Gå til innhold
Arkivverket

[#57564] Hvem klarer å knekke denne nøtten?

Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Etter opplysninger fra Yngve Nedrebø, Statsarkivet i Bergen i innlegg nr.57580 i Arkivforumet, ble Johanne Mandius Lodfred født 01.04.1900 og døpt i Mariakirken i Bergen 16.04.1900. Foreldrene var blikkenslagersvend Jonas Larsen og hustru Karen f. Nilsen. Se post nr.30. LenkeOpplysningen i debatt nr.57580 i Arkivforumet bekrefter altså at der var samme mann som døde 12.12.1967 i Løvstakkv. 29. Han etterlot seg enken Sara, samt 11 barn hvorav 6 barn fra første ekteskap. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johannes Loddfred Mandius Larsen var gift 1. februar 1918 med Signy Olivia Aarebrot.Signy Olivia døde 12. oktober 1931, og enkemannen giftet seg igjen 21. oktober 1933 hos Byfogden i Bergen med Sara Danielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da vil jeg takk for fremragende hjelp vedr. denne nøtten som tydeligvis har vært et problem lenge.Men jeg finner fortsatt ikke dødsfallet hennes i Bergen mellom 1912 og 1972. Vet man hvor paret bodde ved dødsfallet i 1931? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfallet er ført på enkemannens folkeregisterkort. De var hjemmehørende i Bergen i 1931. Familien flyttet til Laksevåg i 1933, men eldste sønn av andre ekteskap ble født i Fjaler i 1934.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for rask respons. Johannes var jo født 01.04.1900 og ble altså gift første gang 01.02.1918. Da var jo han bare 17 år, og måtte vel ha tillatelse til å inngå ekteskap. Jeg har sjekket alle kirkebøkene i Bergen, samt Laksevåg og Årstad uten å finne ekteskapet. Kan du i din visdom fortelle hvor dette kan ha funnet sted? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder Johannes Mandius sine foreldre, så er det trolig de som gifter seg borgerlig i Bergen som Jonas Tønnisen og Karen Nilsdatter Rødseth 31.12.1889..De får barna Martha Nilsine Bertine i 1890- død 05.06.1894. Olai Bernhard Sererin i 1893 (Bernhard i 1900 tellingen) Jenny Konstance 05.08. 1896 og Nelly Mathilde 28.04.1898. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere her inne. Takk for god hjelp. Dere har funnet ut en hel del med navn og datoer. Fantastisk. Ser ut som det begynner å løsne i mysteriet. Jeg forstår bare ikke hvorfor vi ikke kan finne Signy sin begravelsesdato og sted. Jeg kommer jo aldrig til å få fred på meg før dette er løst. Jeg ser navnet Yngve Nedrebø - var det ikke den personen som hadde denne saken for meg på statsarkivet, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis bodde paret på i Gyldenprisveien når hun døde.Sønnen Wiktor mener dette og sier han også mener det var husnr 7. Gyldenprisveien ligger ikke så langt Løvstakkveien hvor johannes bodde da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Gunn-Anita!Nå når du har en dødsdato (12. okt 1931), ville jeg sjekket med gravferdsetaten. Jeg har tidligere opplevd at en avdød ikke var registrert i noen kirkebøker, men vedkommende var å finne i gravferdsetatens registre. Dødsfallsmeldinger (dødsfallsprotokoller) bør jo også undersøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallsprotokollene er undersøkt av statsarkivet i år. Dette med gravferdsetaten var en god ide. Skal starte der i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Yngve Nedrebø er Statsarkivar ved Statsarkivet i Bergen, og det var på bakgrunn av de nye opplysningene du kom med i innlegg nr.22, at vi i fellesskap har fremskaffet de nye opplysningene.Du vet nå både når hun ble gift og når hun døde. Du vet når Johannes M.L. ble født og døde, og du vet nå også hvor han ligger begravet, ref. innlegg nr.24.Du vet også at Johannes giftet seg på nytt i 1933 med Sara Danielsen og fikk fem barn med henne.At det ikke lykkes å finne dette sist du var i kontakt med arkivet, skyldes vel først og fremst feile opplysninger om ektemannens navn,når Signy faktisk døde 1931 og ikke 1929, samt at hun benyttet Signy Ovidia Aarebrot som sitt navn og ikke Lorensdtr.Når det gjelder Signy`s gravsted er jeg enig med Jon Torp om at gravferdsetaten er rette sted å henvende seg, men det er kanskje ikke grunn til for stort håp om at graven fortsatt finnes. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Forøvrig vil jeg vise til mitt innlegg nr.31. Johannes Mandius Lodfred Larsen var under 18 år da han giftet seg med Signy i 1918. Jeg vil anta at paret måtte ha tillatelse for å gifte seg. Hr Nedrebø så trolig ikke mitt spørsmål i nevnte innlegg (hadde vel omsider tatt søndagsfri). Men jeg ville kanskje forsøkt å følge opp den tråden. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle her inne. Jeg er virkelig takknemlig for all den hjelp jeg får. Dere har funnet mye nye opplysninger rundt denne personen og jeg har fått nytt håp om å finne ut hvor hun ble begravet. Jeg har liten tro på at hennes grav finnes i dag. Men, Johannes sin grav er funnet i denne innsatsen og kanskje kan det være en trøst for hennes sønn Wiktor. Hans ønske om å komme i sin mors gravsted er veldig usannsynlig, dette vet han. Men du vet, å ha savnet sin mor et helt liv og aldrig fått vite noe om hennes død og begravelseshendelser har ikke vært godt for ham. Nå over helgen skal jeg besøke ham og ta med meg alle de opplysningene jeg har fått her inne i helgen. Jeg vet han vil bli både overrasket og svært glad. Så på vegne av ham vil jeg få takke dere for all den tid dere