Gå til innhold
Arkivverket

[#57482] Bilde fra Horningdal?

Gjest Ragnhild Hjertvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Og jeg sier takk for de nye navnene jeg har fått på slekta til min stebestefar. Jeg hadde navnet på Iver, Ingeborg og Olines far ut fra giftermålet i 1911, men moren hadde jeg ikke. Jeg legger dem faktisk i slektsprogrammet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvika

Takk til deg og for mange innlegg.Og jeg har gjort meg litt bedre kjent i Hornindal-boka Skal se om jeg kommer litt lengre bakover i slekta.mvh.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Noen i min familie mener av Iver Muldsvor bodde i Isfjorden i Romsdal, men når han flyttet dit vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk til Arne Langås for bildene av Ingeborg. Bryylupsbildet tror jeg jo at jeg har, men det andre bildet av har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Harald L Bakke (innl.20) skriver at Ivar solgte garden i Hornindal og flytta til Hen i Romsdal i 1923. Hen er ikke langt unna Isfjorden (eller Åndalsnes). Hvis du går inn på telefonkatalogen kan du sikkert klikke deg inn på et kart, så får du det mer nøyaktig. Ivar var gift med Elina Ellingsd. Årskog fra Vartdal, og dei fikk 5 barn. Ivar døde i 1977.mvh.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Har kun noen ekstra kommentarer til dette flotte bildet (1): Er enig i Gunnars iakttagelser (9) men er det sikkert at det er 'graut' ? Kan det være en slags kake/dessert? Se på hånden til den evt bruden: hun holder i noe hvitt pynt på toppen av 'kaken'. Det er få som har evt graut-tallerkner, virker ikke så dype. Jeg heller mer til at de alle har kake/dessert i skjeene. Mange av mennene har syd/stang (gaffel) med noe som minner om potet på, men kan dette være en slags kake (smultbolle elign)?. Se på damen øverst til h mellom de to karene. Ser ut som et slags kurvfat med en høy oppsats/anordning på. Hver av gutta har allerede mat på hver sin 'gaffel' (ant tatt nede på fatet?) mens det virker som om kvinnen nå holder på med i forsyne seg på 'toppen' og at mannen til h hjelper til med en tynn pinne m sin h hånd. Jeg kan ikke tenke meg at de to damene i første rekke har tenkt å dele så mange poteter (hvis det også blir servert grøt, men 'småkaker' er jo større mulighet, men antar jo egentlig at 'fatet' skal deles med flere, så begge deler kan jo være riktig. Resten har jo en sorts pannekake eller svele elign. i hånden (mannen m kaffekjelen har den liggenede på låret). Ang pyntete klær er jo hun som muligens er bruden, den eneste som er pyntet spesielt i forhold til både bluser og forklær på de andre kvinnene. Det 'kan' også se ut som om det er festet noe hvitt/lyst hengende ned fra håret/bakhodet/nakken hennes på hver side ved skuldrene. Jeg synes det skiller seg litt ut fra det hvite forklede på kvinnen bak henne.Er dette 'kaffe og kake' på 'tunet' muligens etter en bryllupsmiddag ..eller på en av de 'tre heile dagar til ende' som Gunnar(9) også er inne på?Tja, bare noen observasjoner ... tolkningen min kan jo være helt feil?! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har forstørra bildet litt for å sjå nærare på maten. Det er tydeleg arrangert etter det vanlege mønsteret på bryllaupsbileta, med 'litt av kvart', så kanskje er det eit tverrsnitt av maten som er med? Han øverste til venstre har brennevinsflaska og drammeglaset, han frammanfor har kaffikjelen og grautsleiva, der er sveler og storekake, han til venstre under lerken har noko i skeia som kan likne gombe, dei to tallerkane til venstre i fremste rekkje er djupe og velfylte, kanskje av noko middagsmat - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei til Anniken Lindaas Kolstad og Aase R. Sæther og takk for fine betraktninger.Jeg kan tenke meg at de som er med på bildet må ha hatt det ustyrtelig morsomt mens de holdt på. Når de ser litt alvorlig ut, så var vel det å ta bilde den gang en ganske alvorlig sak.mvh.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Er veldig nysjerrig på det han, Gunnar Sigdestad, 6723 Svelgen, 10.3.2008 13:59 (9) forteller 'Mannen som sit nr. 2 frå høgre held på ei storekake som var vanlege i bryllaupa i Nordfjord'Jeg har veldig lyst å høre mer om de såkalte' STOREKAKA, i min troskyldighet trodde jeg det var ei pute:-). Kan noen fortelle mer om storekaka og jeg har veldig lyst på ei oppskrift på denne kaka. Kan ikke være ei lett og porøs kake når en ser hvordan han holder ho?Vigdis Varhaugvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg trur nok du vil bli litt skuffa. Dette er gjærbakst (kake = brød) og det er vel helst dekorasjonen som gjer fest-susen, trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei og takk til deg Aase R Sæther for innlegget!Nei, jeg er ikke skuffet over at det dreier seg om brød-deig. Ferske brød er alltid godt. Det både Vigdis og jeg er ute etter er oppskrift og fremgangsmåte. Ble den stekt i ovn eller Takke? Hva består pynten av??? Var det en kake som ble servert til kaffen? Er det noen som lager Storekake nå for tiden? Det er sikkert en del historie også knyttet til Storekaka.Ble den servert bare i bryllup, så må man gå ut i fra at bildet (1) faktisk er fra et bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg våger meg på en annen forklaring på hva slags sammenkomst bildet kan tenkes å være fra. Jeg synes det er en påtagelig liten aldersspredning i forsamlingen, altfor liten til å være fra et bryllup eller noen annen slags familiær jubileumsfest. Så kanskje det dreier seg om en slags forening, f.eks. et såkalt frilyndt ungdomslag eller lignende? Det kunne forklare at det er så mange av personene som synes å vise frem ulike sorter spiselige ting. Kanskje har de et slags stevne der de tar frem ulike produkter fra husholdningen, kanskje i noen slags konkurranse eller utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Vi er vel nesten sikre på at bildet er tatt på Nyland, husmannsplass under Grodås i Horningdal. Og det mest nærliggende er vel å tro at det er fra et bryllup, men ikke på selve bryllupsdagen.Om det skulle være noe av det du foreslår, kan ikke se bort fra det heller, så kan det være at Jakob Andreass. Kirkhorn (1841 -?)fotograf som flyttet til Molde, har vært i Horningdal og fått tatt dette veldig morsomme bildet. Bildet ser heller ikke ut for å være et vanlig amatørfoto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Står det i noen bygdebok når han som sendte bildet(Iver Moldsvår) ble gift med Elina Ellingsdatter? Han ble jo født i 1885, og tidsmessig kunne det jo passe om dette var fra bryllupet til Iver eller søsteren Oline født 1881? Iver var i 1900 skogsarbeider i Nedrehaug, og søsteren Oline var da i tjeneste i Eid i Vedvik. Søsteren Ingeborg var i tjeneste i Solheim. Jeg syns særlig damen som sitter fremst til venstre har noen fellestrekk med slekten til min stebestefar, og det samme gjelder hun som sitter ved siden av han som holder puta. Jeg tror også at bildet kan være fra senere dag i et bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

