Gå til innhold
Arkivverket

[#55959] Johan August Andreassen fra Hvaler. Svensk?

Gjest Tone Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Pettersen

Hei Jan Erik. Nå er det pause i herrehåndballen og da kan jeg ikke la være å gå inn på forumet...:) Pernille Jacobsdatter? Jeg har funnet en Pernille Rasmusdatter f. 1757, foreldre Rasmus og Berthe Holte. Hmm, det er noe som ikke stemmer her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Re nr 13. Iflg bygdeboken var Olaves Johannessen ikke født i Hvaler, men i Idd 11.10.1818 og sønn av Johannes Olsen og Pernille Olsdtr, innsittere på Ystehede, Idd. Den Olaves Severin som ble døpt i lenken i 13 var skipstømmermann og forsvant. Etter stevning og dødsformodningsdom 1867 ble hans bo skiftet.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Hei Anne, takk for opplysningen! Da stemmer vel ikke Rasmus og Berthe Holte og de andre opplysningene heller, de er jo gått ut fra Olaves Severin. Da må jeg nok skrive alt jeg har skrevet på nytt! Men slik er det vel i slektsforskningen...:)Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Johan August född 1843.10.23 i Medbön, Krokstad Socken, Munkedals Kommun, Bohuslän. Döpt 1843.10.26.Föräldrar: Hemmansägaren Andreas Olsson och dess hustru Maja Stina Jonsdotter. Faddrar: Hemmansägare Olof Hansson och dess hustru Christina Jonsdotter i Söbbön. Källa: Krokstad C:6 sida 73.Johan August Andreassonlämnade Österbön i Krokstad den 15 mars 1867 och åkte till Norge, enligt utflyttningslängden Krokstad B:5 sida 45. Han fick flyttbetyg nr 7.Hälsningar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Tone,Andreas Olsson ser ut till att vara född 1815.07.16 och Maja/Maria Stina Jonsdotter verkar vara född 1815.03.04./Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Re mitt inlegg 29, ser jeg at jeg har alternativ på begge Olaves foreldre: Johannes Olsen Stokkebro og Pernille Olsdtr Sanden. Vet ikke om det kan ha noe med steder i IDD og gjøre. Olaves skal ihvertfall ha to søstre: Boel Maria f 1824 og Anne Stina f 1829, begge to gift. Sistnevnte hadde 11 barn og flere var bosatt på Hvaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Rart at vi ikke før la merke til at Olaves var født i Idd....Da tror jeg også - foreløpig ? - våre slektsforb. kanskje er borte. Det var tilknytningen til Svanekil og Holte som var en forbindelse....Min morfar, Johan M. Kjølholdt, kom fra Hvaler. Hans far, Hans Hansen, var Hvalers første seminarist-lærer, og han kjøpte Kjølholt som fremdeles er i slekta. Bestefar (død før jeg ble født) kjøpte Bokkemyr ved Holtekilen i 1920-åra, og det har siden vært et sommer-slektssted.Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Nei, det er neppe noen knytning til Olaves. Jeg husker forøvrig godt din tante Marie på Sætre. Vi er forøvrig 9-menningerAnne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Anne, snakker du om Marie Augustdatter f.1884? Med søstre Tomine og Nilsine? Isåfall kan min far huske dem, de ble kalt 'søstrene på Odden' de var søstrene til min fars besteforeldre.Egil, det var jo synd at vi ikke har slektsforbindelse alikevel men ser vel ikke helt bort fra det enda, Kirkøy var/er jo ett lite sted og de fikk jo mange barn i gamle dager. ..har inntrykk av at hele Hvalerfolket er i slekt på ett eller annet vis:)Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Det har du nok rett i, Tone!Hyggelig at du husker vår favoritt-tante, Anne. Tante Marie bodde på GJURØD - Sætre er nok fra onkel Sigvalds fødested i Brekke, Sogn.9-menninger .... Fantastisk oversikt! Da må vi vel til Holte, Botne, Edholmen eller ... ? på 1600-tallet for å finne felles 6. (?) tipp-oldeforeldre .... ?Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Stemmer nok det, men vi kalte det Sætre, sikkert fordi foreldre og besteforeldre snakket om Sigvald og Marie Sætre, så den gården de bodde på kalte vi Sætre. Kanskje ikke så rart for meg og mine søsken, vi bodde ikke på Hvaler, men faktisk gjorde naboungene våre det også, og de var innfødte Hvalerunger. Jeg kjente navnet på de fleste gårdene, men av en eller annen merkelig grunn fant jeg først ut at noe het Gjuerød da jeg i meget voksen alder begynte med slektsforskning, og selv idag er det mer naturlig for meg å snakke om Sætre enn Gjuerød akkurat der de bodde, og ingen i slekta eller naboer retter på meg heller .Slektskapet går igjennom Anders Olufsen Botne og Kristine Olufsdtr Stafsengen.Beklager Tone, jeg er i slekt med noen av ektefellene på din side. Nå vet jeg ikke hvem av barna som er din bestefar, men der har jeg ikke oversikten på de som ikke kommer fra Hvaler. Muligheten er der likevel, det var inngifte over en lav sko ikke bare på Hvaler. Mener at jeg har ca 25 slektskap med meg selv.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Anne, min bestefar het Petter Sterling Olsen, brødrene hans het Anton, Arne og søsteren Ruth. Alle født på Langkasa. Deres foreldre var Ole Arnt og Olufine Andreassen. Skikken med å sette 'sen' etter farens fornavn, stoppet med min far, han fikk 3 døtre:)Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hei Tone, Har jeg funnet ut av rett bestemor på deg opphav fra Allerød, og at hun har aner fra Femdal, Holte og Lunde, så er vi i slekt vi også. Du er vel åttemenning med min mor + et par til. Dermed er du også i slekt med Egil. Han er 10-menning av din far og 11-menning med deg. Ikke akkurat det nærmeste slektskapet, men opphavet er det sammeAnne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Pettersen

Hei Anne, gi meg litt flere opplysninger da! Hvem er fra Allerød? Hvem er våre felles aner?Hei Egil! Der kan du se, vi var visst i slekt alikevel!Vennlig hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

På mitt 'tippelag' har jeg fra Allerød, Kråkerøy:Lauritz Knudsen med sønn:Didrik Lauritzen (1592, ca. - 1658, til Svanekil) og svigerd. Anne Lassesd. (1595, ca. - 1666)og disse hadde barna Torborg Didriksd. Svanekil (1620, ca. _ 1700, min 'tipp', g.m. Søffren Helgesen Holte) og Oluf D. Svanekil (1638, ca. - 1728).Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Iflg mine opplysninger som stort sett kommer fra bygdebøkene fra Hvaler, Kråkerøy og Glemmen, er Tone og Geirs felles aner. Helge Jonsen Holte og Anne Søfrensdtr, Egil er 10-menning til Tones far. Dessuten er dere 11-menninger gjennom Lauritz Knudsen( sønnen Didrik er Egils og sønnen Knut er Tones.Tone og mine felles aner Auden Eriksen Femdal og Kari Eriksdtr Holme, der er Tone 8-menning med min mor, Stener Christoffersen Femdal og Gunhild Hansdtr og Oluf(Ole) Arnesen og Siri Eriksdtr Lunde, der er du 10-menning med min mor. Dette forutsetter selvfølgelig at bestemoren jeg nevnte i innlegg 42 er rett. Muligheten for feil er alltid tilstede.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.