Gå til innhold
Arkivverket

[#57482] Bilde fra Horningdal?

Gjest Ragnhild Hjertvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei igjen!Jeg skal avholde meg fra videre betraktninger om den nevnte stompekaka da jeg ikke er trygg på om jeg husker riktig når det gjelder beskrivelsen.Men dette med halvbakere husker jeg også mor kalte dem, disse som Randi Ingunn beskriver. Jeg kan også huske at morfar (1891-1977) gjerne skulle ha halvbakere til nonsmaten. Og han var påpasselig med 'å haillje nons', som han sa.Og dessuten, Ragnhild, når min mor skulle bake disse fire brøda som hun pleide, så hendte det seg at hun laga så stor 'kak-knøe' at hun fikk nok deig til å steike en fire-fem hellekaker, som hun kalte dem. Og det var på den plata uten søkk i, på den gamle BEHA-komfyren vår.Så skikkene var nok ikke så ulike på Vestnes, på Fjørtofta og i Bud.Eivind Kirkeide Findø var altså din oldefar. I min ungdom var jeg lastebilsjåfør for 'Feskevægn'' i Molde i noen år. Hver eneste dag så var jeg på Storkaia og ekspederte gods som skulle med 'M/F Harøy' utover øyane. Og det var ikke få kolli som skulle til Br. Eivindsen på Finnøya. Og da er jeg vel i nærheten av folket ditt, Ragnhild?Ja, jeg har ane i Hjertvika. Min tipptippoldefar, Raphel Olsen Giertvig (1800-1862) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11545&gardpostnr=3&merk=3#ovre>Lenkeble gift med Karen Maria Pedersdtr. Harøe (1808-1864), Ytre Harøy i Bud i 1827, se nr. 2, s. 373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Bjørn Olav!Min mor var eldste datter til Ole Eivindson, som var sønn(barn nr. 3 ) av Eivind Kirkeide Findø.Jeg tror du husker litt feil med hensyn til M/F Harøy, tror heller der var M/S Bolsøy som gikk utasunds fra Molde.Når det gjelder Rafel Olsen Giertvig så kom han fra Yste-Halbakken. Svigerfar kom fra Inste-Halbakken. Kan ikke se at der er noe slektskap før 1868 da Ane Malene Jertina gifter seg med Arne Arnesen Hjertvik. Dette kan jeg utdype nermere i e-post.mvh. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei Ragnhild!Da var jeg omsider hjemme igjen.Og jeg har fått e-posten.Tusen takk! Dette er jo kjempemessig!Da har jeg kommet videre med en av anelinjene mine fra Aukra. Jeg har også en tipptippoldefar (eller er det ett 'tipp' til?) fra Sæter. Også denne er på morsida. I tillegg så har jeg farfar fra 'Skarshauå'. Så det er mye gossing i meg :-). Men det har jo alltid vært nær kontakt mellom Gossen og Bud - det er jo ikke lengre veien over Buadjupet. Når det gjelder rutebåten så er det snakk om perioden 1975-78, og da hadde M/F Harøy avløst M/S Bolsøy i utasundstrafikken, i hvertfall fra Molde. Det finnes faktisk et ganske allright nettsted her:http://www.fjordfaehren.de/no_f/haroy1973.htmJeg kommer tilbake på e-post til deg.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Bjørn Olav!Man lærer stadig noe nytt. Beklager, men jeg har visst ikke helt fått med meg rutetabellen på 70-tallet. En av grunnene kan være at det var ikke den veien vi reiste, men tok ferga fra Hollingen til Aukra. Og siden mor og far flytta til Vestnes på den tiden, ble det Vestnes-ferga. Ser i ei bok jeg har at M/S Bolsøy gikk Molde - utasunds fra 1952 til 1973.mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Tilbake til halvbakerne/tjukkelefsene. Var nylig i Ungarn, og der ute på en gård på slettene fikk vi som velkomst noe som smakte som varme halvbakere fra barndommen. De var ganske like å se på også, om ikke så fint stekt. Så dette er kanskje ikke bare en lokal rett. Mor delte de i 2 midt på. Her var de delt i 4, det skulle være nok til mange.mvh Randi Ingunn

bilete5141.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er på siden av temaet, men i innlegg 39 omtales Grodås, er det herfra fotballkeeperen Frode Grodås kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei Randi Ingunn! De kakene du har tatt så fint bilde av , kan vel ikke være annet enn det vi i dag forbinder med 'pitabrød', de ser da både sprø og gode ut, selv om de er litt brent i kantene.Og Hei til Reidar Oddløkken og Aase R.Sæther!Kjempehyggelig med avsporinger!! Bare vi holder oss innenfor brukarforumet sine regler. Nylandgarden, bilde (7), hvor oldefar kom fra, er jo en husmannsplass under Grodås, så jeg syns ikke avsporinga er så veldig langt ute på viddene. Litt slekt baki der er det visst også...mvh.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.