Gå til innhold
Arkivverket

[#56250] Sterkenils

Gjest Sten Fredrik Bålsrød
 Del

Recommended Posts

Hei Nå har jeg i den senere tid prøvd å danne meg et bilde av etterkommerne til Sterkenils. Litt p.g.a. egen interesse og litt p.g.a. det som har blitt sagt i familien. Noen gårdsnavn som er blandt etterkommerne til Sterkenils, er også blandt mine aners bosteder. Bl.a. Stensrud, Grivi og Bekkhus. I og for seg ikke noen beviser for at jeg er etterkommer av Sterkenils, men kanskje verdt å kikke litt nærmere på allikevel.Vennlig hilsen Sten Bålsrød Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Hei. Det er bra, ikke gi deg. Du nevner Stensrud som et navn som er aktuelt. I håp om at det er riktig navn så har jeg følgende opplysninger fra plassen Steinsrud i Bø. Jfr. s. 391 og 392 i Bø-soga bind I. Her bodde Olav Tollefsson, f.ca.1837,d.1895,f.Høystul, kom frå Finneid i Drangedal, son til Tollef Knutsson, g. 1862 m. Anne Nilsdatr. Kåsine,f.25.4.1834,d.1897, dtr. av Nils Gregarsson og Kari Larsdatr. Kåsine,gnr.55,bnr.16. Born: Tollef, f.6.6.1862, ug. flytte til Gjerpen Kari, f.23.2.1869, flytte til Gjerpen, (1915) Nils, f.1.4.1872, ug. flytte til Gjerpen Gunhild,f.10.10.1874,g.1.g. til Kvitås i Sauherad,2.g. til Husås i Gjerpen Anne, f. 26.11.1876, ug. flytte til Gjerpen Olav, f. 26.7.1879, g. til Husås i Gjerpen. Ellers står det i teksten at :'Anne skulle vere i slekt med Sterke-Nils.' og det kan jeg bekrefte. Om ønskelig, kan jeg sende deg det på en mail. Om noen kan si hvem denne Tollef Knutsson fra Finneid er, ville det være fint.Vennlig hilsen Bernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

For de som er interessert i slekta til Sterke-Nils, så har det kommet frem noen nye opplysninger. Olav N. Langedal f.16.12.1827 sønn av Nils N. Langedal som igjen er sønn av Sterke-Nils og hans tredje partner Øli (Eli) Eivindsdatter Hasleviki gifter seg med Kjersti Johnsdatter Torsdalen,Kviteseid. Det får barna: Nils,1849, Thor 1853, Guro,1855 og John,1858 alle født i Kviteseid. Men så finner jeg Kjersti som fraskilt og inderst på Rue i Kv.seid i folket. 1865 og der står det at hun har enda en sønn som heter Nils Martin og han er født i Kragerø 06.07.1861 og døpt 29.12.s.å. (Jfr. skanna kirkebøker) Det står at Ole er arbeider og hvor de bor og hvem som er faddere, men det har jeg ikke klart å tyde helt. (Håper noen tar seg bryet med å tyde dette). Jeg viser også til Nils Buveruds utmerkede hjemmeside: Holla og Lundeslekt, www.buverud.no hvor et søk på Langedal gir mange opplysninger.Mvh. Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jeg har kommet i kontakt med en eldre kar i Hedrum i Larvik som sier bestemt at han er etterkommer av Sterke Nils. Han er født i Siljan i 1914. Hans farfars foreldre er Ole Guldbrandsen Moen og Kari Olsdatter Fiskodde. Jeg tror ikke Ole og Kari var gift, fordi sønnen Ole Olsen var uektefødt. Men Kari er i allefall fra Fiskodde, og der har jeg også aner fra. (Niels Hansen og Ingeri Gunnuldsdatter bodde på Fiskodde ved vielsen 26.desember 1844 i Bø. Nok en ting å ta tak i.Vennlig hilsen Sten i Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest remi gundersen

hei. jeg har alltid blitt fortalt av min far og mine besteforeldere at vi er i slekt med sterkenils.jeg spurte min farmor om dette for senest et par år siden, og jo hun fortalte at oscar gundersen. fra borgestad ( far til min far christian gundersen )er i slekt med sterkenils. jeg har ikke fått sjekket noe mere opp i slekts treet, men syntes det er spennende, og håper og finne ut meremed hilsen remi christian gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Gro Berit Sternang

Til Bernt (innlegg 52):'Olav Tollefsson, f.ca.1837,d.1895,f.Høystul, kom frå Finneid i Drangedal, son til Tollef Knutsson': Bøsoga er litt misvisande her, dei er nok ikkje drangedølar, men derimot Kvitseidingar.Vielse 1862 Ole Tollefsen og Anne Nilsd.: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1352&idx_id=1352&uid=ny&idx_side=-249>LenkeHer står det for Ole: 'Findeid af Drangedal, født Høgstul i Hvideseid'. Alder 25 år.1865 Bø gard Kaasene: Ole Tollefsen 23 år, fødestad Hvideseid og Anne Nielsd. 30 år. LenkeÆttesoga Kviteseid Aadne O 57, bør då vera denne Ole eller Olav som han heiter her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Bernt Knutsen

