Gå til innhold
Arkivverket

[#56950] Chet Bakers norske aner

Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Veldig spennende Roger! Jeg har mottatt Eposter fra Jan Erik Vold og journalist Tom Stahlsberg i Dagbladet. Jan Erik foreslår vi lar jazzhistorikeren Bjørn Stendahl se nærmere på alt dette,og jeg kontakter Bjørn idag.Hvis noen ønsker å ta kontakt med Bjørn selv, er hans Epostadresse stendahl@munkedammen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom Jan Garbareks mor kommer fra Rennebu, skulle det ikke forundre meg om det også kan påvises slektskap mellom Garbarek og Baker. Min erfaring med jordbruksbygdene på innlandet er i hvert fall at nettet av blodsbånd blir svært finmasket i løpet av 6-7 slektsledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En detalj:Eva Lillehøyens mormor er ifølge (20) Goro Knutsd. Hals, mens Iver Olsen Staes mormor er Dordi Jensd. Hals (Nye Kvikneboka s. 429). Eva og Iver er altså slektninger, med felles opphav bl.a. hos hr. Hans Lauritzen, Kvikneverkets grunnlegger. (Jeg har tidligere påvist at han med all sannsynlighet også har etterslekt via en sønnesønn i Rennebu, dvs. bergskriver Svend Rasmussen Skamfer ved Undals verk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Navnet ovenfor skal selvsagt være Eva Lilleøyen. Familien er omtalt på s. 429 i nye Kvikneboka (utg. 2001). Av deres barn er altså Arne g.m. Gjertrud Toset og Arnes yngre søster Marit med Lars Toset i Rennebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Denne debatten er faktisk nevnt i 'Kultur'-delen av Aftenposten i dag. Under tittelen 'Fant blind mormor på en time' ytterst til høyre på en side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, for de som ikke har tilgang til avisen er her er forsøk på scanning av artikelen. (Bildet av Chet klarte jeg ikke få inn her).Aftenposten idag: Chet Baker hadde trønderblod i årene etter sin mormor, Randi Toseth, som kom fra Rennebu i Sør-Trøndelag.FANT BLIND MORMOR PÅ TIMEN Den døde jazzlegenden Chet Baker hadde norsk mormor. Fredag lurte Jan Erik Vold pa om slektsforskere kunne finne henne. ERIK BJØRNSKAUPå under en time klarte slekts-historikere og andre genealo-gieksperter gjennom nettste-det Digitalarkiv a fastsla at Chet Bakers norske mormor ikke bare het Randi og var blind, men at hun var f0dt i 1870 som Randi Toseth, og at familien hennes kom fra Rennebu. For minnekonsertene Blåmann! Blåmann! i Oslo helgen, CD-prosjektet som Vold og Baker spilte inn sammen for 20 år siden i Paris, ble Vold fredag sitert pa en samtale han hadde hart med Baker om amerikanerens norske aner. Baker trodde selv det var morfaren som var norsk, men hans enke, Carol Baker, bar senere kunnet opplyse om at det var trompetistens mormor som kom fra Norge. Vold lurte nå på om slektsforskere kunne finne ut noe mer? Og det kunne de. Pa mindre enn en time 1ørdag formiddag hadde et knippe dyktige slektsforskere via Digitalarki-vets debattforum slått fast at den blinde Randi som kom til USA pa slutten av 1800-tallet og som giftet seg med en Salomon Wesley Moser, var f0dt i Rennebu 23.juni 1870 som Randi Toseth. Hun kom over til USA som toåring med for-eldrene Iver Arntsen Toseth og Sigrid Arntsdatter i 1872. Randi giftet seg med Moser fra Iowa, og de fikk syv barn. Den nest yngste datteren, Vera Pauline Moser, ble født i Yale, Oklahoma i 1910. Vera Pauline Moser var Chet Bakers mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Chet Baker og Jan Garbarek har felles forfedre i Rennebu. De