh. Peder bostte seg på Møkland i Øksnes (nå Bø) og i Bd.I i Øksnes-boka som omhandler bl.a¨. Møkland er mor hans oppgitt til Anna Dortea Parelius. Forfatteren, Johan Borgos, bør vel være den rette til å svare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En Anna Dorothea Parelius f.1712 var såvidt jeg vet 2. kone til sogneprest i Lødingen, Arnoldus Erichsøn Schytte (1698-1769), og disse var foreldre til Willatz Bing Dreyer's første kone Lucie Bonsach Schytte (1745-1767). Willatz skal såvidt jeg vet være g. 2. i 1770 med Helene Cathrine Rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Dette har jeg 'kjøpt' fra andre og kan ikke garantere hvor holdbart det er: Willatz Bing Dreyer var gift med 1) Lucia Bonsach Schytte (1745-1767), 2) m/Helene Catharina Rist (1752-1781) og 3) m/Anna Sophie Hersleb (f. 1749).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Dersom Peder Rist Dreyer (9 Jun 1770-1838) og Arnoldus Schytte Dreyer (1772-1814) skulle være barn av 'Anna Dortea Parelius' istedet for av Willatz Bing Dreyer's kone nr. 2 (g. 1770) Helene Cathrine Rist (1752-1780) så ser det altså ut til å ha vært utenfor ekteskap .... Dette framgår antakelig kirkeboka for Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

'Geistligheden i Tromsø Stift' er enig med Per Nermo om konene til Willas Bing Dreyer. Lenke Boka bruker Ørnæs i stedenfor Øksnæs. Har ikke funnet vielsen til Willas hverken i kirkebøkerne for Hadsel eller Bø. Helene C. Rist var f. i Danmark, hvor kan vielsen ha funnet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis jeg beskjærer det eller forminsker det forringes kvaliteten. Derfor lot jeg det være slik denne gangen, men jeg ser jeg har slurvet i høyre kant, alt er ikke kommet med.Jeg tror dette går greit. det er ikke så mange opplysninger.Dato må bli 12. juni 1770. Biskopen var Gunnerus. Biskopens amanuensis var Parelius. Barnet ble døpt Peder Rist. Så er det de to siste, Madame.... og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Bolette Winstrup ble g. i 1767 med prest i Øksnes, Jens Petter Bing Dreyer (1739-1782) fra Hadsel, som kom til Øksnes i 1774 (bror av Willatz Dreyer, s.pr. i Hadsel). Men jeg har notert av Bolette døde i 1768, to år før denne dåpen den 12 Juni 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(50-60:) Det virker altså som 'noen' har latt seg forvirre av navnelikheten mellom prestene Arnoldus Erichsøn Schytte (1698-1769) i Lødingen og Arnoldus Schytte Dreyer (1772-1814) i Øksnes og latt førstnevntes 2. kone bli sistnevntes mor istedet for hans fars svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva står det her; 1. rubrikk: Kristendomskundskab & Flid m.m., 2. rubrikk; Vaksineopplysninger. Fra Konfirmasjon i 1858; nr 4 ovenfra;

bilete4110.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

64: Jeg har satt inn komma for å vise hva jeg TROR at det står:'Test: Herr Biscop Gunnerus, Ing(borg?) Biscopens, Amanuensis Parelius, min Hustru, Madme Wiinstrup og Herr Jens Dreyers Hustru'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Arnstein,Hvem var den Jacob Krog fra Offersøy som i 1909 anla fabrikken 'Silden' på Kløfterholmen i Svolvær? Kan han ha vært identisk med Johannes Irgens Krogs sønn Jacob f 1865? Og var det han som også drev Hamnes etter faren Johannes, og som var i Tornehamn (Sverige) rundt 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Her er Sara Susannes nærmeste forfedre; 1. Sara Susanne Bing LIND ♀ 19 jan 1842 Kjøpsvik, Tysfjord - † 8 feb 1929 Enerhaugen gamlehjem, OsloForeldre: 2. Jacob Willumsen LIND ♂ 11 jan 1792 - † 14 apr 1848 3. Anna Sofie Hersleb DREYER ♀ 1808 - † 11 mai 1887 Besteforeldre: 4. Willum Jacobsen LIND ♂ 25 sep 1742 - † 16 jan 1802 5. Petronella Halvorsdatter LIND ♀ ca 1760 - 6. Arnoldus Schytte DREYER ♂ 1772 - † 1 jan 1814 7. Anna Marta SCHJELDERUP ♀ 1780 - Oldeforeldre: 8. Jacob Hansen LIND ♂ 1699 - † 1772 9. Elisabeth HANSDATTER ♀ ca 1715 - † 1812 10. Johan Halvorsen LIND ♂ - 11. Olava ♀ - 12. Willatz Bing DREYER ♂ 26 jul 1735 - † 28 nov 1811 13. Helene Cathrine RIST ♀ 7 mai 1752 - † 1781 14. Søren Røgh Rasmussen SCHJELDERUP ♂ 1 aug 1725 - † 26 jun 1809 15. Sara Røst GRØNBECH ♀ ca 1740 - † 1794 Men hvem var # 10 og # 11; Johan Halvorsen LIND og hans hustru Olava? Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.