Gå til innhold
Arkivverket

[#57952] Hjelp til tyding i kirkebok og uklarhet i folketelling om samme person

Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bare hyggelig, Mona-:)Som du såg ble Jan og kalt Johan Christophs Biscop. Da er det nok han du finner døpt her i 1747 med foreldre: Claus Ludvigsen Bischoff og Armgott Mathiasdtr Rysseler: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 4 (1720-1750), Fødte og døpte 1747, side 277. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8674&idx_id=8674&uid=ny&idx_side=-281>LenkeMerk deg navnet til mora! Det er øverst på høgre side.Etter litt mer leting fant jeg så dette på FS, det ser ut for å stemme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Som vi ser av ft 1865, er Judithe Larsdtr og født i Bergen. Hun var 48 år i 1865, dvs hun kan være født mellom 1815-1818.Da har vi Judithe f. 1818 her med foreldre Lars Olsen Birkeland og Berthe Marie Nilsdtr.Ingen tvil om at det er den rette personen ettersom vi og har Birkeland med: LenkeFinner ikke dette paret gift i Bergen verken før eller etter 1816.Ettersom han het Birkeland kan det jo tenkes de ble gift i Fana, men hun kan jo og være født utenfor ekteskap. Må nok sjekke kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Unni: Ja, jeg og såg det, jeg mente at første bokstaven i andre ordet var en H og ikke en K-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er innførselen i kirkeboka, hun var tvilling: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 13 (1812-1822), Fødte og døpte 1818, side 41. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8683&idx_id=8683&uid=ny&idx_side=-44>LenkeTvillingbroren het Bendix (n° 60 her) Permanent sidelenke: LenkeForeldra var gift ihvertfall.Her er de nok i ft 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ft 1801 for Fana finner vi en Ole Larsen 66 år og enkemann på Birkeland, kan være at han er far til Lars Olsen Birkeland: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=138&filnamn=f11249&gardpostnr=11&personpostnr=283#nedre>LenkeDa finner jeg Lars Olsen født på Birkeland i 1767 med foreldre Ole Larsen og Eli Olsdtr.: LenkeOle Larsen Aaland og Eli Olsdtr, gift 1766:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mye om deres forfedre på FS, da kan du sjekke i bygdeboka fra Fana, eller kirkebok: LenkeKlikk deg bakover på navna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undres om denne dama her kan ha en forbindelse med Berthe Christophersdtr Ørn, kan hun være hennes mor, f. eks.? LenkeHun heter og Berthe og er enke da hun gifter seg i 1762. Har sjekka døpte, men ingen Ørn så langt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Har sett tidligere, bl.a i tema 6287, at Bolstadøyri er nevnt som Bolstad ørne?Mulig Bolstadøyri = Bolstad ørne = Bolstadørn?Hun heter jo Bolstadørn bl.a. ved denne dåpen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Family Search Nå har jeg prøvd å søke på forskjellige som jeg ellers har på familietreet mitt, men jeg klarer ikke å finne noen jeg. Så til de tyske anene mine barn har. Går det ann å lete frem mer om de? Hvor bør jeg da lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 60, det vil jo heller være tvilsomt at det er Berthe selv, hun var da enke i 1762. La oss si at hun var ca 25 år da hun gifta seg opp igjen. Det vil si at hun var for gammel til å få barn i 1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så finner jeg en Claus Meyborg f. 1665 i Mechlenburg som kan være din: LenkeHvordan du kan få dette sjekket er en annen sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle en tro at hennes far fikk borgerskap i Bergen her: LenkeDet er to Jan van der Ohe, men den andre er skipper og født i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.