Gå til innhold
Arkivverket

[#56170] Søk i indeksene til kirkebøkene

Gjest Tor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Digitalarkivet kjem til å ha ein standard for kva som skal registerast når ein lagar register. desse standardane er meir eller mindre ferdig når det gjeld kyrkjebøker som er skrivne i ferdigtrykte protokollar (frå ca 1815). Når det gjeld det tidlegare materiale må me nok ha ein ny runde. desse standarane vil avgjera kva som kjem med i søkesystemet. Slike ting som overgang frå sidelenkje til kyrkjebokslenkje vil det bli systemet som tek seg av. Om me får andre lenkjer enn sidelenkja vil dei ikkje bli brukte av oss. Det er god grunn til å venda seg til Digitalarkivet før ein børjar laga register meint for noko anna enn privat bruk. Eg vil også tru det vil vera svært arbeidssparande å bruka systemet vårt for å registrera. Sjå lenkje saman med lenkja til Skanna kyrkjebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Arne (innlegg 23).Det er neppe lurt å registere permanente billedlenke med opsjoner. Bruk bare den permanente billedlenken, så vil visningsprogrammer m.m. enkelt kunne legge til denne opsjonen ved behov. Det bibeholder fleksibiliteten og gjør dataene lettere brukbare i flere sammenhenger, jamfør Jans innlegg i nr 26. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Til 20 og 22:I tidligere diskusjoner på Digitalarkivet om innhold i registre har jeg ment at man burde registrere farens fornavn istedenfor å konstruere et patronym for barnet. Kyrre foreslår også konstruksjon, men Jans løsning ser ut til å ha fattet poenget – ved å søke på fars fornavn. Dette vil spare en god del registreringsarbeid, og gjør det som registreres mer egnet for senere utvidelse til en komplett avskrift (ihht Kyrre).Det vil være en fordel hvis fars fornavn vises, istedenfor å markere at man har fått tilslag på fornavnet. Dessuten vil jeg bli forundret om det ikke etter hvert kommer en løsning for eksplisitt å søke på farens fornavn, noe som er aktuelt bla. når slektsnavn er brukt.Tilsvarende kan man tenke seg å søke på mors bosted, hvis barnets mangler, evt. farens hvis morens mangler – men det betinger morens/farens bosted skal registreres.Konstruksjon som foreslås i (22) og Kyrre blir da bortkastet arbeid.Det hadde egentlig vært interessant å se hvilken info man har tenkt å registrere for de ulike listetypene – selv om det er bare for bøker med skjema. Publisering av dette vil nok redusere behovet for å gjøre endringer når løsninger for registrering og søk er implementert, og redusere mengden unødvendig diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Anette Skogseth Clausen

Obs til innlegg 26: Jan Oldervoll mener billedlenke, ikke sidelenke.Bruk billedlenke ved navneregistrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, det er bra for det er jo den vi har brukt, men hva med de filene vi rettet lenkene til sidelenker. Tar dere dem slik de er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Har du dei med jpg-lenkjer ville det vera fint. Men sidan det er min feil skal eg elles sjå kva eg kan gjera. Men helga er full av eit anna Digitalarkiv-prosjekt så det blir ikkje før til veka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

Nå som vinterferien er over, har jeg fått tid til å se på lenkene. Om dere ikke alt har byttet lenker, kan vi gjøre det. Det er ikke så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.