Gå til innhold
Arkivverket

[#57065] Skrappeltaske ( en plante ).

Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Ja, det kan kanskje vera ein fordel at det er sommar når ein skal prøva å artsbestemma plantar. Ein kan da studera både blad, blomster, stengel, m.m. samt sjå på veksestad osv. Elles lurar eg på kvar du finn denne sølvknuppen? Er det på innmark eller i skogen?Det var det fint at Kjellaug la inn ein link til 'Kristins flora', slik at ein kan sjå på ymse plantar der. Men for å søkja må ein jo veta kva det offisielle namnet er. Det er ei fin nettside dette, men akkurat når det gjeld sanikel, så har Kristin bomma både på det norske og det latinske namnet. Det norske skal skrivast slik eg gjer det her (berre ein n og ein k). Det latinske vert skrive slik; Sanicula europaea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Denne Sølvknuppen har vært hageplante her så lenge jeg kan minnes, og før min tid også. Den vokser i tuer med små runde hvite blomster. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

No er det faktisk ei plante som heiter sølvknapp (Achillea ptarmica var. multiplex). Dette er ein variant av den ville planta, nyseryllik (Achillea ptarmica var. ptarmica). I motsetnad til vanleg nyseryllik, så har sølvknapp fylte blomar, og i følgje litteraturen, så vert den siste dyrka i hagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen. Jeg sier hjertelig takk for alt bryderei, men jeg må nok bare beklage når det gjelder ' Nøgen Jomfru,' for det er garantert ikke denne Tidløs, haustkrokus eller Naken Jomfru som du beskriver både i tekst og farger. Denne blomsten som vi har kalt for ' Nøgen Jomfru,' er nok utvilsomt Fjellflokk ( Polemoneum caeruleum ). Den finnes i tre farger, hvit, blå og rosa, men den som vokser her er hvit. Men det er ikke sikkert at vi har brukt det rette navnet på den, selv om min oldemor brukte dette navnet som siden har gått i arv. Denne Tidløs, kan jeg ikke huske å ha sett. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, er det fjellflokk så er det bare å godta det. Den er da også omtalt som ei plante som ofte fanst i hager tidligere, i tillegg til at den kunne være blå, hvit eller rosa. Man lærer så lenge man lever, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Vi har også en blomst som har vært der bestandig som bare har blitt kalt blåklokke, men som ikke har noe med vanlig blåklokke å gjøre. Jeg tror jeg kanskje har funnet den på denne floraen i farger ( 22 ) ovenfor. Hvis det er riktig som jeg tror, så heter den Toppklokke ( Campanula glomerata )i klokkefamilien. Desverre er ikke denne flotte hagen etter min oldemor blitt ordentlig vedlikeholdt på mange år, men fremdeles eksisterer de fleste arter fremdeles. I denne hagen fantes det : Reinfann, Nyperose, Spirea, Syren, Duen i ørken ( Storhjelm ), Nøgen Jomfru ( Fjellflokk, Blåklokke ( Toppklokke ), Sølvknupp, Keiserkrone, Opiumsvalmue, Lupiner ( flere farger ), Tusenfryd, Stemor og enda noen flere jeg ikker er sikker på navnene på. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
LenkeHer står det 'Achillea ptarmica' Kurvplantefamilien - Asteraceae'Sølvknapp som er en fylt form av vanlig nyseryllik, kan føres tilbake til renessansen, da interessen for alskens fylte blomster var på topp. Planten er nevnt av Christian Gartner i 1694 fra Trondheim og har siden vært dyrket i norske hager.'Google er god å ha-:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Lurer på om det var ryllik vi eksperimenterte med til å lage te av i oppveksten etter å ha hørt at det gikk an, men hvilken type av ryllik det var aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Hadde nesten ventet at noen skulle spørre etter planten som heter Sikory, en nydelig blå blomst. Den vokser hos en nabo her, ca. 300. meter unna. Sikory ' Cichorium intybus = gammelt plantenavn av uviss opprinnelse, og er i korgplantefamilien. Roten av denne blomsten er blitt brukt som kaffeerstatning. Er det noen som har noe bedre kjennskap til dette ? Den er nevnt i et vers av en gammel vise : ' Om søndags morgen er kaffekoppen svart : hei sjung falleri hei fallerallera, og den er nå kokt på en Sikoriknart : hei sjung falleri-fallera...osv.. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Blomsten Sikori er nok mindre kjent en visen den forekommer i. I Det Bestes flora Ville planter i Norge står det at den nok er innført som ugress i dårlig renset såkorn, og at dens røtter er brukt som billig kaffeffeerstatning. En professor Schübler skriver i sitt 'Viridarium Norvegicum' 1888 at vi innførte over 500 tonn slik kaffe i året. Sikori ga drikken mørk farge og bitter smak så kaffekoppen ble nok svart,ja. Vet noen forresten hvor en kan finne denne visen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Her var det mange ungdomsminne. Eg har nok vore med å syngje dei fleste av desse songane og leika til, truleg til liks med mange andre ungdomar frå landsbygda som høyrer til min generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

Visa: Om søndagsmårran er kaffekoppen svart; sjung falleri står i Norges Bondekvinnelags sangbok fra 1976, Landbruksforlaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg drister meg bort til et annet tema. Er det noen som har hørt om ordet ' Rokkmann,' og hva det egentlig betyr, har det noe med frieri å gjøre ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Til Kjellaug Robberstad. Kan du si meg det rette navnet på ' Myrstør ' er det starr ) Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Orsak at eg svarar for Kjellaug, men eg kan tenkja meg at dette må vera eit samlenamn for starr (Carex). Av starr er det jo ei mengd artar, som du sikker finn ut om du går inn på plantesida.Når det gjeld det andre spørsmålet ditt, så har eg høyrd om dette med 'rokkmann', men eg er slett ikkje sikker på kva det var. Det kunne ikkje vera eitt eller anna med den første mannen som kom ein særskild dag då kvinna sat og spann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Her er forresten noko eg fann på nettet;Skovtøs og rokkmann Anna Kari Wagnild, Budal, kom inn på skikken med ‘embetsfolk’ - om den første framande person som kom inn ein plass etter jul, etter at dei hadde begynt med arbeidet. I Budal var det rokkmann (om kar) og skovtøs (skogtaus) om kvinnfolk. Rokkmannen skulle gjerne ha vottar, ‘hussu’ e l.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk skal du ha Finn. Dette med rokkmann er litt interessant, og jeg tror som du, at det har noe med denne kvinnen som satt og spant. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Dersom 'Myrstør' er en starrart hva som er sannsynlig,så er mulighetene mange. Det skal være 103 arter å velge mellom og flere av dem danner kryssningsformer, såkalte hybrider. En art som vokser i myrkanter og på våte steder, kalles Frynsestarr Carex magellanica. Den har et hannaks øverst og flere hengende hunnaks med smale langspisse dekkskjell under. Kan det være den? En annen mulig art er Sveltstarr Carex pauciflora som vokser på torvmyr. Den har bueformede strå og hunnaksene er oppreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Etter det jeg har studert, ser det ut som om dette passer best på Langstarr ' Carex elongata,' men hundre prosent sikker er jeg jo ikke. Jeg synes det er merkelig at ikke dette oppnavnet Myrstør, skal være nevnt noe sted. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.