Gå til innhold
Arkivverket

[#55580] Otter Oleson Furuhovde, f. i Folldal, til Tingvoll

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Sæterbø

Beklager,det gikk litt fort.Navnet skulle selvfølgelig ha vært med.Han het Elling,under lenken i innlegg 2 er FT for Trondhjem,og der står han oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen! Det er fint å sjå at det er engasjement i debatten, og det er vel fort at blir pendlet litt mellom to debatter i dette temaet. Musketeer-yrket, hvor lenge bestod det tro? Jeg lurer på litt mer fra innlegg 22 også, ei datter av Karen var gift med Aslak Nerland i Vistdalen. For noen år siden var det en langrennsløper som het Nerland fra Vistdal men jeg husker ikke helt fornavnet, kanskje det var Audun, men er ikke sikker. Var han av denne slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Aslak 12 ganger kretsmester i skistafett, de siste årene sammen med fetteren Audun. Han hevdet seg også i terrengløp, og var nr 8 VM i militært langrenn. Han er sikkert av denne slekta, da Aslaknavnet er sterkt knyttet i hop med Nerland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

HEI rEIDAR Viser til innleggditt nr. 30. Ibygdeboka for Tingvoll som eg viste til litt tidlegare stod det at Karen som var gift med Aslak Nerland var barnlause. Om dei vidare er i same slekta som Audun Nerland i Molde veit eg ikkje no, men det kan eg greie å finne ut over helga. Audun har sportsforetning i Molde. Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

God kveld Osvald, det var trivelig at du stikker innom! Da var det samme slektsnavnet ja, og aktive idretts-folk. Jeg husker ikke helt i hvilken tidsperiode Audun var i toppen men det er vel en stund siden? Er det Romsdal som er den aktuelle kretsen for stafett-mesterskapet? Vil det nå si at Karen i 17, 19 og 22 kanskje levde utover til midt på 1900-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har da sett etter i Gard- og Ættesoge for Vistdal,X s 287 og IX s 281 og verken Aslak eller Audun har noen av Jørusdøtrene som ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Osvald! Du, det er vel slik at ei datter av Karen i 22 var gift med Aslak, så Nerland-sida blir vel på andre kanten hvis jeg har forstått det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Osvald, ja det er vel mye trolig, det begynner vel å bli ei stund siden denne Karen levde så det er vel noen generasjoner fram til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Datter til 'Folldals-Ragnhild', Ane i innlegg 11 hadde en stor barneflokk ser jeg, hele 8 stk, og det er et par Amerika-emigranter også, ei ny Ragnhild og Johanna, så da er det vel etterkommere etter dem i Amerika også? Men de er sikkert vanskelig å rekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Jeg hadde faktisk liggende et kort fra Tingvoll, men det skal vel mye til at Bersaas er med her? Det er vel kanskje på en annen kant av bygda?

bilete4152.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei Reidar Nei du finn nok ikkje Bersåså på dette bilde. Bersås og Brakstadbakken ligg påå andre sida av Sunndalsfjorden. Det du ser av sjø her på bilde er ein liten flik ab Tingvollvågen. Sunndalsfjorden går innover bak oss. Hvis du har Naf-boka eller liknande brukbart kart så ligg Brakstadbakken i noverande Gjemnes kommune langs sjøen frå Angvik på vei mot Raudsand.Bersås ligg i Nesset kommune mellom Raudsand og Toven Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Nederst midt på bildet sees Tingvoll-kirka, et smykkeskrin av ei kirke der noen av oss både er døpt og konfirmert...Garden til venstre for kirka er vel den tidligere jordbruksskolen, nå økologisk forskningsstasjon. Det er vel denne garden som i bygdeboka ganske enkelt heter Tingvoll(?)Apropos gamle og nye kommunegrenser: har akkurat fått nytt pass der myndighetene for første gang aksepterte min påstand om at jeg er født i Tingvoll. Argumentet deres tidligere var at hjemstedet mitt, Kvalvåg, ligger i Gjemnes. Men det skjedde i 1964 eller deromkring, og da var jeg forlengst ute i verden. Så noe går da framover:-)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei til dere og takk for den oppklaringen! Dette kortet jeg har liggende er todelt og nederste delen har kirka som motiv og etter som den er nevnt i innleggene legger jeg det inn. Klassa mi hadde skoletur til Kristiansund i 1959 i tillegg til en tur siden også så jeg har vært med og kjørt gjennom Tingvoll et par ganger og mener å huske bygda som åpen og fin. Disse bildene er muligens fra 60-tallet men forandringene er kanskje ikke så store. Husker ferja mellom Kvalvåg og Kvisvik men den er vel nedlagt i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.