Gå til innhold
Arkivverket

[#57789] Bjørn Olsen gift med Margit Olsdatter i Gol

Gjest Frank Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Her er riktige Margit som død, beklager min feil men må nok komme meg til Øyenlege å få sterkere briller, selv om de jeg har er tykke som låvedører. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da skulle dette være Ole Larsen Søb(b)el i 1801 (Gol hørte innunder Nes da): LenkeHan var 19 år og foreldra var Lars Olsen (48 år) og Margit Jacobsdtr (60 år)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok Ole Bjørnsen på Hougstad i 1801 (det var Hougstadeie det stod i kirkeboka, såg det ikke før etterpå): LenkeHan er 6 år gammel og foreldra er Bjørn Herbransen og Bergit Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nok riktig Margith over i den nye lenka for der står navnet på hennes mann.Her er en mulig kandidat til Ingeri Olsdt som er 1 år i 1801 med foreldre Ole Hansen og Mari Jonsdtr Brundsvald: LenkeMen du må jo finne ekteskapet til Ole Bjørnsen og Ingeri Olsdtr for å se enten hvor gammel hun var eller hva faren het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du oversikt over dette nå?Dersom vi går ut ifra dattera Bergit så får du dette:1. Bergit Bjørnsdtr f. 18702. Bjørn Olsen f. 18223. Margith Olsdtr f. 1830 d. 1905dette paret gift i 18604. Ole bjørnsen f. ca 17955. Ingeri Olsdtr kanskje f. ca 1800 (det var en annen Ingeri som vfar 8 år)6. Ole Larsen Søbøl ca 17827. Sygni Syversdtr (fant en men hun var for gammel til å få barn i 1830)8. Bjørn Herbrandsen Hougstad ca 17559. Bergit Olsdtre ca 175810. usikkert: Ole Hansen Brundsvald ca 176511. usikkert Mari Jonsdtr ca 176712. Lars Olsen ca 175313. Margith Jacobsdtr ca 1741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Bjørnsen Hougstadeie 26 år gift med Ingeri Olsdtr Nordredal 36 år (da var det nok den andre jeg såg i ft. Hun var med andre ord 10 år eldre enn han!) 14 april 1822 (n° 19) Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nes, Ministerialbok nr. 7 (1815-1823), Ekteviede 1822, side 442-443. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellaug, jeg vet ikke hva jeg skal si men TUSEN, TUSEN takk for all hjelpen du har gitt oss. Nå har vi mye å gjør for å legge dette ut på Legacy programmet vi bruker og å få det ut på anetavlen på nettet. Igjen tusen takk. Mona og Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare hyggelig å hjelpe; trodde jeg skulle ha funnet Ingeri Olsdtr, men det er nok flere kandidater i ft, så ekteskapet _må_ finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg vi har Ingeri Olsdtr (N° 88)! Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nes, Ministerialbok nr. 4 (1764-1786), Fødte og døpte 1786, side 361-362. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3049&idx_id=3049&uid=ny&idx_side=-188>Lenke1786 foreldre Ole og Ingeri Nordrelie, det var nok det det stod ved vielsen hennes.Da har vi dem her i ft 1801, det må da være feil alder på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er hennes barn og ikke deres felles barn ? Det kan jo være feil fra den som tok tellingen eller den som svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N° 53: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nes, Ministerialbok nr. 4 (1764-1786), Ekteviede 1776, side 331-332. Permanent sidelenke: LenkeOle Olsen Skagen (?) og enken Ingeri Olsdtr Lie 23/6 - 1776 Dessverre står det ikke deres alder her.Det er flere Ole på Skagen som kan være en eventuell far til din Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkeboka står faren til Ingri som Ole og i og med at de gifta seg i 1776, så er det nok han som er faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle en jo tro at foreldra til Ole het Ole og Barbara, men det blir ikke lett å finne dem for det er veldig smått stilt i kirkeboka!Kanskje du kan få ta i en bygdebok fra distriktet nå når du har så pass mange detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusne takk, Kjellaug, skal se hvilke bygdebøker en kan låne på biblioteket. Håper det er bra vær nede i Frankrike og at våren har begynt å komme. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det vår nå og jeg sitter her med vinduet på vidt gap!Så fant jeg giftermålet til Ole Larsen Søbel og Signy Syversdtr Hodnungsæt den 24/6-1810: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nes, Ministerialbok nr. 6 (1808-1814), Ekteviede 1810, side 94-95. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3051&idx_id=3051&uid=ny&idx_side=-51>LenkeDa har du henne er med foreldre i 1801. Merk deg at Siri og Sigri/Signi ofte ble skrevet om hverandre på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel (n°21 venstre side) Ziri: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nes, Ministerialbok nr. 5 (1787-1807), Fødte og døpte 1791, side 66-67. Permanent sidelenke: Lenkeforeldre: Syver og Ingeborg Hodningset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldra gift 13 mai 1788 (n° 17): Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nes, Ministerialbok nr. 5 (1787-1807), Ekteviede 1788, side 28-29. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellaug, Hvis du er intressert kan du få den linken til Anetavlen vi jobber med, men siden enkelte bare har ' Forsynt seg ' uten å gi noe tilbake så kan jeg sende den til din private e-mail. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for tilbudet, det var hyggelig med respons. Men for å være ærlig tror jeg ikke at jeg har noen forbindelse her. All min slekt kommer fra Vestlandet (Sogn, Samnanger, Sunnhordland og Hardanger) Mine barnebarn har forfedre fra Hamartraktene, men det er jo ikke på dine trakter.Men det kan jo være artig å se den allikevel: kelly.petit@hotmail.comJeg liker å hjelpe når jeg kan etttersom jeg synest det er uhyre artig å finne frem i kirkebøkene og lære meg denne skriften - når jeg har tid vel og merke-:)Har kjøpt meg ny super computer og måtte jo prøve den ut i dag. Sitter her med fire sider oppe uten noe problem. Det går i full fart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellaug, det er morro med ny computer, jeg er vel verdens eldste datanerd ( 65 år ung ) og skifter pc,er hvert år. har nå en Acer bærbar med det siste hardware inne. Den anetavlen vi leter på nå er min forlovedes og mange på den siden ( hennes fraskilte mann )er fra blant annet Aurland i Sogn så kanskje det er noen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Kjellaug, men e-mailen til din adresse kommer i retur slik :kelly.petit@hotmail.com 65.54.244.72 does not like recipient. Remote host said: 550 Requested action not taken: mailbox unavailable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var nok et punktum for mye! Men det skjønte du nok for jeg har nett vært inne og sett på den fine sida/sidene dere har satt opp-:) Så det kom fint fram med andre ord: kellyeptit i ett ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.