Gå til innhold
Arkivverket

[#56413] Størmer og Qvam Trondheim

Gjest Evert Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg så gjennom viede i Domkirken 1830-40 igår. Kunne ikke finne noen Karen Olsdatter Qvam som giftet seg. (med forbehold: det ble en rask gjennomgang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Hei igjen!Jeg tror den Karen Olsdatter Qvam som dør i 1840 er den Karen Olsdatter Torke som gifter seg i 1828 med Ole Olsen Grøthe. Hun kommer fra Wardal dvs Gjøvikområdet og alder stemmer godt! Ole og Karen får et 'uekte' barn; Carl Andreas i 1826 og Caroline i 1831. Ole Olsen Grøthe bruker navnet Grøthe ved begge barnas dåp. I 1833 står begge barna innført som vaksinert og Ole Olsen bruker da navnet Qvam. Datteren som er født i 1831 blir konfirmert på Edøy i 1846. Finner ikke familien verken utflyttet fra Trondheim eller innflyttet til Edøy. Dette kan jo kanskje bety at det kun var Caroline som kom til Edøy.Se tema 55570 her på DA som omhandler denne familien.Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Ole Olsen Qvam far til to 'uekte' barn med to forskjellige mødre 1798 i Bakke Kirke, nederst til høyre og på neste side. Klokkerbok LenkeDet første barnet; Simon Henrich dør etter noen måneder og den andre; Ole, er nok den som blir gift med Karen Olsdatter Torke i 1828. Alderen stemmer perfekt i forhold til oppgitt alder ved giftemål!Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evert Nielsen

Hej. Enten er det to Ole Olsen Qvam eller så har det värt en aktiv mann. Jeg tror vi har en på Baklandet og en i Domsognet. Fant en Ole Olsen Qvam död 12 november/begravd 21 november 1835, 70 år gammel i Bakke i Strinda.Fikser ikke dette med å legge in lenk, men det er på oppslag 129 Bakke i Strinda 1818-1850.Hilsen Evert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Henriksen

Etterkommere etter Carl Størmer f. 1830:Astrid Ryen skriver i (12) at Carl Størmer og Gurine hadde en datter Caroline Margrethe. Familien finner vi i FT 1865 i Øvre Bakklandet 39. Der er Caroline ikke nevnt. Var hun død i 1865? Vilhelm Fredrik f.1863 står heller ikke. Derimot finner vi både Carl 9 år og Ida 2 år. Dessuten Gurines ”uægte” datter Ingeborg 17 år.Er det da korrekt at Carl og Gurine hadde disse 4 barna?: Carl Gunerius f. 13.12 1856 Caroline Margrethe døpt 21.10.1860 Vilhelm Fredrik f.14.01.1863 Ida Mathilde f.26.11.1864Carl Gunerius finner vi igjen i FT 1900 i Rosenborg Gade 26. Han ble gift med Ida Amalie Størseth som stammet fra Hasselvika. (Ida Amalie var søster av min oldemor)Carl Gunerius og Ida Amalie hadde i følge FT disse barna: Elvira Josefine f 1882 Carl Kristian f. 1886 Gurine f. 1890.Hadde de flere barn? Hvor ble det av barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evert Nielsen

Hej Tore.Carl Christian och Gurine fick fem barn + Ingeborg. I tillägg till de du nämner, finns även Kaja född 1866.Carl Gunerius och Ida Amaile hade bare de tre barnen du nämner, varav Gurine födt 1890 som var min farmor.Din oldemor hade fyra systrar, och var vel då antingen Pauline, Oline, Marie Rosa eller Lydia Antonethe.Jag har mycket information om Störmer och Störseth, och vi kanske borde samköra lite info om du vill.HilsenEvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Dag Halvorsen

I Breviks kirkebøker/folketelling 1865 finner jeg mine barns forfar skreddermester Ole Olsen Qvam fra Gudbrands dalen. Han giftet seg i Brevik 1. gang 1849 med Olalie Kirstine Olsdatter, Brevik, 2. gang med Hansine Marie Halvorsdatter, Gjerpen. Han døde i Brevik 1879, 70 år gammel. Kan dette være samme slekt? Hilsen Torill Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evert Nielsen

Hej.Kan ju vara släkt men..... Det finns en del Qvam i Nord-Tröndelag och Sör-Tröndelag, jag hade själv inte sätt nån i Gudbrandsdalen. HilsenEvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.