Gå til innhold
Arkivverket

[#57313] Eilif Meyer Hess i Bergen

Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Veldig bra, Per. Da avventer vi Svanhild til Sigurd og Aud har snakket sammen.Jeg fortsetter å kartlegge Henrikkes aner.Så langt;Henrikke Agathe f 16.07.1874, døpt i KK 02.08. s.å. Foreldre: 2. Marius Martin Jansen f 15.02.1843 døpt i DK 02.04. s.å. 3. Anne Gurine Johannesen f 06.07.1852, døpt i St Jørgen 25.07. s.å. Besteforeldre: 4. Thomas Jansen 5. Marie Magdelene Brøcher 6. Baste Johannessen (Teigland/Tjelland, Gjerstad, Haus) 7. Ragnhilde Knudsdatter (Indre Hope, Fana) Oldeforeldre: 8.-12. Skal jobbe med det nå 12. Johannes Larsson Hauge (Haus) 13. Brita Monsdatter Småland (Haus). 14. Knut Gullaksen 15. Anna Olsdatter Indre Hope.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

4. Thomas Jansen f 08.06.1811, døpt i NK5. Marie Magdalene Brøcher f 16.03.1807, døp i DK 8. styremand Andreas Jansen 9. Marthe Malene Halversdatter 10. mesterskræder Frantz Brøcher 11. Barbara Christiane Edenberg f 13.12.1783, døpt i DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Svanhild er funnet ! ..Svanhild Ringdal født 8.juni 1903 i Bergen av foreldre Bernhard Ringdal og Kitty NN (datter av politimesteren i Kragerø) som flyttet fra Hedrum til Bergen. Svanhild døde i 1982 ? i Bergen og hadde en søster som hette Bergliot født 14. januar 1902 og en bror Reidmar født 4. juni 1904 - alle barna er født i Bergen. Jeg starter letingen etter flere data, men jeg tror du er flinkere !!!Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ifølge bygdebok for Hedrum, bind 2, side 313, er Bernhard Ringdal sønn av Johan Martin Larsen (1834-1923) fra Seierstad i Hedrum og hustru Anne Gurine Olsdatter (1841-1917) fra Ringdal Østre, der paret var eiere og brukere i årene 1885-1909. Johan Martin og Gurine ble gift i 1861. Benhard, født 1878, var nr. 7 av 8 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Søket etter Kitty ga ikke noe treff hverken i Nesna eller i Kragerø. Det står imidlertid i FT 1900 at hun er f i 1879 i Kragerø. Er det noen med lokalkunnskap som leser dette, mon tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det kan det være. Jeg var helt sikker på at dette måtte være en datter av politimester Heyerdahl i Nesna, siden Kragerø. Der fødes et barn i familien mellom FT Nesna i 1875 og det barnet som er født i 1878, men det er en gutt. Hun kan vel ikke være født så lenge etter 1880 heller, i og med at hun er gift i 1900. Så står det at hun er f i Kragerø, men det kan jo være feil. Vi bør finne ut når Heyerdal flyttet fra Nesna til Kragerø, kanskje de var et annet sted i mellom der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er en Berta Kristine f 1879, født i Kragerø, datter av politibetj. Johan Olsen og Ingeborg Marie Endresen. Og en Kristine Elisabeth f 1879 i Kragerø, av foreldre politibetj Fritjof Knudsen og Gunhild Olsen.Det var vel de aktuelle blant konfirmerte i Kragerø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

