Gå til innhold
Arkivverket

[#58032] Er det noen som vet noe om Thron Erichsen. Jeg vet ikke hvor han kom fra

Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Jeg fant ei i Skjeberg som kan være henne. Hun er iallefall den eneste aktuelle jeg har funnet i hele Østfold i aktuell alder. Stort sett alle mine forfedre var fra området rundt Skjeberg eller Torsnes, unntatt en eller annen svenske som dukket opp. Noen av de stakk av igjen etter 'vel utført ' arbeid.. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå var jo Berthe Olsdtr. et ganske så vanlig navn på den tiden. Er det noen spesiell grunn til at valget falt på henne? Jeg kan ikke i farta huske at jeg har sett noen alder på henne. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Nei ingen grunn til at jeg valgte henne. Jeg tror at hun var den eneste i aktuell alder, og siden Skjeberg ligger en kort båttur unna Torsnes, tenkte jeg at KANSKJE, men jeg har ikke spikret henne på noen måte nei.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Det kan også være denne Berte LenkeDa er hun adskillig nærmere denne Trond som tjente på Torsø Herregård i alder, men da var hun nærmere 50 da hennes sønn Erik Trondsønn ble født

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da tror jeg kanskje at vi må lete i kirkebøkene igjen etter henne. Jeg kan ikke se henne i 1865, i alle fall bor hun ikke sammen med sine barn. Jeg vil derfor anta at hun døde en gang mellom 1827 og 1865. Har du sjekke barnedåpene til hennes barnebarn om hun kan ha vært blant fadderen? Om så var ville det ha snevret inn søke vedr. hennes død. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Nei, som fadder har jeg ikke tenkt på henne. Jeg må tilstå at jeg ikke har sett på en eneste fadder av alle mine 300 funn... Kanskje det var litt dumt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg sitter akkurat og ser på dåpen til Bolivar. Der ser jeg at han ble hjemmedøpt av en Berthe Olsdtr. Skoven.Det behøver selvsagt ikke bety at det er 'din' Berthe Olsdtr. men i alle fall en interessant observasjon. LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og det var nok et blindspor. For vi finner henne her som enke, 75 år gammel. Så langt er alt vel og bra, men denne damen har tydeligvis vært gift med en Kristian og har barn som er 43, 41 og 34 år gamle.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Ja det var inneressant på flere måter. Både fordi vi finner Berthe olsdatter der og ikke minst at HUN var berettiget til en hjemmedåp. Trodde bare at prester gjorde det jeg.. Jeg føler meg helt håpløs i kunnskap her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vel, jeg trakk litt for raske konklusjoner i mitt forrige innlegg. For den 26.10.1827 giftet enken Berthe Olsdtr. 38 år seg med Christen Vincentsen. Og den samme Christen er fadder ved Bolivars dåp. Jeg tror kanskje vi har funnet henne.Og om alderen hennes, 38 år i 1827, stemmer var hun født ca 1789. Se post nr.12 på høyre side i kirkeboka.Lenke Og om dette stemmer har Berthe dødd etter 1875. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Foreslår tj.piken kalt Birgithe Olsd. på Torsø h.g. i FT 1801 (samt. med Tron Erichsen) som akt. kand. til Tronds kone Birthe. Pers. 1268 her:LenkeDermed holder vi oss nesten helt innen Torsøs grenser i per. 1800 - 1850 ca. Alle stedsnavn ser ut til å være fra Torsø-plasser. Birthe gifter seg 2. gang ant. med sønn til (hennes ?) forlover ved 1. ekteskap.Kanskje finnes spor videre bakover i KB for Borge, men disse bøkene på 1700-tallet er jo nesten uleselige! Muligens finnes et gårdsarkiv fra Torsø herregård bevart f.eks. i riksarkivet med opplysninger om tjenere og husmenn på beg. av 1800-tallet. Denne herregården var jo et nærmest nasjonalt kultursentrum for 100 år siden, og jeg skulle tro godseieren Kai Møller sørget for å sikre dokumenter om gårdens historie.Hjemmedåp: alle (konfirmerte ?) kunne/kan (?) foreta hjemmedåp i nødsfall, og det er vel tilfelle for de fleste hjemmedåpene.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Skulle kalt henne BERTHE OLSD. Det er vel det navnet vi finner flest ganger, men tror likevel at det godt kan være samme pers. som Birgithe O. på 'Thosøe' i FT 1801. Skogen hvor hun bor i 1865 er vel plassen til Wincens Schouen, forlover ved vielsen i 1811, og hans sønn Christen Vincents., hennes 2. ektemann.