Gå til innhold
Arkivverket

[#56569] Oppslag bygdebok for Åmot,Hansstuen.

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Takk det hadde vært fint ! Ja jeg er enig i datoen nok refererer til når attesten ble skrevet og ikke når hun var konfirmert.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Takk for hyggelige ord om Tjukke Slekta, Tore.Har tatt en titt på fadderne til Knut Persen og Kari Karlsdatters barn for å se etter potensielle søsken til Kari Karlsdatter. Barna var: 1. Karl, døpt 17. september 1752 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-53>Lenke, s. 96), 2. Kerste, døpt 10. november 1754 (Lenke, s. 111), 3. Siri, døpt 20. mars 1757 (Lenke, s. 129), 4. Berte, døpt 25. november 1759 (Lenke, s. 147), 5. Kari, døpt 5. april 1763 (Lenke, s. 174), 6. Anne, døpt 23. februar 1766 (Lenke, s. 200), 7. Per, døpt 23. april 1769 (Lenke, s. 228), og 8. Marte, døpt 11. oktober 1778 (Lenke, s. 395). Fant bare Siri Karlsdatter, fadder for Anne i 1766, som potensiell søster til Kari.Regner med at Karis mors navn er å finne igjen blant døtrene i barneflokken. Eldstedatter Kerste er oppkalt etter farmor Kerste Knutsdatter, så da kan en gjette at mormora het Siri eller kanskje Berte?Ved dåpen til eldstesønn Karl er Knut og Kari nevnt på Deset. En farskandidat kan være den Karl Knutsen som er nevnt under Gammelstu Deset i Åmot bygdebok bind 2, s. 296. Basert på navnelikhet kan man anta at han er identisk med Karl Knutsen på Børstadeie (Bolstadeie), gravlagt 14. april 1737, 40 år og 7 mnd (Lenke, s. 427, midt på siden).En annen farskandidat er Karl Sjurdsen på Synsthagan, gravlagt 2. november 1760 (Lenke, s. 456, midt på siden). Se også Åmot bb 2, s. 172.En tredje, men kanskje mindre sannsynlig farskandidat er Karl Embretsen på Ottershagan, gravlagt 27. februar 1757, innført som Carl Halvorss[en] (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Tusen takk for omfattende leting og undersøkelser - dette var mer enn man kunne forvente! Jeg skal se nærmere på disse kandidatene, og finner jeg ut noe mer, skal jeg selvfølgelig legge det inn her.Så får vi håpe at trådstarter ser gjennom fingrene med at jeg har ''kuppet'' temaet hennes ved å spørre om Kari Karlsdatter - men vi holder oss jo tross alt innenfor den samme slektskretsen som hun åpnet tråden med. Vi må vel dessuten klare å holde to diskusjoner gående under samme tema, og det ser heldigvis ikke ut til at Pernille Pedersdatter på Hedemarken er glemt her, heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To diskusjoner på engong gå bære bra dæ, sæ lenge vi itte blænde dom ihop :) Da prøve je meg på å få hjelp til å tyde en liten ting til. Minestrialbok for Vang 1826-1841,under innflyttede s 474,nr 3. Hva står det i kolonnen til høyre om henne, ser det står noe om Åmot, men ser ikke helt hvor setningen starter går litt i ett med personen nevnt ovenfor.Noen som kan ? Beklager lenkemangel. Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg sannelig jeg begynner å nærme meg. Blant utflyttede fra Åmot 1828 finner jeg Pernille Pedersdtr Brofald av Rogstad hun flytter til Furnæs på Hedemarken. At jeg ikke har sett denne før !Men da lurer jeg litt,Pernille får som sagt en sønn uægte i 1831 det sies å være hennes andre. Men det kan jo hende at hun fikk dette barnet før hun dro til Furnæs ! Lurer derfor litt på denne Tollef som blir født uægte 7/1 1826 i Åmot med mor Pernille Pedersdtr det står endel i anmerkninger der,som jeg må bruke litt tid på. Ingen som kjenner noe til denne gutten og hans mor ? Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er linken til siden i kirkeboken for Vang som du nevner i innlegg 29 - LenkeJeg mener å kunne lese at Pigen Pernille Pedersdatter, 25 Aar gl., ''efter Attest af 26 Octob 1829'' flytter fra Aamot ''til Tieneste paa Gaarden Mæhlum''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Og her er lenke til dåpsinnførselen i kirkeboken for Åmot som du nevner i innlegg 30 - LenkeHer leser vi at Tollef, født 7.januar 1826 som sønn av pigen Pernille Pedersdatter og ungkaren Tollef Olsen, ''begge Inderster paa Tingstad'', ble døpt 22.januar samme år. Fadderne er kone Marte Pedersdatter Bolstadstuen, kone Valborg Eriksdatter Tingstad, pige Rønnaug Nilsdatter Tingstad, Arne(?) Iversen Tingstad, Hans Iversen Tingstad og Peder Ottersen Bolstadstuen.I anmerkningsrubrikken står det følgende: ''For disse Personer var udlyst til Egteskab og Bryllupet bestemt, da Barnefaderen Tollef Olsen paa sin Reise fra Christiania druknede paa Mjøsen''.Jeg er tilbøyelig til å tro at dette må være ''min'' Pernille som er moren her. Som du ser er fadderne fra Tingstad, og en av dem er sågar hennes tilkommende mann som hun gifter seg med i 1830, nemlig Hans Iversen Tingstad. Og dermed får vi forklaringen på at Hans Iversen og Pernille Pedersdatter gir sitt tredje barn navnet Tollef, et navn som ikke var brukt hverken i hans eller hennes familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok det det står.Takk for lenken. Da tror jeg sannelig jeg må frikjenne henne for leiemålet med Anders Svenske i mars 1828, det får en annen Pernille Pedersdtr ta på seg !Men da tror jeg at jeg må se litt nøyere på denne Pernille Pedersdtr Brofald, kanskje det står noe i bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så det første lejemålet til min Pernille er fremdeles ikke sikkert, men hva skjedde med Tollef nr1? Fant ham ikke konfirmert,ellers står det at det var udlyst til ekteskap,det står kanskje i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg hva som skjedde med Tollef,han døde 12/3 1834 8 år gml, uægte barn av Tollef olsen, Pernille Pedersdtr Skramstad. Sa da er det helt sikkert at hun er din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