bruker på dette, jeg vet hvor fort timene går når man sitter med slike søk. Jeg er dypt takknemlig Mvh Gunn-Anita Rysjedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Bare et lite tips: Det hendte at pasienter som hadde somatisk sykdom, hadde så store belastninger at de fikk store psykiske problemer og derfor ble innlagt på de tidligere asylene.Jeg hadde en stillng på Valen psykiatriske sykehus en tid, og oppledve da en del pårørende på let etter slekt.Valen fikk paseinter fra Bergensdistriktet helt fra det åpnet i 1912 og langt utpå 70-tallet.Pasienter som døde her, ble gjerne gravlagt på sykehusets egen gravplass, særlig om det ikke var noen nær familie som ville det annerledes. I slike tilfeller ble det også ofte hemmeligholdt at vedkommende var kommet til et psykiatrisk sykehus.Som sagt, dette er bare en ide dersom alle andre forsøk mislykkes. Valen ligger under Fjellberg på denne tiden, men så nye kirkebøker ligger ikke på digitalarkivet, så jeg har ikke kunne sjekke navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er mange tragiske barneskjebner, noe vi alle etter hvert har blitt klar over bl.a. gjennom medias søkelys bl.a. på barnehjemmene på 1900-tallet. Derfor har Wictor Bernhards opplevelser fanget min interesse. Og jeg bruker gjerne noen timer av min tid dersom jeg kan bidra til at han får svar på det han har lurt på i alle år.Nå hadde det neppe vært mulig å få dette til uten Yngve Nedrebøs hjelp.Og den mannes tålmodighet og hjelpsomhet stopper ikke en fredags ettermiddag.Nå vet jeg ikke hvorvidt Wictor Bernhard har interesse av slekten videre bakover, eller om det kun er opplysninger rundt morens skjebne som er interessant, men her følger ytterliger et ledd på stamtreet.Foreldrene til Johannes Lodfred var som vi har fått kjennskap til Jonas Tønnessen/Larsen og Karen Nilsdtr. Rødsten.Dette paret giftet seg borgerlig i Bergen 31.12.1889. Jonas var sønn av omstreifer Tønnes Olsen og Jørgine Jørgensdtr. og født utenom ekteskap 02.02.1870 i Skånevik. Dåpen finnes her som post nr.22.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7060&idx_id=7060&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Karen Nilsdtr. var født 17.03.1864 i Kvinnherad av foreldre Nils Larsen Raudstein og hustru Martha Karine Henriksdtr.Se post nr.26 i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg limer inn svar jeg fikk fra Yngve Nedrebø i Arkivforumet vedr. bostedsadresser for Johannes og Signy frem til 1930. Men jeg har fortsatt tilgode å finne både en eventuell vielse og barnefødsler i samme periode.'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 10.3.2008 11:49 (4) På registerkortet til Signy Aarebrodt står det vielse 1. februar 1918, men det står ikke noe om hvor en slik vielse har funnet sted (det skulle det normalt ha gjort). Hun skulle i følge kortet ha giftet seg med 'kjører Gotfred Larsen'! (Han kalte seg visst Loddfred Larsen på den tiden.) Han hadde adresse Solheims barakk 15 1. februar 1917, de flyttet til Øvre Blekevei 27 20. august 1918, Gyldenpris 1. februar 1920, Gamleveien 14 1. juli 1921, Gyldenprisv. 7 25. september 1929 og Gamleveien 2 12. desember 1931.Jeg heller nok etter hvert sterkt i retning av at det kanskje ikke vil være mulig å finne noen vielse!' Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Gunn-AnitaPå bakgrunn av opplysningene fra Yngve Nedrebø fant jeg nå Wictors søster Lillian født i 1921 . Om du ønsker nærmere opplysninger kan du kontakte meg pr. mail på thorstensen(punktum)r (krøllalfa) broadpark (punktum) no. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Lurer på om de ikke er det riktige paret som har gjemt seg her jeg: Lenke Gift i Årstad 6. november 1917.Signy hadde vært gift før, etternavnet er her Hansen. mvh lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jo, så sannelig fant ikke du ekteskapet Lars. Og det fant altså sted nesten tre måneder før datoen som tidligere var oppgitt. Takk for hjelpen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nå er jeg på plass igjen. Åpner innboksen min og mens jeg sitter der og leser mail fra deg Rune så detter inn meldinger herifra. Og jaggu er det ekteparet som er funnet. Nå forstår jeg ikke noe, hun heter jo Hansen til etternavn. Kan hun virkelig ha vært gift tidligere? Nå har jeg vært hos sønnen Wiktor Bernhard i kveld og han gråt en liten skvett over disse nye opplysningene som er kommet fram, og over at det finnes så gode hjelpere som engasjerer seg i dette. Han var mildt sagt lykkelig når jeg dro hjem i kveld. Jeg har jo spurt ham om alt jeg kom på i kveld men det er ikke mye han vet om sin familie. Han vet at en søster Rosa bor i Hardanger (Øystese mente han). Broren Helmic døde for en del år siden av kreft. Etter hva jeg vet finnes det ikke noen Hansen i morens familie. Faren het jo Lores, De bodde på en øy utenfor Florø som heter Urøen og plassen der de bodde het Aarebrot. Så ...Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Må bare takke Lars Johannessen på sidelinjen for at jeg fant brylluppet til en av mine slektninger som jeg har lett etter. Siste brudepar på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo fantastisk. Jeg er mer og mer imponert her inne. OG grattis til deg med hellet og brudeparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg i kirkeboken og vielsen deres og under deres stilling ser det ut til at Signy sin stilling er enke...ser jeg riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.