stammer begge fra ekteparet Trond Hallsteinsen Havdal (1697-1762) og Marit Jonsdatter Brattset (1694-), som giftet seg i Rennebu kirke 30/3-1721. Datteren deres Mali Trondsdatter Gunnes (1724-1799) var gift to ganger. I sitt første ekteskap av 14/4-1749 i Rennebu kirke med Angrim Trondsen Ytterhus (1705-1766) fikk hun blant annet datteren Mali Angrimsdatter Ytterhus (1750-1833), som ble gift 17/11-1771 i Rennebu kirke med Mikkel Mikkelsen Skamfer (1748-1811). Jan Garbarek er en etterkommer av dem.I sitt andre og siste ekteskap av 1767 i Rennebu kirke var Mali Trondsdatter Gunnes gift med Arnt Sivertsen Skamfer (1740-). Chet Baker kunne føre sine aner tilbake til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Jan Garbarek er som nevnt (i innlegg 32) en etterkommer etter Mikkel Mikkelsen Skamfer. Mikkel var barnebarn av bergskriver Svend Rasmussen Skamfer ( ca. 1657-1709) ved Undal verk (se innlegg 28). Så vidt jeg vet, er det ennå ikke framlagt noe bevis for hvem som er Svend Rasmussens foreldre, kun en teori med gode argumenter. Svend Rasmussen var imidlertid gift med Mille Mikkelsdatter Schelderup (1679-1741). Yngstedatteren deres, Anne Svendsdatter Schjelderup (1708-1768), som var gift med Mikkel Evensen (1698-1773) var altså Mikkel Mikkelsens mor. Det betyr at Garbarek er av Schelderup-ætt.Lar det seg bevise at Svend Rasmussen Skamfer var etterkommer av Hr. Hans Lauritzen, har jo Chet Baker og Jan Garbarek, i følge innlegg 28, en felles forfar til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Om det ikke er fullt bevist, er i alle fall sannsynligheten rimelig stor for at bergskriver Svend Rasmussen i Rennebu er sønn av proviantskriver Rasmus Hanssen i Kvikne (som bevislig har en sønn med dette navnet i passende alder!).Lenke til mine innlegg på DIS-Slektsforum ang. dette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tar med enda et musikalsk slektskapsforhold her:Chet Bakers opphav går som ovenfor nevnt via Dordi Jensd. Hals og hennes mann, Iver Helgesen Brattbost, som dattersønnen Iver Olsen Frengstad vel er oppkalt etter. Av den samme Brattbost-slekten er operasangeren Karl Mikael Bratbost (1860-1904), bosatt i Stockholm. (Han er sønn av Just Iversen Brattbost og Anne Halvorsd. Grøtli.) I dette miljøet kan det jo evt. forekomme flere felles aner mellom disse, men det har jeg ikke oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hvis slektsskapsforholdene legges ut i x-menninger-format, vil det nok hjelpe på for journalisten og Vold, dersom dette skal presenteres i spaltene eller fra en scene. Særlig slektskapet mellom Garbarek og Vold er jo artig, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tillegg til (35):Iver Olsen Frengstad er så vidt jeg kan se av nye Kvikneboka firmenning av Iver Justsen Brattbost, som er farfar til operasanger Bratbost. Hos begge er Iver-navnet arvet fra Brattbostslekten. Chet Bakers oldefar, Iver Arntsen Toset (sønnesønn av Iver Olsen, kfr. (25)) ser dermed ut til å være 6-menning av Mikael Bratbost.I tillegg er Hans Iversen Brattbost tippoldefar til operasangeren via dennes farmor, Anne Iversd. Bjørgan (datter av Iver Hanssen Brattbost). Det dobler omtrent slektskapet her. Se nye Kvikneboka s. 283. Det fremgår ikke av nevnte bok, men jeg antar at Hans Iversen (f. 1687) er bror av Helge og Simen Iversen, hhv. opphav til Chet Baker og Mikael Bratbost. (Nye Kvikneboka s. 328.)Iver Justsen Brattbosts første kone (ikke opphav til operasangeren) er datter av Tore Skogstad. Bl.a. dette gjør