Gå til innhold
Arkivverket

[#57178] Hvem var Saron Wefring sin foreldre?

Gjest Aud Karin Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Lenken i siste innlegg fungerte ikke.Gravstenen etter Saron Wefring (f.1889) står altså i Møllendal i Bergen, men han døde i Florø 30.06.1959 og ble begravet 07.07.1959 samme sted.IM

bilete4327.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Skulle Tom Erik ha rett i spekulasjonen om Ragnhild er Sarons datter, - så ble altså Ragnhild født 1 mnd. etter at Saron startet sjøreisen til Amerika fra Bergen, og 1 mnd før Saron ble arrestert i Brooklyn.(Disse greiene er det jo ikke spurt om i innlegg 1, så vi lar det være med det.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Smeden Lyder Vefring og piken Sarine Karstensdatter Årebrot f.29.4.1863 er foreldrene til Saron Olai Vefring f.4.5.1889. Dessverre døde moren samme dag hun fødte Saron, på barselseng bare 26 år gammel. Som vi ser fikk barnet morens navn i tilnærmet gutteversjon.Fra disse fakte som du finner i kirkeboken for Kinn, er det jo en enkel sak å rekke trådene bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette var jo triste saker. Men hun het vel Larine med L og ikke Sarine. (Se nr.15 blant kvinnene, - nedre halvdel Lenke ).Mange tråder er trukket opp i innlegg 22 og 23. - Håper bare Aud Karin kan komme på banen og antyde om alt dette dreier seg om rett Saron.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

I innlegg 22 er Sarons mor kalt Karine, mens jeg i farten kom til å lese navnet som Sarine. Dåpsprotokollen har nokså tydelig navnet Larine Sofie Karstendtr Aarebraat, som innlegg 32 bemerker..Beklager feilen også med hensyn til at sønnen ble oppkalt etter moren, som skjedde ofte når moren døde i barsel. Saron var et populært guttenavn i distriktet. Vi finner 40 stk ved FT1900, hvorav hele 34 var fra Sogn og Fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Karin Sande

Takk til alle sammen for informasjonen jeg har fått. Har vært bort noen dager. Så det er først nå jeg har fått satt meg ned for å lese alt sammen. Måtte ta kontakt med personen som jeg hjelper. Han er et oldebarn av Lyder, f 1861. Han kunne fortelle at oldefaren hans var far tl Saron. Så det er mest sannsynlig rett at Saron var født i 1889. Når det gjelder gravstein fortalte han også at han var gravlagt her i Florø. Men da barna hans, 3 stk i alt, bosatt i Bergen, og mora levde sine siste år der, ble gravlagt der. Så barna ønsket å få faren sitt navn påført gravstøtta og grava her i Florø sletta. Han sa også at han trodde at han var en tur i Amerika. Om han hadde vært arrestert i Brocklyn var han usikkert på, men det var ikke utelukket etter det han hadde hørt om han. Ragnhild var ikke Saron sin datter, men hans kone. Det var nemlig stor aldersforskjell mellom dem. Så en kan si at han var godt voksen når han ble gift. Personlig så kjente jeg alle, var oppvokst i samme gata. Snekkeryrket tviler jeg på da bestefaren og faren var smed, og det var en smie i kjelleren i huset de bodde i. En annen ting, Margrete Vevring som var oppført som en av faddrene var hans tante. Han Saron skal ha blitt oppfostra hos sin farmor og tante

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.