Gå til innhold
Arkivverket

[#57665] Siri Olsdatter Otnes f 1782 i Rendalen

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Den Kari Olsdatter som ble gravlagt 20.01.1765 var ikke fra Backen. Skulle noen ha aner på Kari Olsdatter og Jon Simonsen er jeg selvfølgelig interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kommer også frem på Family Search at Jon Simonsen(ca 1721-1766) sine foreldre var Simon Svendsen Bakken og Gjertrud Jonsdatter. Hvordan stemmer dette med bygdeboka for Åmot? Jeg får også frem at de hadde en sønn som het Svend som var født 1718 og døde i 1739. Kan jeg stole på Family Search her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg tror det stemmer dårlig med Mykleby på Deset, så det er vel helst noe annet likevel. Er ellers ikke godt nok kjent i Åmot til å finne ut noe vettugt fra boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (29): Mykleby'ene kom inn på Melgarden på Deset midt på 1800-tallet, riktig nok fra Stor-Elvdal, men altså ca 100 år etterat de etterspurte personene ble født, så man kan nok glemme det sporet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svarene. Da er det vel heller ingen vits i for meg å bestille bygdeboka for Åmot for fjernlån senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er ikke bortkastet å låne disse bygdebøkene for de er et veldig bra verk, (2 bind fra sist på 1960-tallet)og omfattende for den som ikke er lokalkjent. Men jeg fant det jeg var ute etter i dem. Det kan hende du finner mer av interesse i dem også for alt jeg vet. (De har datoer da, men de kan du vel bare overse!) Men bøkene anbefales likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis datoene er riktige så gjør det vel ikke noe om de står der, men nå er vi vel allerede så langt tilbake tid her at datoer og tidsangivelser også er unøyaktige i originalkilden. At datoer fordyrer bygdebøkene har jo ikke noe å si for meg, siden jeg likevel ikke skal kjøpe bygdeboka. Det er for dem som skal kjøpe bygdeboka jeg mener at datoer virkrer fordyrende. Jeg har jo ikke slekt der, og på min venninnes gren her så starter det så langt tilbake som 1750-tallet som yngste generasjon i Åmot. Hvis det hadde vært min slekt hadde jeg vel skrevet om etterslekt på de anene jeg var ute etter, men det gjør jeg ikke for henne hvis hun ikke ønsker det spesielt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Denne bygdeboka er veldig bra og kan anbefales, jeg har den til låns sjøl og har funnet det jeg var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Spørsmålsstilleren har kanskje allerede begynt å lese bygdeboka for Stor-Elvdal. Likevel tar jeg med det jeg har funnet.For søskenflokken som er nevnt i innlegg 24 heter det i bygdeboka for Stor-Elvdal at barnet som ble født i 1753 heter Ole, at Svend er født i 1762 , mens Tharal ikke er nevnt.Følgende aner til Siri Olsdatter som ble født ca 1782. døde 14.12.1845, sees nevnt i bygdebøkene for Stor-Elvdal og Rendalen.1 Siri Olsdatter (Otnes)2 Ole Jonsen (1752-1798) på Søndre Bakken i Stor-Elvdal3 Goro Olsdatter (1751-1824) Mykleby - (Ole Olsen Messelt (1712-1769) og Marit Jonsdatter har ingen barn som er nevnt på søndre Messelt.)4 Jon Simensen ( -1766) på Søndre Bakken5 Kari Olsdatter (1734-1808) fra Gammelstu Trønnes i Stor-Elvdal8 Simen Svendsen på Søndre Bakken i Stor-Elvdal9 Gjertrud Jonsdatter10 Ole Tellefsen på Gammelstu Trønnes i Stor-Elvdal11 Ingeborg Olsdatter (1707-1746) fra Søstu Stai i Stor-Elvdal16 Svend Simensen Søndre Bakken (1641- )17 