Gå til innhold
Arkivverket

[#57980] Else Olsdatter f. ca. 1775 hvem er hennes foreldre?

Gjest Laila Stivimoen Foyn
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Theie

HeiNår det står Solum kan jo det også være gården Solum i Brunlanes. Jeg vet at denne gården hadde en del inngifte i Eidanger fra noenlunde samme tid. Hadde det vært Solum i Telemark, ville det nok stått Solum sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Til (22) Nes sogn er i ¨åværende Sauherad (grenser til daværende Solum, nå i Skien).Ørvig (Ørvik) ligger i daværende Eidanger (nå Porsgrunn), ikke langt fra Brevik.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjenVed trolovelsen er Jacob Olsen Langangen og Peer Jonsen Solum kausjonister. Per var fra Tvedalen i Brunlanes og var på Solum i Brunlanes 1785-1819.Den Jacob Olsen Langangen som er nevnt som kausjonist skjøtet i 1778 10 1/2 skinn i Skavråker til Ole Pedersen Sundsåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Marianne Innes Hansen

Hei. Har ikke noe kjennskap til foreldrene til Else Olsdtr, det er nevt Solum her og det heter jo Solum på grensa mellom Langangen og Larvik (vestfold) der er det noen gårder og denne plassen hørte u. Brunlanes før. Jeg har en del av slekta og etterkommere til Ole Ingebretsen (foreldre Ingebret Hanssøn og Margrethe Arvesdtr,) og Else Olsdtr. viss det skulle være av interesse. Mvh. Marianne Hansenm Langangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Ragnar Halvorsen

