Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#55582] Christian Anton Thorsen f.1850 (Krosby, Trømborg-Eidsberg)

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

CAT var født 22.02.1850 og døpt 03.03.1850.Foreldre : Thor Andersen Krosby og Inger Maria Christiansdatter.De siste opplysningene jeg har om han er han er gårdbruker på Krosby N. i FT 1900.Spørsmåler er da: Vet noen når han døde?

• 2 uker senere...
Gjest Egil Glørud

Hei!Tror ikke han utvandret. Finner ham i hvert fall ikke i de emigrantlistene hvor jeg har funnet slektninger i Trømborg som utvandret på denne tiden.Han er borte fra (død/solgt ?) Krosby en gang før 1929.I 1929 kjøper IVAR TORP (Westerby-/Høie-slekt) Krosby N. av Per Paulsen iflg. Norske Gardsbr.Er alle dødsfall i Trømborg 1900 - 29 sjekket? Mulig å finne skifter og/el. eiendomsoverdrag. i denne perioden?Skal undersøke om en eldre slektning som har vært nabo til og hatt slekt på Krosby kan vite noe.mvh Egil G.

• 2 uker senere...
Gjest Dag Søpler

Denne karen har jeg lett etter i laang tid nå.Siste gang jeg har funnet han er altså i FT 1900.Et sted bør han jo finnes.Men det ser ikke helt slik ut foreløpig.Dette er jo mest enetale,men kanskje,kanskje?

• 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest Egil Glørud

Hei igjen Dag!Har du kanskje funnet ut mer om denne mannen ... ?Jeg kom over en innføring i Trømborg KB som minnet meg om denne etterlysningen. Så da undersøkte jeg litt mer og finner bl.a. begravelsen i Trømborg 1915 - død 21.6., begr. 29.6. - nr. 9:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Trømborg i Eidsberg, Ministerialbok nr. III 2 (1906-1934), Døde og begravede 1915, side 106. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22807&idx_id=22807&uid=ny&idx_side=-92>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan hadde solgt Krosby i 1906 (tror jeg), men beholdt en del, Krosby Ø., bnr. 5 som arvingene selger først i 1935. Panteboken nr. 53, Rakkestad sorenskr., s. 41:Kildeinformasjon: Gammel arkivreferanse: 53, Sted: Rakkestad sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO Merknader: Permanent bildelenke: Lenke Permanent sidelenke: LenkePå neste side i panteboken oversikt over arvinger:Kildeinformasjon: Gammel arkivreferanse: 53, Sted: Rakkestad sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO Merknader: Permanent bildelenke: Lenke Permanent sidelenke:

Gjest Egil Glørud

Anton Krosby døde ugift. Men det arvingene hans ikke har med i oppgjøret etter ham, er hans utenomekteskapelige barn. (Gjaldt ikke de castbergske barnelover fra 1912 for 'uekte' barn født før 1912?)Anton hadde 3 (i hvert fall) barn, f. 1869, 1885 og 1888. Det siste barnet var dødfødt. Men de 2 andre vokste opp, og i hvert fall en av dem med etterkommer(e).Des. 1869 blir Karen Helene født som datter av Anton og husm.datter på Krosby, Ragnhild Christiansdtr. Døpt 30.1.1870 i Trømborg - nr. 21:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 11 (1867-1878), Fødte og døpte 1870, side 42. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5754&idx_id=5754&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke: Lenke11. sept. 1885 får han sønnen Johannes med datter på Bøli Ø., Johanne M. Hansdtr. - dåp nr. 14:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Trømborg i Eidsberg, Ministerialbok nr. III 1 (1879-1905), Fødte og døpte 1886, side 18. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Egil Glørud

Karen Helene Antonsdtr. (tror jeg) i Kristiania, 1900 - pers. nr. 175185:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00301&gardpostnr=6552&personpostnr=175185&merk=175185#ovre>Lenkemed ektemann politikonst. Baugen fra Hobøl og sønn og pleiesønn. Pleiesønnen er nøkkel til identifikasjon. Han må være hennes fetter (morbror-sønn) som var blitt morløs da moren døde i barsel i 1892. Hans far finner vi igjen med ny kone og datteren fra 1892 på Lytomt-plass i FT 1900.Johannes Antonsen, senere m. etternavnet Bøhler, kjøper sammen med moren Bøhler V., 'Toppen-Bøli'. Jeg tror ikke han hadde etterkommere, men husker godt hans enke som en streng dame med litt 'rar' dialekt.Graven på Trømborg k.g.:

• 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.