Else Olsdatter20 Tollef Jonsen fra Hornset i Rendalen21 Ingeborg Semmingsdatter fra Vestre Hanestad i Rendalen22 Ole Helgesen på Søstu Stai i Stor-Elvdal23 Karen Sevaldsdatter32 Simen Audensen Søndre Bakken (omkr 1604- )40 Jon Olsen (ca 1650-1728) på Søstu Hornset i Rendalen41 Berte Tollefsdatter44 Ole Helgsen var bruker på Søstu Stai i siste halvdel av 1600-tallet80 Ole Toresen (1604- ) C81 Ragnhild Halstensdatter på Bortstu Hornset i Rendalen162 Halsten Toresen (ca 1585-1661) på Bortstu Hornset i Rendalen324 Tore brukte Bortstu Hornset i Rendalen fra 1600 til 1628.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen hjertelig takk for informasjonen. Nei jeg har ikke fått sett i bygdeboka for Stor-Elvdalen, for den må jeg fjernlåne gjennom biblioteket her siden jeg bor på Helgeland. Jeg blir jo også bortreist fra ca 10.04 til ca 25.04, og etter det er det andre ting som skal forgå. Så jeg regner faktisk ikke med å få sett den bygdeboka før etter 17.05.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skal anenr. 44 være Helge Olsen og ikke Ole Helgesen? Ole Helgelsen er også å finne på anenr. 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Her har det nok gått litt fort i svingene. 44 skal være Helge Olsen. For sikkerhets skyld er det nok best at du fjernlåner Anders Fosvolds Bygdebok for Stor-Elvdal i to bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for rådet, som jeg skal følge når jeg kommer tilbake hit igjen fra Trøndelag(skal besøke mine foreldre i april). Akkurat nå har jeg nok med å lese bygdeboka for Rendalen som jeg har på fjernlån. Skal jo også se mer på kirkebøkene som er utlagt, og på manntallet 1664-66 som da er under Akershus. Tror det er utlagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Før bygdeboka for Ytre Rendal returneres kan jeg føye til at Jacob B. Bull i Rendalen (bygdeboka for Øvre Rendalen) oppgir at foreldrene til 22 i mitt forrige innlegg er44 Semming Semmingsen (ca 1657-1719) på Øvre Hanestad i Øvre Rendalen og45 Karen Arnesdatter Søstu Akre (ca 1656- )I Bygdeboka for Ytre finner du igjen noen av Karens arner90 Arne Oudensen (1616-ca 1687) som nevnes som bruker på Søstu Akre sammen med faren fra 165291 Goro Eriksdatter fra Søstu Komnes180 Ouden Agger ( -ca 1658) på Søstu Akre Han nevnes i lensregnskapene 1627/28182 «Gamle» Erik (1584-1670) på Søstu Lomnes.Jeg er selv en av de tallrike etterkommere etter de to sistnevnte herrer og således en fjern fjern slektning av din venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Alt du har skrevet blir lagt inn i et dokument, men dette er et dokument som dekker anene til Ole Aas Halvorsen(sønn av Siri som ble født utenfor ekteskap i 1821). Jeg holdt jo lenge på med anerekke til feil far på Ole(se annet tema),men det er en annen historie. Jeg kan ha bygdeboka for Rendalen til 04.04, så jeg har enda litt tid igjen. Om nødvendig kan jeg jo låne den pånytt igjen senere, men håper å unngå det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Omsider har jeg nå fått fjernlånt de riktige bygdebøkene, og det viser seg at den Goro Olsdatter som var gift med Ole Jonsen Bakken må være en annen Guru Olsdatter enn hun jeg tidligere trodde jeg hadde funnet døpt i 1751. Jeg trodde det sto Mykleby, men det står Messelt ved dåpen i 1751. Problemet er at i bygdeboka er det oppgitt at Goro Olsdatter i Messelt født 1751 ble gift med Peder Embretsen Torsgård i Ringebu, og den Goro Olsdatter jeg er ute etter aner på skal jo være gift med Ole Jonsen Bakken. Jeg