HeiJeg leter også etter foreldrene til Else Olsdtr. og kom over denne debatten når jeg søkte på navnet hennes.Er det noen som har funnet foreldrene hennes?jeg tror dette er begravelsen hennes nr. 24 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5951&idx_id=5951&uid=ny&idx_side=-253>Lenkedet kan se ut som om alderen er rettet fra 88 til 85 år ?og jeg tror dette er begravelsen til Ole Ingebritesen nr.14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Egil skriver i (26) og (28) at det må være ment gården Solum i Brunlanes. Det er jeg helt enig i. Det er derfor lite sannsynlig at det er snakk om jenta i (3) og (5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kristian!Litt pussig da med alle faddernavn som passer bra med det andre foreldreparet?Kan det ikke tenkes at Solumnavnet kommer fra grenseområdet mellom Brunlanes og Eidanger?Håper du kan ta en titt på faddernavnene igjen, for her ble jeg i sterk tvil?Håper på ekspert-hjelp til avklaring her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jo, jeg mener ganske bestemt at det Solum som er knyttet til Else Olsdatter ved vielsen må være gårdsnavnet Solum i Brunlanes, nær Langangen i Eidanger.Jeg ser at det er faddere ved navn Anne Jonsdatter og Ole Jacobsen, noe som sammenfaller med navnene til foreldrene til jenta født 1777 på Brekka under Stensrød i Solum (innlegg 3 og 5 m.fl.). Men faren til denne jenta døde i 1779 (innlegg 5), så det kan jo ikke være han som var fadder senere. Og da spørs det om ikke det kan være to forskjellige Anne Jonsdatter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anne Jonsdatter Langangen var bare 30 år i FT1801 (Lenke) og opplagt fadder i kraft av å være gårdbrukerkona i Langangen, der Ole Engebretsen og Else Olsdatter var husmannsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fadderen Ole Jacobsen må være Anne Jonsdatter Langangens 10-årige sønn i FT1801. Han slapp vel til som fadder straks han var konfirmert.Når det er sagt, er det neppe riktig som det står på solumslekt.org, at Ole Jacobsen Snekker døde i 1779 (begravelse 20. juni). Hans yngste datter ble nemlig døpt 1 år og 5 dager etterpå. Så også her må det være en sammenblanding av to stk Ole Jacobsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ville nok i første omgang rettet oppmerksomheten mot den kandidaten som Lill Ann Parry har trukket fram i innlegg 4, og som Laila Stivimoen Foyn har festet seg ved i innlegg 22. Men det er ikke grunnlag for å være sikker. Jeg ville forsøkt å finne flere barn av Ole Nilsen og Anne Jonsdatter og fulgt deres livsløp. Kanskje Else Olsdatter og Ole Engebretsen dukker opp som faddere for eventuelle barnebarn av Ole Nilsen og Anne Jonsdatter? I så fall vil det være et tungt indisium for at rett Else Olsdatter er funnet i innlegg 4.Til det konkrete spørsmålet i innlegg 22, hvor Nes sogn er, så kan det være flere steder. Jeg holder en knapp på Nes sogn (Nesherad) i Sauherad.Navnene Ole Nilsen og Anne Jonsdatter er så vanlige at det ikke er helt sikkert at vielsen i Eidanger i 1768 gjelder paret som i 1775 fikk dattera Else i Brunlanes. Sistnevnte par bodde for øvrig på Nes hammer i Brunlanes (et jernverk sør for Hallevannet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Beklager, fikk ikke med Ivar Kokkersvold sin tyding av dåpen:Anno 1778: 9.nov. Tan.(um) - Næss hammer: Døbt Ole Nielsen og Anne Joendtr. ægte Datter Ambor. Test: Ellen Aasvaldsdatter ibid, Johanne Nielsdtr. af Laurvig, Søren Hansen Møller, Jørgen Hansen Møller, Hans Svendsen ved hammeren. litt tvil om noen faddere.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Er det samme Ole Nilsen som begraver Mari i 4,5 år i 1777 ?5 siste før 1778 på høyre side.Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Helt sikkert - det er 'Ole Nielsens datter ved Næsshamer, Mari'.Da har vi at Ole Nilsen og Anne Jonsdatter i alle fall har barna:1. Mari/Maren, f. ca. 1773, d. 1777 ved Nes hammer i Brunlanes.2. Else, f. 1775 ved Nes hammer i Brunlanes.3. Amborg, f. 1778 ved Nes hammer i Brunlanes.Spørsmålene blir da 1) om datteren Else er identisk med Ole Engebretsens hustru, og 2) om Ole Nilsen og Anne Jonsdatter paret som giftet seg i Eidanger i 1768.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Liten korreksjon til innlegg 41 og 43: Amborg ble døpt 9. november 1777, ikke 1778 (Lenke). Fadderne er korrekt gjengitt i innlegg 41, og det er nærliggende å gjette på at Johanne Nilsdatter i Larvik var ei søster av Ole Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint med din hjelp her, Kristian.Da er vel dette dåpen til Else Olsdatter i 1775 i Brunlans.Dåp notert som nr. 6 ovenfra, v. s.LenkeOle Nilsen og Anne Jonsdtr. datter Else. faddere: Marthe Arnesdtr, Anne Carine Halle, Søren Nilsen, Nils Olsen , Hans Svensen.( om jeg ikke leser feil?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg finner ikke dåpen til Mari/Maren i Brunlanes.Jeg finner en dåp i Eidanger med Ole Nilsen og Anne Jonsdtr. som foreldre, men det er i 1771.nr-4 fra bunn på v.side Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er en mulighet for at det er den samme Maren. En av fadderne var Anne Nilsdatter fra Hobæk i Brunlanes, hvilket kan tyde på at denne Ole Nilsen var fra Hobæk. I Brunlanes bygdebok er det nevnt at Nils Olsen, som døde på Hobæk 1776, hadde '9 barn, herav 2 sønner, Ola og Halvor.' Dessverre nevnes ikke mer om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg kan ta med noen opplysninger om Hobek (fra Larvik overformynderprot.)(merk at bare umyndige arvinger er med):13.7.1754 skifte etter Maren Svendsd. Hobek. Umyndige barn: Ole Nilsen 13 år, Anne Nilsd. senere gm. Lars Omsland, Magdalena Nilsd. og Johanne Nielsd. Formynder er Nils Olsen Hobek (faren?).8.3.1757 er det skifte etter Søren Olsen Hobek. Arvingene de samme som over. Formynder også her Nils Olsen Hobek.6.6.1762 er det skifte etter Hans Sørensen Vasbotten. Arvingene de samme som over og formynder Nils Hobek.Videre er Nils Nilsen Hobek formynder ved skiftet etter Anund Nilsen Solum 9.3.1785. Det samme er han 28.7.1786 ved skifte etter Anne Nilsdatter Landklov, gm. Halvor Sørensen. Umyndige arvinger i de to siste er Anne, Hans, Nils og Toger Anunds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om det er denne gården i Brunlanes det da dreier seg om , Egil og Kristian? LenkeMulig det bor slektninger her i 1801? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.