Gå til innhold
Arkivverket

[#57980] Else Olsdatter f. ca. 1775 hvem er hennes foreldre?

Gjest Laila Stivimoen Foyn
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Slektningene var nok forsvunnet fra Øvre Hobæk i FT1801, ser det ut til.Jeg fester meg her ved at Nils Olsen og Maren Svensdatter på Øvre Hobæk hadde sønnen Ole Nilsen (f. ca. 1741), dattera Anne Nilsdatter og dattera Johanne Nilsdatter.Det passer da bra om Ole Nilsen fra Øvre Hobæk er han som i 1771 fikk dattera Maren i Eidanger (fadder Anne Nilsdatter Hobæk) og at han flyttet videre til Nes hammer (fadder Johanne Nilsdatter i Larvik). Lar det seg bevise? Det bør i første omgang i alle fall være mulig å finne ut når Ole Nilsen ved Nes hammer døde og se om oppgitt alder er i overensstemmelse med at Ole Nilsen Øvre Hobæk var f. ca. 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

jeg finner en Ole Nilsen død i 1812 75 år gml. nr. 19 fra bunn av på venstre side. Klarer ikke å lese hvor han kom fra.Lenke mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Helleraaen' = HelgeroaTross aldersforskjellen er nok dette samme mann som fiskeren Ole Nilsen (51) i Helgeroa i FT1801, i første ekteskap med Marta Gjertsdatter (63) - ([url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10726&gardpostnr=136&personpostnr=1916&merk=1916#ovre>Lenke). Dermed er det nok feil mann.Jeg finner ikke noen passende Ole Nilsen i FT1801 for Brunlanes (Tanum), ei heller noen passende Anne Jonsdatter, så jeg vil nesten anta at de var døde før 1801 eller at de hadde flyttet ut. - Det kan eventuelt være snakk om Ole Nilsen, 70 år og gift for andre gang, husmann på Værvågen (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiAng. skiftet 13.7.1754 etter Maren Svendsd.(48): I en annen protokoll med samme skifte er nevnt arvingene Magdalene og Johanne Nilsd. Ved examinasjon i 1786 er nevnt: Begges mænd Ole Egenæs og Hans Jaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det likner noe! I FT1801 finner vi nemlig Hans Jaren og hustru Johanne Nilsdatter (48) på Langestrand i Larvik (Lenke). Her har vi altså temmelig sikkert fadderen Johanne Nilsdatter i Larvik.Det kan altså se ut til at den Ole Nilsen som var gift med Anne Jonsdatter og hadde barna Maren (1771-1777), Else (1775-) og Amborg (1777-) (samt flere), var fra Øvre Hobæk, sønn av Nils Olsen (-1776) og Maren Svensdatter (-1754).Det er ennå et åpent spørsmål om dattera Else er identisk med Ole Engebretsens kone.Det er også uklart om vielsen i 1768 gjelder den Ole Nilsen som vi nå antar var fra Øvre Hobæk. Ole Nilsen i denne vielsen sies jo å være fra Nes sogn. Kan det være en skrivefeil for Neset, dvs Brunlanes, prestegjeld? Kanskje, men jeg er i tvil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Heisann, innlegg (50) hadde jeg faktisk ikke fått med meg før nå. Ørvik-fadderne tilsier at dette utvilsomt er samme par som ble gift i Eidanger i 1768.Et nøkkelspørsmål her er om det er ett eller to ektepar ved navn Ole Nilsen/Anne Jonsdatter. Jeg tør ikke svare sikkert på det foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ole Nilsen og Anne Jonsdatter, nå på 'Houen' (Haugane?) i Tanum sogn, døpte 18. februar 1781 dattera Mari. Faddere var blant andre *Marte Nilsdatter fra Hobæk* og *Hans Iversen Jaren* (Lenke).Så oppdaget jeg nå også at dattera Mari (1771-1777) var født på Oksum i Eidanger, og dermed er jeg overbevist om at dåpsbarnet Jon (innlegg 50) hører med til samme familie, siden han var født på Oksum. Derav følger også at vielsen i Eidanger 1768 er den rette.En annen detalj: Else Olsdatter er født 1774, ikke 1775.Dermed burde følgende være hevet over tvil:Ole Nilsen, f. ca. 1741, fra Øvre Hobæk, gift 1768 i Eidanger med Anne Jonsdatter fra Ørsvik. Barn:1. Jon, f. 1769 på Oksum i Eidanger.2. Mari, f. 1771 på Oksum i Eidanger, d. 1777 ved Nes hammer i Brunlanes.3. Else, f. 1774 ved Nes hammer i Brunlanes.4. Amborg, f. 1777 ved Nes hammer i Brunlanes.5. Mari, f. 1781 på 'Houen' i Brunlanes.Vi står tilbake med ett problem og ett spørsmål. Problemet er at Ole Nilsen ved vielsen påstås å være fra Nes sogn. Som nevnt i innlegg 55, kan dette under tvil forklares med at Nes sogn er feil for Brunlanes/Neset prestegjeld.Spørsmålet er atter det grunnleggende: Er dattera Else, f. 1774, identisk med Ole Engebretsens kone? Løsningen kan kanskje ligge i å følge Ole Nilsen, Anne Jonsdatter og samtlige barn - og deres barn igjen - fra 'vogge til grav', ja, enda til eventuelle skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

på høyre side ca. 25 stk. under 1780 står det noe om Ole Nilsen Houande? som jeg ikke kan lese.Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

her døper vel Ole Ingebretsen og Else Olsdtr. datteren Anne Margrethe. dåp nr. 5 venstre side.Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

med hjelp av Jørn Olsen sin hjemmeside finner jeg det jeg tror er vielsen til datteren Anne Margrethe.siste vielse høyre side.Lenke mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk for at du legger disse lenkene. Det later ikke til å være noen faddere til barna til Ole Engebretsen og Else Olsdatter som indikerer at Else hørte til familien Ole Nilsen/Anne Jonsdatter. Dermed er det dessverre uråd å konkludere på et slikt grunnlag - ikke beviser det noe, og ikke motbeviser det noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

At de kaller en sønn for Jon (innlegg 67) er nå i alle fall et lite indisium - sønnen kan være oppkalt etter Else Olsdatters bror og morfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

de døper to barn til, Maren Marie og Oline. Men det er vel ikke til noe hjelp det heller. mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dåpene til Maren Marie og Oline er lenket i innlegg 18. Heller ikke der er det faddere som kan knyttes til familien Ole Nilsen/Anne Jonsdatter, etter det jeg kan se.Jeg tror det er nødvendig å finne ut når Ole Nilsen og Anne Jonsdatter døde og om det er skifte® etter dem. Jeg gjør forresten oppmerksom på mitt innlegg 39 - det kan være samme par som dukket opp i Stavern i 1784 og 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja; 'Den 14 ditto blev Matr. Ole Nielsen Aasthusses Liig fra Orlogskibet Oldenborg gl: 36 aar, begraven frit i No. 7'.Dette kan være matrosen som med sin kone Anne Jonsdatter fikk barna Nils (1784) og Jon (1787). I så fall tyder alderen på at han ikke må forveksles med Ole Nilsen fra Hobæk. Navnet(?) 'Aasthuus' tyder jo heller ikke på at han egentlig var fra Hobæk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

dersom det er rette Else Olsdtr. som er død (30),kan det da stå noe i skifte etter henne som kan gi noe mer info.?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ettersom hun var 88 år, antar jeg at samtlige barn var myndige. Da er det lite håp om å finne noe i skiftet som kan kaste lys over hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.