har prøvd å lese navnene på fadderne til barna av Jon og Goro i Åmot, men det er vanskelig å følge disse opp siden det ikke står gårdsnavn.Ved trolovelsen mellom Ole Jonsen Bakken og Goro Olsdatter 22.p.trinit.1779 var en Ole Tollefsen blant forloverne, og kanskje var den andre forloveren Helge Helgsen? De ble gift 01.11.1779. Noen som er bedre til å tyde enn jeg:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-188>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å få med at Ole Tollefsen jo kan være far til Goro Olsdatter, men hvilken Ole Tollefsen i Storelvdalen kan eventuelt passe som hennes far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er også en aktuell kandidat Goro Olsdatter døpt 26.12.1753, med foreldre Anne Pedersdatter og Ole Olsen fra Morstad(??), hvor de var husmannsfolk. Finner ikke disse i bygdeboka. Er dette en aktuell kandidat til å ha blitt gift med Ole Jonsen Søndre bakken(siste barn på 1753):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Angående innlegg 35 her, og anenr. 9 Gjertrud Jonsdatter. Jeg har jo bygdebøkene for Storelvdal på fjernlån nå, og jeg lurer på om far til anenr.9 Gjertrud Jonsdatter kan være den Jon Taraldsen som var bruker i Søndre Bakken og som var født ca 1658 i Nordstu Koppang kan være Gjertruds far. Jeg har funnet Gjertruds dødsfall i 1752 i kirkeboka for Åmot, og hun er oppgitt å være 63 år da hun ble gravlagt 1.søndag etter påske 1752. Så tidsmessig passer det jo.Jeg tenker meg altså det hele slik: Else Olsdatter var jo gift med Svend Simensen som var født ca 1641, men så døde Svend. Else ble gift 2 med Jon Taraldsen Nordstu Koppang født ca 1658. Hun hadde da med seg inn i dette ekteskapet sønnen Simen Svendsen.Jon Taraldsen på sin side kan ha vært gift før han ble gift med Else, og hadde da kanskje med seg datteren Gjertrud(ca 1689-1752) inn i ekteskapet med Else. Så gifter Simen Svendsen seg med Gjertrud Jonsdatter. Jeg merker meg også at Simens sønn Jon Simensen fikk sønnen Tarald døpt 24.08.1760, og han var det 5. barnet. Besteforeldrene på begge sider var jo da kalt opp igjennom de 4 barna, og da kan vel fjernere slektninger ha blitt oppkalt i 1760?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 40: Når jeg ser i kirkeboka for Åmot/Rendal 1662, så mener jeg at det er en Magnhild Agger som døde 01.05.1662, og ble gravlagt 11.05.1662. Det kan jo ha vært kona til anenr.180 Auden Agger, siden sønnen Arne faktisk får en datter Magnhild i ca 1655. Dette er kun en teori. Jeg mener det står Magnil Agger her, men er noe usikker:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9188&idx_id=9188&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 35:Jegf fant ut at den Goro Olsdatter som ble født i Messelt i 1751 var gift med en annen enn Ole Jonsen Søndre Bakken da jeg fikk bygdebøkene for Storelvdal på fjernlån, og også en Goro Olsdatter døpt 26.12.1753 i Storelvdal eller Åmot var gift med en annen. Jeg står igjen med en Goro Olsdatter som ble døpt fastelavenssøndag 1750, med foreldre Ole Larsen Lillestu Koppang og hans kone Siri eller Sigri Olsdatter som foreldre. Siri eller Sigri var fra Messelt. Goro Olsdatter og Ole Jonsen Bakken kaller jo også en datter Siri i 1782(den jeg skal videre på av deres barn). Dette er jeg ikke sikker på. Har tatt det opp på Slektsforumet uten å få svar. Jeg har funnet flere aner på denne Goro Olsdatter. Prøver å legge ut lenke til det jeg skrev på Slektsforumet tidligere i høst:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.