at flere felles aner her er en mulighet. Det finnes også en god del foreløpig ukjente slektsforbindelser i Kvikne, så det kan være spennende nok å granske dette miljøet, som tallmessig vel ikke er altfor stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Her gjelder det å lete:Har faktisk oversett en langt nærmere forbindelse enn den jeg nevner i (37): Iver Justsen Brattbost er gift med Anne Iversd. Bjørgan (Brattbost fra Bakken), som er helsøster av Marit Iversd. Sistnevnte er gift med Ole Larssen Frengstad og mor til Iver Olsen. Det betyr at Chet Bakers oldefar, Iver Arntsen Toset, i tillegg til det ovenfor omtalte, også er tremenning av operasanger Mikael Bratbost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Her er Chet Bakers anerekke i rett linje tilbake til de aner han hadde til felles med Jan Garbarek: Første generasjon: 1 Chet BAKER. Født den 23 des 1929 i Yake, Oklahoma, USA. Chet døde i Amsterdam, Nederland, den 13 mai 1988; han var da 58 år. Andre generasjon: 2 Chesney Henry BAKER Snr. Født den 24 jan 1906 i Snyder, Oklahoma, USA. Yrke: Gitarist 3 Vera Pauline MOSER. Født i 1910. Tredje generasjon: 6 Salomon Wesley MOSER. 7 Randi IVERSDATTER. Født den 23 jun 1870 på Toset søgard, Rennebu, Sør-Trøndelag. Randi døde i Payne, Oklahoma, USA, den 20 apr 1945; hun var da 74 år. Begravet i USA. Fjerde generasjon: 14 Iver ARNTSEN. Født i 1833 på Toset søgard, Rennebu, Sør-Trøndelag. Iver døde i USA. Begravet i USA. 15 Sigrid ARNTSDATTER. Født i 1833 på Brattsett nordpå, Rennebu, Sør-Trønelag. Sigrid døde i USA. Begravet i USA. Femte generasjon: 30 Arnt ANGRIMSEN. Født i 1800 på Brattsett nordpå, Rennebu, Sør-Trønelag. Arnt døde i Rennebu, Sør-Trøndelag, i 1890; han var da 90 år. 31 Ingeborg ERIKSDATTER. Født i 1803 på Bjerkaker, Rennebu, Sør-Trøndelag. Ingeborg døde i Rennebu, Sør-Trøndelag, i 1899; hun var da 96 år. Sjette generasjon: 60 Angrim ARNTSEN. Født i 1771 på Ytterhus, Rennebu, Sør-Trøndelag. Angrim døde i Brattsett nordpå, Rennebu, Sør-Trønelag, i 1859; han var da 88 år. 61 Sigrid OLSDATTER. Født i 1773 på Gisnås, Rennebu, Sør-Trøndelag. Sigrid døde på Brattsett nordpå, Rennebu, Sør-Trønelag, i 1862; hun var da 89 år. Sjuende generasjon: 120 Arnt SIVERTSEN. Født i 1740 på Skamfer Søgard, Rennebu. 121 Mali TRONDSDATTER. Født i 1724 på Gunnes, Rennebu. Mali døde i Rennebu i 1799; hun var da 75 år. Åttende generasjon: 242 Trond HALLSTEINSEN. Født i 1697 på Havdal, Rennebu, Sør-Trøndelag. Trond døde i Rennebu, Sør-Trøndelag, i 1762; han var da 65 år. 243 Marit JONSDATTER. Født i 1694 på Brattset, Rennebu, Sør-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Her er Jan Garbareks forfedre i rett linje tilbake til dem han har til felles med Chet Baker: Første generasjon:1 Jan GARBAREK. Andre generasjon:2 Czeslaw GARBAREK3 Kari NORDBØ Tredje generasjon:6 Nils NORDBØ7 Marit JORLI Fjerde generasjon:12 Anders Nilssen NORDBØ. Født i 1855 i Tingvoll, Møre & Romsdal. Anders Nilssen døde i Rennebu, Sør-Trøndelag, i 1914; han var da 59 år.13 Jodda ENDRESDATTER. Født i 1862 på Jelan, Grindal, Rennebu, Sør-Trøndelag. Jodda døde i Rennebu, Sør-Trøndelag, i 1939; hun var da 77 år. Femte generasjon:26 Endre ERIKSEN. Født i 1835 på Holden, Hemne, Sør-Trøndelag. Endre døde i Rennebu, Sør-Trøndelag, i 1885; han var da 50 år.27 Ingeborg NILSDATTER. Født i 1841 på Jelan, Grindal, Rennebu, Sør-Trøndelag. Ingeborg døde i Rennebu, Sør-Trøndelag, i 1930; hun var da 89 år.Sjette generasjon:52 Erik OLSEN. Født den 13 okt 1799 på Brattset