Gå til innhold
Arkivverket

[#56646] Etterlyser Johanna fra Børsen?

Gjest Marie Jøssang
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Jøssang

Johanna Ellingsen er altså min oldemor.Min morfar er gustav Eriksen.På grunn av feil dato i folketellingen har det vært vanskelig å finne den rette johanna.Nå ser det ut til at dere har Hjulpet meg til å finne den rette johanna.Vi har mange aktive slektsgranskere i Strand så nå får jeg be om litt støtte av Anne som penset meg inn på denne siden. Takk igjen for god Hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Marie!-Etter å ha studert gitte opplysninger, er jeg enig i at Johanna Ellingsdatter Haugnes, født i 1849 er en meget sterk kandidat. Hun reiste fra plassen før 1875, og jeg kan ikke bidra noe til hennes videre livsløp. -Derimot vet jeg mye om hennes opprinnelse.Elling stammer etter mannslinja fra Ole Engelsen Hamrun d.y. (1726-1811) fra Rennebu, g.m. Kari Eriksdatter Sølberg,Sørgård f.1732 i Meldal. Ole kjøpte i 1755 det halve av garden Follo i Orkdal sammen med sin eldste bror,Ole d.e. Senere kjøpte han Ødyn i Orkdal og tilsist Storsandan i Børsa. Begge disse brødrene har svært stor etterslekt, spesiellt i Børsa og på Geitastranda. Ole d.y er min 4-tippoldefar.Også Ragnhild Pedersdatter stammer fra Rennebu. Hennes foreldre var Peder Halvorsen Hårstad(-hagen) (1793-1840) gift med Ingeborg Rasmusdatter Sundset, født 1793 også fra Rennebu. De kjøpte halve Husdalsgården på Geitastrand i 1832. I tillegg til Ragnhild, hadde de sønnen Rasmus Pedersen (Rasmus Målar) (ca 1830 - 1863) som var ugift.Jeg kan bidra mer om Johannas opprinnelse, men vet ikke hva du eventuellt ønsker å vite.Mvh. John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

Jeg er glad for alle opplysninger både fram og tilbake i tid. Jeg føler at dette må være den rette johanna. Det har faktiskt tatt meg 8 år minst å komme fram til dette. Litt om min familie.Min Mormor Ragnhild Eriksen er fra Kjeringøy - Alsos.Henne har vi hele slektstre både fram og tilbake i tid. Så er det morfar Gustav Eriksen som var uekte født. Han var skoleflink og mor forteller at det var en lærer ved navn losnegaard som hjalp han til å ta handelsskole som igjen førte han til Jørpeland som regnskapsfører i 1916 på den gang Stavanger Elektro Staalverk. Mor sier at Johanna døde ca 1923. Hun kan så vidt huske dette.Alt rundt morfar har vært uklart Det er like vanskelig å finne ut av faren som var fra falun i Sverige. Kan han ha reist til Amerika.Så til farmor Maria Ravn som var fra Evenes. Her har vi også alt dokumentert. Det samme med min farfar Torvald Svines fra Strand.Her har vi også alt på plass. Da gjenstår altså bare slekta til morfar.Hilsen Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

Jeg avventer videre spørsmål vedrørende Johanna sin opprinnelse til jeg har fått tilbakemelding fra Kjellaug R.P.,som har tatt kontakt med Trondheim for å prøve å få ut opplysninger der. Igjen takk for hjelpen. Det ser ut for meg som om morfar har fått hjelp av overformynderiet til å få seg utdannelse?. Jfr Losnedahl ikke losnegård som jeg først skrev. Dette har min mor alltid visst og fortalt oss, men hun kjenner ikke alle detaljene. Hilsen Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har fått tilsendt dödsmeldingene fra Börsa vedrörende Ragnhild Pedersen og Elling Olsen, dessverre er det ikke noe skifte etter dem.Vær snill å ta kontakt så skal jeg sende deg det hele - de har nemlig kopiert flere sider. Jeg måtte i tillegg betale for arbeidet og forsendelsen, kan ikke skjönne at de ikke bare kunne ha kontaktet meg per e-mail.kellypetit@hotmail.comEllers har din venninde min vanlige e-mail adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

Min adresse er Marie Jøssang Karseveien 1A 4100 Jørpeland.Email:marie.jossang@gmail.com Tusen takk for hjelpen.Hvordan kan jeg få betalt deg.kan jeg føre over penger til bank. Hilsen Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Papirer sendt avgârde i posten idag og mail sendt nâ.Vi fâr bare tro at det er riktig person vi har funnet ettersom der ikke er skifter etter foreldra.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Reidun Larsen

John Tore Kvernmo Jeg er søsteren til Marie Jøssang. Vi søker på ny opplysninger om familien til Johanna. Dødsmeldingen for Børsa vedr. Ragnhild Pedersdtr og Elling Olsen viste ikke noe som hjalp oss videre. Etter vår mors opplysninger, døde Johanna ca 1930 +- og dermed kommer vi ikke inn i kirkebøkene.Vi har gått gjennom alle dødsfall i Bodø fra 1900 - 1927 uten å finne Johanna. Vi har også søkt til Trondheim for å få tilgang på folketellingen i 1920, men dette ble avslått. Vi går nå ut fra at dette er den riktige Johanna. hilsen Reidun og Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Marie Jøssang

etter at 1910 tellinga ble frigitt er det klart at det er den Johanna som er født 1949 er min oldemor. Vi visste jo at hun bodde på fattighus og hadde hatt det vanskelig. Heldig for min morfar fikk han hjelp av overformynderiet som betalte skolegang for han. nå kan jeg begynne å sette slekta inn i treet vårt. Jeg bruker Geni til dette arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.