Gå til innhold
Arkivverket

[#55586] Kaperkaptein Paul (Poul?) Andreas Kaald f.ca 1784,

Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Paul Andreas Kaald.Han var kaperkaptein,men er kjent på Hitra som pirat eller sjørøver.Faren,altså Albert (Albrecht) Hansen Cold(Kaald) skal være født i Stavanger ca 1732,men han har jeg ikke klart å finne.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er naturligvis mange som heter Hans i Stavanger omkring 1720-26, men jeg finner ikke navnet Cold eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Per Nermo

Kan politibetjent i Trondheim Albert/Albrigt Hansen Kold/Kaald/Cold (1732-1789) fra Stavanger (?) g. ca. 1760 m. Anna Kierstina Nielsdatter Qvist (død 1769) være en fetter av Albrecht Andreas Simonsen Cold (ca 1735?-før 1801) g. 1767 i Bratsberg, Strinda, m. Anne Elisabeth Aagesdatter Birch (1743-1807) ...(Se deb. 80151: Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gustav Onarheim

Hei Du må se etter ham i bygdebøkene for Tysvær i bindene for Nedstrand under gårdene Lille eller Store Nessa. Det var der ætten Koll holdt til. Det var en rettsak om odelen til Nessa der Albert Hansen Kaald og Tormod Nessa var involvert. Dette er beskrevet i tidskriftet Ætt og Heim og i boken om Koll slekten i Ryfylke. Nå er jeg ikke hjemme og kan si eksakt. De kan jeg komme tilbake til. Det er jo skrevet så mye om Karen Koll til Nessa. Det er samme familie. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Fant dette skiftet i protokoll for Trondheim by:Skifte etter Albrigt Kaald, 16.4.1789, TrondheimAvdød: Albrigt Kaald, politibetjent, d. 2.4. sistleden Enke: Jonetta Kold (skiftet holdt i Enken Jonetta Kolds losie i Tugthuuset ?) Deling mellom enken og avdødes børn som ved første ægteskab med Ane Kierstina, en søn Niels Tævis Kold, gamel 27 aar, Mahlersvend ? opholder sig i Bergenog af tredie ægteskab med Jonetta Kold 2de børnnemlig Poul Andreas Kold, gamel 5 aar og sønnen Jonas Flensborg ?? Kold, gamel 3 aarhttp://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25097/314Da har han ingen barn fra andre ekteskap med Anna Andersdt. Grutsæter.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.