bortstuggu, Rennebu, Sør-Trøndelag. Erik døde i Hemne, Sør-Trøndelag, i 1861; han var da 61 år.53 Gjertrud ENDRESDATTER. Født i 1793 på Grindal oppstuggu, Rennebu, Sør-Trøndelag. Gjertrud døde i Holden, Holla, Hemne, Sør-Trøndelag.Sjuende generasjon:104 Ola ERIKSEN. Født i 1765 på Brattset bortstuggu, Rennebu, Sør-Trøndelag. Ola døde i Brattset, Rennebu, Sør-Trøndelag, den 23 feb 1832; han var da 67 år. Begravet den 11 mar 1832 i Rennebu kirke, Rennebu, Sør-Trøndelag.105 Ingeborg ANGRIMSDATTER. Født i 1765 på Ytterhus, Rennebu, Sør-Trøndelag. Ingeborg døde i Rennebu, Sør-Trøndelag, i 1827; hun var da 62 år.Åttende generasjon: 210 Angrim TRONDSEN. Født i 1705 på Ytterhus, Rennebu. Angrim døde i Ytterhus, Rennebu, i 1766; han var da 61 år.211 Mali TRONDSDATTER. Født i 1724 på Gunnes, Rennebu. Mali døde i Rennebu i 1799; hun var da 75 år.Niende generasjon: 422 Trond HALLSTEINSEN. Født i 1697 på Havdal, Rennebu, Sør-Trøndelag. Trond døde i Rennebu, Sør-Trøndelag, i 1762; han var da 65 år.423 Marit JONSDATTER. Født i 1694 på Brattset, Rennebu, Sør-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

I forbindelse med (33) og Garbarek kan jeg nevne at Svend Rasmussen Skamfers kone, Mille Mikkelsd.(Augustinussen) Wivel, er oldebarn av Mille Audensd. Aspa i Hemne (g.m. hr. Mikkel Kristensen), og dermed firmenning av Edvard Griegs tippoldefar, Eiler Bertelsen Kongel, som er oldebarn av Mille Audensd. sin bror, Erik Audensen Aspa på Kvalvåg på Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

I innlegg (32) står det: Mali Angrimsdatter Ytterhus (1750-1833), som ble gift 17/11-1771 i Rennebu kirke med Mikkel Mikkelsen Skamfer (1748-1811). Jan Garbarek er en etterkommer av dem. Hvem av deres barn er det Jan Garbarek ætter etter? Prøver å finne leddene fra Mille Audensd.1 Mille Audensdatter g.m Mikkel Kristensen.2 Lisbeth Mikkelsd g.m Augustinus Jensen.3. Michel Augustinusen g.m Anna Jørgensd Scheldrup.4. Mille Mikkelsd g.m Svend Rasmussen.5. Anne Svendsd g.m. Mikkel Evensen.6. Mikkel Mikkelsen g.m. Mali Angrimsdtr7 ?.Hvordan passer det med innlegg (40).mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Svar til innlegg 42:Jan Garbarek er IKKE av Schjelderup-ætt! En feil i en utkjøring i mitt slektsprogram førte til feil informasjon i innlegg 32. Informasjonen i innlegg 40 er korrekt. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for svaret,i innlegg 44. Det betyr vel at linken mellom Garbarek og Grieg via Aspa barna Mille og Erik Audensen forsvant? Men hva gjør vel det, for jeg ætter etter broren Ivar Audensen, så via disse innleggene fant jeg ut at jeg er i familie med Edvard Grieg, og det er jo like trivelig.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Linken mellom Grieg og Rennebu er der fortsatt, men den deles jo med ganske mange andre Aspaætlinger. Har selv påvist opphav fra Guri Audensd. på Vikstrøm på Hitra (søster av Mille, Erik og Ivar m.fl.).Mest interessant i musikalsk sammenheng på dette temaet bør vel imidlertid den noenlunde korte forbindelsen mellom den aktuelle jazzlegenden og operasangeren i Stockholm være, kfr. første linje i (24). Slikt kan evt. bidra til å peke ut hvor talentet kan ha sitt litt sannsynlige opphav, men ofte kommer slike evner fra flere kanter i en slektstavle, og kan vel da bidra til å forsterke hverandre i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg gjentar Aalborgs innlegg (34)'Om det ikke er fullt bevist, er i alle fall sannsynligheten rimelig stor for at bergskriver Svend Rasmussen i