Gå til innhold
Arkivverket

[#57501] RINGEBU; John Bersvendsen ENDEN og Dordi Haldorsdatter LIEN?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Denne enkemannen ble oppigjengift i 1795 med kona som stâr i ft: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=59&filnamn=0520viel&gardpostnr=2593&merk=2593#ovre>LenkeHan har jo alle de andre barna hos seg, sâ da er det vel litt rart at Dordi skulle være sendt bort til et annet fylke til oppfostring?Finner heller ingen Haldor Olsen gift med en Dordi Gundersdtr, derimot finner jeg en gift med en Gunild Gundersdtr i Sigdal,Buskerud i 1784:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(25) 1. lenke, den er korrekt om du sammenligner med 2. lenke i (4). Dødsfallet til Dordi Gundersdtr er også korrekt i hemhold til samme lenke. Takk!Vielsen i lenke 1 i (26) er før dødsfallet til Dordi, så jeg vet ikke, men det er jo samme brud, Siri Olsdatter. Her må presten ha ført en feil eller at det er feil avskrift. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Spaberg

Jon Bersvendsen og Dorthe Haldorsdatter er mine tipp-tipp-tipp oldeforeldre.Deres datter Karen/Kari Johnsdatter (litt usikker på fornavn) er min tipp-tipp oldemor som flyttet til Målselv, og ble Ole Stai Nilsen Guldhavs andre kone.John Bersvendsen og Dorthe/Daardi Haldorsdatter hadde ihvertfall 9 barn.Kari f. 1816 Dordi f. 1818 Bersvend f. 1820 Gunhild f. 1823 Haldor f. 1824 Gunhild f. 1827 John f. 1829 Sigri f. 1833 Simen f. 1835Ellers har jeg akkurat det samme som deg, at John Bersvendsen har tre søsken, Sophie og Hans blir født i Ringebu, men hvor ble John født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kenneth,har du alget noen anetavle bakover fra Jon og Dordi, så er jeg interessert. affi krøllalfa online dot noSigri f 1832 er oldemor til to av mine fetre. Sigri ble gift i Etne, Hordaland, med Elias Rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han (Jon Bersvensen) er ihvertfall konfirmert i Ringebu i 1801(n° 26) Permanent sidelenke: LenkeStâr det 14 âr her? Alderen varierer jo mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til innlegg 24, Abelone dør i Folldal i 1785, men begraves i Lesja i 1786. Øvre Folldal hørte under Lesja på den tiden og soknet til kirka der. Abelone var f. i 1712 og var fra Tuveng i Tynset. Alderen på 43 år da Kari blir født stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bra, Reidar. Da har vi henne snart på plass også. Har du noen peiling på farsnavn og noen generasjoner bakover (både far og mor)? Og evt hennes mann, Hans, sine aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Legger ved dette fra Folldal Bygdebok, men dette er fra den gamle utgava, det er stort sett det samme som står i den nye men jeg har den ikke for hånden nå.

bilete4375.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1) Slåbumoen, der Bersvend var født, hvilket sogn og prestegjeld hørte det til?2) Stretlien hørte til Folldal, Lesja, etter det jeg forstår.....3) Snedolvolden til Fåvang, Ringebu.....4) Tuveng til Tynset.....Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner ikke noe gårdsnavn som ligner på Slåbumoen i 1801 eller 1865. Var det et bruk under en annen gård, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Her er nok Abelone fra Tynset Bygdebok, det er alt jeg finner. Det var så mye tekst så du får nesten lese selv.

bilete4377.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Imsdalen, Fåvang, Ringebu: 60 Ole Brynjulfsen Imsdalen; Ringebu 1703-1761gm 61 Margrethe Halvorsdtr Stai; 1710- Ringebu 1803 Ser at det er Stai både i Kvikne og i Stor-Elvdal. Vet noen hvilken av disse gårdene Margrethe kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Spaberg

Først svar på spørsmålet ditt lengre opp: Jeg har dessverre ikke lengre bakover enn Bersvend Jonsen og Kari Hansdatter.Men jeg har kanskje noe tilføye på ditt siste innlegg. Slekta på Guldhav i Målselv stammet fra Stai i Stor-Elvdal, og der vet jeg at Halvor gikk igjen i genrasjonene. Jeg har en Halstein Halvorsen født i 1730. Så dette kan tyde på at Margrethe stammer der ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Noen aner til Hans Oleson Streitlien f. 1701: Faren er Olle Jørgenson g.m. Engelev Hansd. Fokstuen f. 1665, d. 1750 og datter til Hans Stenerson Fokstuen og Marit Bøllogsd.Olle`s foreldre: Jørgen Martinson Rudi, Dovre, f. 1638, d. 1696. g. m. Beret Hansd. Lindse, Dovre f. 1635. d. 1735. Er det dine aner denne tråden handler om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk igjen, Reidar, og takk for dine artige SMS.Nei, jeg har nok 99,99 % av mine aner fra Vestlandet. Det kom en jente over til Sogn fra Valdres på midten av 1700-tallet, og en kar over fjellet fra Telemark til Fjellberg i 1850.Det er anene til to fetre av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Spaberg

Bersvend Jonsen og Kari Hansdatter gifter seg 21 Mar 1784 i Ringebu LenkeSå det er merkelig at de ikke er i Ringebu årene etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Kennth,Ja det er rart, men slik ser det ut for at det er. Takk igjen, uansett.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.