Gå til innhold
Arkivverket

[#57312] Sadelmagerlærling


Gjest Aagot Anette Holmen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aagot Anette Holmen

Jeg trodde jeg hadde funnet min morfar i folketellingen for 1900 i Oslo, men der står han som bakerlærling. Men i kirkebøken for min mor, født i 1898, som var 'uekte' barn, står hennes far som sadelmager med adresse Moss, og født i 1878. Mulig han da arbeidet hos sadelmaker Dahler (?) i Moss.Nå lurer jeg på om han i 1898 kan ha vært sadelmakerlæring, og så gått over til bakeryrket i 1900.Har hatt kontakt med hans barnebarn i Oslo, som bekrefter at hans yrke har vært baker, og vedkommende har aldri hørt at han har hatt et uekte barn som ble adoptert bort.Finnes det et register over sadelmakerlæringer fra ca. 1892 til 1900 i Moss?Med hilsen Aagot Anette Holmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Spørsmålet om register over sadelmakerlærlinger i Moss kan jeg ikke svare på. Men jeg ville ha undersøkt om det i arkivet etter amtmannen i Smålenene/stiftamtmannen i Kristiania finnes korrespondanse om oppfostringsbidrag for barnet som ble født i 1898.Man kan sikkert ikke utelukke at en sadelmakerlærling skiftet profesjon til baker, men vanlig var det nok ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.