Rennebu er sønn av proviantskriver Rasmus Hanssen i Kvikne (som bevislig har en sønn med dette navnet i passende alder!). Lenke til mine innlegg på DIS-Slektsforum ang. dette'Så langt AalborgEtter min forsking ang, Svend Rasmusen er det intet som tyder på slektskap til Kvikne.Min oppfatning fremgår av den 'lenke' som Aalborg henviser til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Svar til innlegg 46: Det er vel mer sannsynlig at Chet Bakers far, som var en habil gitarist, bidro mer til sønnens usedvanlige musikalske talent enn operasangere og andre med tilknytning til Rennebu. Selv har han vist en enorm vilje til å utvikle talentet sitt til tross for et langvarig tungt rusmisbruk og store helseproblemer.Foreslår for øvrig at du oppretter egne debatter, hvor du utdyper dine teorier om bergskriver Svend Rasmussens opphav og lister opp anerekken(e) som viser linken mellom Edvard Grieg og Rennebu. På den måten blir det lettere for de mange interesserte å finne all den informasjonen du sikkert har lyst til å dele med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Chet Baker var som kjent flere ganger i Norge på 80-tallet, og hjemme i Gartnerveien hos Randi Hultin. Randi har viet et helt kapittel i sin bok 'BORN UNDER THE SIGN OF JAZZ' (1998) til Chet, en bok Randi forøvrig ga meg et signert eksemplar av. På side 371 skriver Randi; While Chet sat in the studio, he suddenly started talking about his grandfather, who had come from Norway. 'His name was Mosier, or something like that - I have to ask my mother,' said Chet.' Dette var under studio-opptaket til 'Blåmann' i 1988.Chets kjære på denne tiden var Diane Vavra, men det var altså hans enke Carol Baker, som kom med opplysningen om at det ikke var Chets bestefar som kom fra Norge, men derimot hans bestemor. Dette ble altså kjent først etter at Randi Hultin (1926-2000) var død.Ellers kan jeg gjerne anbefale de fantastiske NRK-opptakene fra Sandvika kino i februar 1983, der Chet Baker og Stan Getz spiller sammen. De er på to CDer, men jeg vet ikke om de er å få kjøpt lenger. Stan og Chet var ellers som hund og katt, ble det sagt i jazzmiljøet, noe også Randi skriver i sin bok. Vi hadde også gleden av å få besøk av de to her i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (48): Det jeg nevner dreier seg om evt. musikalske evner i den norske delen av opphavet, det betyr jo ikke at ikke andre påvirkninger kan være viktigere her.At jeg ikke oppretter egne debatter skyldes at det tar for mye tid å følge opp slike -- det er langt raskere å legge inn enkelte kommentarer i andre passende sammenhenger.Ang. (46): Jeg viser her til 'Folk og buplasser i Nord-Østerdalen' av Jon Krokmoen s. 253 nederst der Svend Rasmussen i 1674 er nevnt som sønn av avdøde proviantskriver Rasmus Hanssen. Han opptrer der som vitne, bl.a. sammen med Kristoffer Hanssen, som helst er farbroren (antagelig kullfut, driver en gård i Melhus). Både ut fra alderen og profesjonen til Rasmus Hanssen passer denne Svend Rasmussen bra til å være identisk med bergskriveren i Rennebu (f. 1657), likeså ut fra personsammenhenger ellers i dette miljøet (som jeg redegjør for på Slektsforum). Det finnes antagelig svært få høyere verksfunksjonærer på denne tid med navnet Svend Rasmussen, så det forhold at Leiv Skjerve ikke har oppdaget sammenhengen er neppe noe bevis for at Svend i Rennebu ikke er den samme som Svend i Kvikne. Men det gjenstår altså konkret å dokumentfeste at han er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.