Til Gro Berit.Hjertelig takk for ny informasjon. Jeg er helt enig i dine konklusjoner, men jeg gjør oppmerksom på at det er en del uoverensstemmelser angående årstall. Jeg har sjekket Anne Nilsdatters fødsel og den er som Bøsoga sier 25.04.1834 og hun er døpt 4.mai s.å. Det står at Ole Tollefsen er 25 år når de gifter seg, men han er bare 19 år, slik at det som oppgis under folketellingen 1865 er riktig (23år) for hans del, men ikke for henne som er 32 og ikke 30 år. Det var bare fint om noen kontrollregnet på dette. Jeg kan ikke lese hva som er oppgit som bosted for Ole ved vielsen.Mvh Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ja, desse 'uoverensstemmelser' er eg klar over. Folketellingane har mykje feil slik, og i KB har eg òg sett fleire slike tilfelle.'Opholdsted' for Ole ved vielsen: 'Findeid af Drangedal, født Høgstul i Hvideseid'.Fødestad burde vore skriven 'Hustøl' el. Husstøl'.Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Bernt Knutsen

Jeg viser til mitt innlegg nr. 40, hvor på nest siste linje er nevnt Mari Gunleiksdatter Blomhaug. Jeg har fulgt opp dette og legger ved en oversikt over hennes etterkommere så langt jeg fikk det til.1. Generasjon1. Mari G.1 Blomhaug, f. 1869 på Tjønnås, (datter av Gunnleik Torson Blomhaug og Ingebjørg Knutsdatter Berge) d. 1900 i Sjodal. Hun giftet seg med Jens Tarjeison Svolsbru, gift 1891, f. 1866 i Kviteseid, d. 1951, yrke husmann. Barn: 2. i. Kari Jensdatter2 Svolsbru f. 1891. ii. Gunleik Jensson Svolsbru, f. 1895 i Brunkeberg, Kviteseid. Han giftet seg med Margit Eilevsdatter Staulen, gift 1919, f. 1895 i Kviteseid. 3. iii. Tarjei Jensson Svolsbru f. 29.03.1897. 2. Generasjon2. Kari Jensdatter2 Svolsbru, (Mari G.1 Blomhaug) f. 1891 i Brunkeberg, Kviteseid. Hun giftet seg med Gjermund Arnesen (Aadnesson) Vistad, gift 22.01.1916 i Brunkeberg kirke,2 f. 1890 i Bykle,AA, (sønn av Aadne Olsson (Berdalen) Vistad og Gunvor Olsdatter Vistad) konfirmert 1905 i Skafså kyrkje, yrke 1916 veiarbeider. Barn: i. Arne Gjermundson3 Berdalen, f. 1916 i Mo. Han giftet seg med Gina Amanda Johannesdatter Lundeberg, f. 1922 i Kviteseid, (datter av Johannes Johannesson Askedalen og Hæge Bertine Aasmundsdatter Haukenes). ii. Marie Gjermundsdatter Berdalen, f. 1917 i Mo, yrke 1933 messepike, trise. iii. Gunvor Gjermundsdatter Berdalen, f. 1919 i Mo. Hun giftet seg med Olav Kjetilsson Pekeberg, gift 1947, f. 1924 i Kviteseid. iv. Inga G. Berdalen, f. 1921 i Mo. v. Jenny G. Berdalen, f. 1923 i Mo. Hun giftet seg med Hans Olaf Henriksen, yrke3. vi. Knut G. Berdalen, f. 1929 i Mo. vii. Peder G. Berdalen, f. 1930 i Mo.3. Tarjei Jensson2 Svolsbru, (Mari G.1 Blomhaug) f. 29.03.1897 i Brunkeberg, Kviteseid. Han giftet seg med Hæge Larsdatter Nordskog, gift 1922,3 f. 1904 i Kviteseid. Barn: i. Jens Tarjeisson3 Svolsbru, f. 1922 i Brunkeberg, Kviteseid. ii. Magne Tarjeisson Svolsbru, f. 1929 i Brunkeberg, Kviteseid. iii. Torleiv T. Svolsbru, f. 1929 i Brunkeberg kirke. Mvh Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Hei Bernt.Jammen gjer du ein bra jobb med Sterkenils si etterslekt, kanskje det blir ei slektsbok ein gong?Men eg blir litt nysgjerrig når det gjeld ditt siste innlegg her, er det tilfeldig, eller har du slekt her kanskje?Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Hei Gro Berit Som tidligere nevnt, har jeg ikke nær slekt med Sterke-Nils, men min 3.tippoldemor er kusine til Nils og jeg liker å jobbe både i bredde og dybde når det gjelder slektsgransking. Når det gjelder nålevende etterkommere etter Sterke-Nils, så er jeg temmelig sikker på at det bor noen i Kviteseid, jfr. telefonkatalogen og navnene Jens og Magne Svolsbru; begge navn forkommer i mitt siste innlegg. Som Aslak Bekhus nevner i et tidligere innlegg, så er nok svært mange av Sterke-Nils sine etterkommere havnet i Amerika.Mvh. Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

HeiEtter en hviletid har nå Sterke-Nils 'våknet' igjen. Fant en Tor Nilsson Langedal, som 3.juli 1845 giftet seg i Seljord kirke med ei Anne Taraldsdatter. (der har jeg funnet to barn). Kan noen bekrefte (hvis det er mulig) om dette er riktig Nilsson Langedal?Jobber stadig med å finne ut av slektsmysteriet. På 1750- tallet var jo Sterke-Nils i Stavern pga. byggingen av festningen. Kanskje han har 'sådd noen frø' der under oppholdet?Finner litt etter littSten Fredrik Bålsrød Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det han som gifter seg i Seljord kirke 3.juli 1845 med Anne Taraldsdatter.Hilsen Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.