HeiDet ble ikke snøstorm på Vestby idag, så jeg har vært på Oslo-tur, Riksarkivet.Du kan avskrive Pernille Pedersdatter Bratvold fra Romedal. I Romedalsboka bind 3 side 711: Pernille, dpt. 11/7 -1802 g.m. Frants Multhagen, Røne, Stange.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Else,greit å få eliminert noen.Det står vitterligen Pernille Pedersdtr Brofald av Rogstad når hun flytter til Furnes,nr 14 blant utflyttede i 1828 i kirkeboka for Åmot. Men det står født 1804. Prøvde visst å trekke fra litt på alderen skjønner jeg. Men da tror jeg nok også det er rett dame som er logerende i Frydenberg,Furnes 1865,da sies hun å være f ca 1798 i Åmot,jeg tror også det må være henne som dør 5/6 1881 Pinderud eie. Da sies det at hun er født i 1793 ukjent hvor. At hun kalles pige blir litt værre,men hun ble kanskje enke allerede i 1848,hvis jeg har funnet rett Ole Larsen død. Kanskje hun ble surrete på sine gamle dager og glemte at hun hadde vært gift ! :)Det står vel intet under Brufallet om denne dama?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Beklager. Jeg finner ingen Pernille Pedersdatter eller hennes foreldre under Brufaldet, det er 3 plasser u. Aamodt som heter Brufallet. Har også sett på Rogstad. Hvis det er riktig at hun er født i 1795 er familien ført opp under Aamodt Prestegaard i folketellingen 1801.Jeg har prøvd og eliminere de forskellige Pernillene, står står igjen med to, født i 1795 og en født i 1804. Den siste har jeg ikke funnet hvor er blitt av. Da jeg holder på og navneregistrere kirkebøkene for Åmot kan det nok være at jeg kommer over flere opplysninger. Kommer tilbake hvis jeg finner noe mer.Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha ! Det skal visst ikke være lett å finne ut av denne damen,fint at du tar deg tid til å hjelpe meg. God helg ! Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pernille føder ialt fem barn (trur eg), den første kan være Petronelle i 1828,den andre er Lars min forfader, det tredje er en sønn Michel som dør allerede 6 mnd gml. Det fjerde er et dødfødt pigebarn. Mens det femte er datteren Marthe f 1835,hun flytter til Løten og gifter seg med Severin Pedersen, hvis mor var Kari Pedersdtr f 1805 i Åmot. Dette kan være et spor for å finne ut hvem Pernilles forfedre var,men det kan også være ren tilfeldighet at datteren gifter seg med en som har en mor født i Åmot.Jeg har ihvertfall merket meg at her i Ringsaker var det mye gifte mellom tremenninger,men om det var et slektskap mellom Kari og Pernille Pedersdtr gjenstår å bevise. Kari`s far skal hete Peder Monsen men jeg har ikke funnet noen Kari med far Peder Monsen f i Åmot fra 1795-1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ingen av disse er faddere for Pernilles barn,men det var vel ikke rart kanskje,er et stykke å reise fra Åmot til Furnes.Jeg får se litt nærmere på disse søstrene kanskje noen av dem også flyttet ut?Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ang. Kari Karlsdatters fødselsår:Aldersoppgavene ved folketellinga 1801 (75 år) og Karis død i 1803 (78 år) tilsier fødsel omkring 1725-26. Stemmer dette, var hun ca. 52-53 år ved fødselen til yngstebarnet Marte i 1778. Ingen umulighet (jeg vet om ei født i 1864 som fikk barn i 1917, nær 53 år), men trolig mindre sannsynlig.Jeg tror alderen er for høy ved dødsfallet og i 1801-tellinga, og at hun heller er født omkring (etter) 1730. Stemmer dette, passer kandidaten som ble konfirmert i 1748 (innlegg 18) bedre (selv om det gjerne forekom at konfirmanter var over 20 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.