I FT 1900 i Bergen står Kitty, og der kan en trolig ikke bruke 'klengenavn' så da så -- Jeg skal søke i vielser i Kragerø 1900-1930 og dåp i Kragerø i 1879.... etter middagshvilen ..mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Ref. 64 og 61....Kitty må være 'klengenavn' for Bertha Kristine født Olsen av foreldre politibetjent (kanskje senere politimester) Johan Olsen og Ingeborg Marie Endresen... og dermed må hypotesen om Heyerdal utgå... mener Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det er klinkende klart. Min manns oldefar var politibetjent i Bergen rundt 1900. Familien omtalte han gjerne i ettertid som politimester! Slik er det, fint skal det være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En annen ting, ble også Svanhilds søster, Bergljot, gift med en Hes, nærmere bestemt Ragnvald Hess? Det var bare påfallende at en Bergljot Hess, f 1902, var slik gift. Fant det på gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Arnfrid ... du dame bak pkt. 61 klarte å finne mor og far til 'Kitty'. Jeg har prøvd å finne besteforeldre og oldeforeldre til 'Kitty',med klarer det ikke. Hvis jeg legger meg på kne..........så kanskje? mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Hans .... du herre bak innlegg nr. 55. Jeg skulle gjerne hatt den bok du har om Hedrum, men jeg må i tilfelle på biblioteket for å låne. Hvis du føler for det .... jeg skulle gjerne hatt beste- og oldeforeldre til Bernhard Ringdal.Prøv å se litt stort på det...takk fra Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei igjen ....det har nå vært stille en tid om dette tema. Jeg arbeider med saken og brikkene faller etter hvert på plass. Dog .. kan jeg ikke finne hvor Eiliv Meyer Hess er gravlagt. Jeg har han født i Bergen 26. mars 1903, døpt i Johanneskirken 6. april 1903. Han døde i Bergen 21. august 1971. Ved sin død var han bosatt i Kolstien 28 D. Om hans kone Svanhild - død 1985 - har jeg alle brikkene på plass. Hun er gravlagt i Biskopshavn, mem hvor er Eiliv gravlagt ?? MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Svar på innlegg 69, konferer innlegg 55:Bernhard Ringdals foreldre: Johan Martin Larsen Seierstad (1834-1923) og Anne Gurine Olsdatter Ringdal Østre (1841-1917).Johan Martin Larsens foreldre har bygdebok for Hedrum dessverre ingen informasjoner om, såvidt jeg kan se i farten, men jeg kan ha oversett noe.Anne Gurine Olsdatters foreldre: Ole Børresen fra plassen Gåserød under Tjølling prestegård (1809-1893) og Gunhild Maria Jacobsdatter fra Sandnes Søndre i Tjølling (1803-1867).Ole Børresens foreldre: Børre Larsen fra Varild Østre i Tjølling (1780-1855), husmann med jord 1804-1855 på Gåserød under Tjølling prestegård, og Anne Olsdatter (f. ca 1781, uvisst hvor - d. 1861 i Larvik).Gunhild Maria Jacobsdatters foreldre: Jacob Olsen Sandnes Søndre (1745-ca 1820) og Gunhild Olsdatter Spetalen (1759-1830).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Per J. Nestås

Hei alle bidragsytere ...og spesielt Hans. ...Det har nå vært stille en tid - det er jo noe som heter Påskestillhet...Jeg har nå vært inne i kirkebøker for Hedrum i håp om å finne foreldrene til Johan Martin Larsen. I klokkerbok for Hedrum 1817-1835. I 1834 post 39 ...dato født 5. juni finner jeg Johan Martin Larsen. Foreldre tolker jeg til Jørgine Maria Larsdatter Nordre Seyerstad og ungkar Lars Olsen ..mine øyne og briller klarer ikke å tolke det bedre ..hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

I ministerialboken står det at moren heter Maria Johannesdatter og hun er pige, altså ugift. Faren er ganske riktig Lars Olsen , og dessuten oppgis at han bor i Larvik. Fadderne er 'Konen Hellene Maria Amundsdatt., Seyerstad, P. Hellene Maria Christophersdatt. ibid, Fridrich Johannessen ibid, Hans Amundsen ibid, Peder Christophersen ibid og Claus ibid.' Klokkerboken har akkurat de samme opplysninger, men med noen små forandringer i stavemåten for et par av navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.