I Hornindal-boka jeg har, står det bare at Ivar giftet seg med Elina, (se innl.31). Og så må jeg beklage at jeg i mitt innlegg 25, har kommet i skade for å skrive Moldskred i stedet for Moldsvor.mvh.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Eit lite tips: Gå til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, vel 'Foto' i menyen og søk på Moldsvor i fritekstfeltet.[url="http://fylkesarkiv.no/>http://fylkesarkiv.no/Her er to bryllupsbilder av Iver Moldsvor med frue og eit portrettbilde med Ingeborg Gr. Moldsvor og Karoline J. Furefjerding.Fylkesfotoarkivet i Møre og Romsdal har også desse fotografia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for dette Arne, og nå håper jeg at mine forsøk på å legge ett av brudebildene og bildet av Ingeborg og den andre damen lyktes. Jeg vil jo gjerne sette disse bildene inn i nevnte perm. Håper at originalen av bildet fra 1910 er bedre enn det som var utlagt her, men det er vel en kopi av originalen jeg får hvis handelen gikk igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg syns det er merkelig at jeg bare skulle legge bildene i handlekurven uten å skrive navn og adresse. Her var det vel noe som gikk feil? Skulle det ikke ha vært felter for å skrive inn navn og adresse her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei! Tusen takk til Arne Solli for nyttig info. Jeg er ofte inne på Sponland-arkivet og finner bilde av mine slektninger, men tenkte ikke på Iver Moldsvor.Hvis Iver Moldsvor er riktig mann, viser det at han ble gift i 1919. Med litt velvilje, er det vel litt likhet med han som siter øverst til høyre i bilde (1). Går du inn på 'Sponland-arkivet' (fylkesfoto), står det hvordan du går fram når du bestiller bilder. mvh.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

(38) - dersom dette er eit bilete frå ein av bryllaupsdagane (og det trur eg godt det kan vere) er ikkje alders-samansetninga påfallande. Det er ikkje eit vanleg gruppebilete av heile laget, men eit 'moro-bilete' som ungdommande har arrangert. Ungdommane skulle finne på diverse 'gaukefære' i bryllaupa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Se innlegg 16 på Ivers søster Ingeborg, og legg spesielt merke til hårfestet på henne på bildet til venstre(fra bryllupet hennes i 1911). Jeg er ikke fremmed for tanken på at det kan være Ingeborg som sitter til høyre foran på bildet? Er dette usannsynlig? Jeg var kun 10 år da hun døde i 1969 som 86-åring. Bildet av henne fra 1910 utlagt på det nevnte arkivet var jo litt uklart, så hvis en skal sammenligne her må en bruke bildet som Arne Langås la ut om Ingeborg. Siden det er Iver som sendte bildet, så er det vel også sannsynlig at bildet er av personer fra hans nære familie eller venner, eller begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Anne Lise Hovdal.Iver Moldsvor er han som holder Storekaka (bilde 1). Men fortsatt er det litt uklart hvilken anledning det er. Jeg har hatt en veldig hyggelig prat med Harald, (Sønn til Ivar), han tror ikke Ingeborg er med på bildet, da hun fikk barn i 1912. Harald lurer også på om Anne Lises mor heter Elfrida eller Lotte? Harald har gitt meg tillatelse til å gi disse opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Min mor heter ingen av delene, men min mormor het Lotte. Hun var gift i sitt 2.ekteskap med Elfridas bror Arne Georg født 25.10.1913. (min mor er barn fra Lottes 1.ekteskap). Lotte levde til 09.08.2006, og ble 97 år. Arne Georg døde 17.05.2002.Du kan fortelle han at av barna til Ingeborg så er det kun Johanne igjen. Er Harald sikker på at bildet er tatt i 1912? Kan ikke bildet være tatt før 1912?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei.Bildet kan godt være tatt i 1911. Hvis Ivar Moldsvor ønsker 'Signerikt nytaar' for 1912, må bildet være tatt i 1911. vedlegger baksiden av bildet. mvh. Ragnhild

bilete4472.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.