Gå til innhold
Arkivverket

[#56950] Chet Bakers norske aner

Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Takk til alle for fine bidrag som nå skulle være i de beste hender.Når det gjelder Rennebu, går det forøvrig et rykte om at saksofonisten Zoot Sims (John Hayley Sims, f. 1925) hadde aner derfra ....... jeg har p.t. ikke tilgang til Ancestry.com, men tror hans foreldre var vaudeville-paret Pete Sims og Kate Hayley fra Inglewood, California.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jan Garbareks forbindelse til slekten Schjelderup har jeg registrert som følger:Jan GarbarekKari Nilsdatter Norbø 1924Marit Eriksdatter Jorli 1896Erik Evensen Rokkones 1862Kari Eriksdatter Skamfer 1841Ingeborg Svendsdatter 1804Svend Olsen Sliper 1759Ingeborg Mikkelsdatter Skamfer 1729Anne Svendsdatter Schjelderup 1708Mille Mikkelsdatter Schjelderup 1679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Jeg har det samme, Leif!Her er den samme listen med ektefeller:Første generasjon Jan GARBAREK Andre generasjon2 Czeslaw GARBAREK3 Kari Nilsdatter NORDBØ Tredje generasjon6 Nils Anderssen NORDBØ7 Marit Eriksdatter JORLI Fjerde generasjon14 Erik Evensen JORLI. Født i 1862 på Rokkones norstuggu, Rennebu, Sør-Trøndelag.15 Kari RASMUSDATTER. Født i 1866 på Håmmårn, Ås, Rennebu, Sør-Trøndelag. Kari døde i Rennebu, Sør-Trøndelag, i 1954; hun var da 88 år. Femte generasjon28 Even ERIKSEN. Født i 1828 på Rokkones norstuggu, Rennebu, Sør-Trøndelag. Even døde på Rokkones norstuggu, Rennebu, Sør-Trøndelag, i 1867; han var da 39 år. Født i 1653. Even døde 1720; han var da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er for så vidt riktig at Mille Mikkelsd. på Skamfer er en Schjelderup, men det er på morssiden. Faren er hr. Mikkel Augustinnussen i Beitstad, sønn av hr. Augustinus Jenssen Wivel i Trondheim. (Data fra S.T. Dahls presteoversikt for Midt-Norge, som ikke nevner slektsnavnet Wivel. Det er imidlertid oppgitt andre steder.)Mille Skamfers mor er Anne Jørgensd. Schjelderup, enke etter hr. Anders Jenssen i Beitstad (som hun er andre kone til). Anne ætter fra slekten Busch i Trondheim, fra fut og borgermester Svend Anderssen og antagelig fra en presterekke i Inderøy og Trondheim som synes å ha opphav i Nils Henriksen til Austråt sin utenomekteskapelige sønn, magister Henrik Nilssen i Inderøy.Ang. slektstavlen ovenfor (Garbarek) kan jeg også nevne at Kari N. Nordbø så langt jeg kan finne på nettet og i Meldalsboka (bind I s. 162) er en fjern ætling av Johanna Larsd. Voll i Meldal (g.m. lensmann Erik L. Merk), som er datter av Kari Johansd., f. 1681 (g.m. Lars Olsen Smed). Kari er nevnt som søster av lensmann Andreas Johansen Frank på Kalstad (og dermed antagelig også mitt opphav Petter Johansen på Voll), av verksslektene Schwanner og Francke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Svar til 56: Poenget mitt er at Schjelderup-navnet ble brukt om Mille Mikkelsdatter og de fleste av søsknene hennes til tross for at det var slektsnavnet til moren deres. For flere av søsknenes etterkommere ble det et varig slektsnavn. At morens slektsnavn blir brukt av barna og deres etterkommere har jeg sett flere eksempler på, blant annet i forbindelse med slektene Skancke og Bøhmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Har tenkt på det samme. Slektene her må uansett kunne debatteres, siden de også angår mange andre, og opphavet er vel greit nok. Men enkelte mellomledd burde kanskje skjules.Synes for øvrig at offentlig (positivt) kjente personer bør kunne tåle litt mer enn menigmann ang. slikt, i alle fall så lenge det ikke hefter noe spesielt negativt ved de aktuelle slektene. Men det kan imidlertid lett bli litt skjønnsmessig og dermed uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

For ordens skyld: (59) er kommentar til (57).Til (56): Dette er jo ikke uvanlig. Men det navnerettslig mest riktige navnet her blir jo Wivel. Men det stopper uansett med Mille Mikkelsd., og Svend Rasmussen har som (av meg) antatt sønnesønn av hr. Hans Lauritzen ikke noe slektsnavn, bortsett fra at 'Tønset' evt. kan brukes, siden det er vanlig i prestefamilier på denne tid å kalle seg opp etter soknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Olav Sæter

Hei! I dagens utgave av Ukeadressa (Adresseavisens lørdagsbilag) er det 5 sider om Chet Baker og hans slekt i Rennebu.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.