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Egil.Jeg så på denne Bergithe. Hun er 21 år i 1801. Berthe Olsdtr. var 36 år da hun giftet seg andre gang i 1827 og 75 år i 1865. Det skulle vel tilsi at hun var født rundt 1790/92. I tillegg har vi opplysningen i kirkeboka om Brevig, og det ligger vel i Tune.I Tune finner vi to som kan passe. Det er Bierthe Olsdtr. 8 år på Ørken Plads.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f10130&gardpostnr=297&personpostnr=2699&merk=2699#ovre>Lenke Og tjenestejenta Birthe Olsdtr. 9 år på gården Klemsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Enig! Birgitte på Torsø i 1801 må nok ekskluderes. Men jeg tror det kan være en del andre kandidater enn de du nevner. Brevik kan godt være plassen Brevik u. herregården. Berthe kan ha bodd der ved vielsen i 1811. Det finnes f.eks. husmannsdøtre med passende alder også i Skjeberg og Berg. Og kanskje noen flere hvis vi inkl. også gårdm.døtre.Tror Berthe Olsd. på Carlsrøe-plass i Skjeberg, 8 år i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f10115&gardpostnr=23&personpostnr=480&merk=480#ovre>Lenke og Berte Olsd. på plassen Huuset i Berg, 10 år i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nye bidrag Egil. Du har helt sikkert rett i dine betraktninger. Jeg kjenner absolutt ikke til dette området, og har derfor vanskelig for å plassere de ulike stedsnavnene geografisk.Kanskje en ide å sjekke konfirmantlistene i Borge/Torsø. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Flott detektivarbeid. Personlig tror jeg nesten at jeg holder en knapp på Carlsøe-plass. Altså Karlsøya i Skjeberg. Grunnen til at jeg holder en knapp på det er at hennes barnebarns barn gifter seg med Anna Elise Eriksen (Annas far het Engebrekt (Ingebrekt)Eriksen Bjørkli.. Men jeg innser at dette kanskje kan være litt vel tynt grunnlag å trekke en slutning på. Men Tune tror jeg er for langt unna, siden nesten alt har foregått i Torsnes og områder tett inntil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Nå har jeg funnet ut litt mer om Trond. Han døde i Vikersund??????? I bygdeboken står: Thron Eriksen[1775 i Vikersund, døde 12.febr. av brystbetennelse] Han var sønn av Erik Olsen[Han må vi finne ut mer om.] Gift 8.des.1811 med Berthe Olsdatter[ca.1791-1881] Offiser ved Nordenfjeldske regiment.Thron var teglbrenner Men fortsatt står jeg på samme sted. Hva i alle dager skulle han gjøre i Vikersund?En annen sak. Jeg har sett på en lenke til nr 34 Det synes jeg var nesten ennå mere mystisk. Hun har da fått barn med sin andre mann, FØR hennes første mann døde????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Noen som har tenkt på undersøke militære kilder, slik som ruller for Det nordenfjellske regiment? Der kan fødestedet være oppgitt.Jeg vet ikke om Det nordenfjellske regiment muligens er dette ([url="http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk_arkivskaper.php?ft=1&qc=f08c0369a838c9c6642b20f4287fc23d&arkivskaperid=1575>Lenke). Arkivet etter regimentet inneholder bl.a. en del ruller (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for det. Nei jeg har aldri tenkt på at det går ann å søke der. Jeg prøvde litt på linken, men der kom det ikke opp noe. Siden jeg er NESTEN nybegynner, må jeg spørre. Er det slik at jeg må rette en forespørsel din, eller kan jeg klare å søke i en av de lenkene du fant???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Merkelig at du ikke får lenkene til å fungere, da de fungerer for meg.Det er uansett lenker til Arkivverkets felleskatalog. Den første er en omtale av Det nordafjellske gevorbne infanteriregiment, den andre en oversikt over bevarte ruller. Disse er ikke transkriberte eller søkbare, men tilgjengelig for bruk på Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Åh Beklager at jeg utrykte meg litt klønete. Joda jeg kom fint inn, men jeg fikk ikke søkt som du sier. Må jeg sende en forespørsel til Riksarkivet å etterlyse Trond der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, du kan forsøke med en henvendelse til Riksarkivet. Du bør da vise til det du allerede vet, først og fremst opplysningene som framkommer ved vielsen, Tronds alder da han døde og kandidaten som er funnet i FT1801.Riksarkivet får så vidt jeg vet ganske mange henvendelser, så det kan nok ta noe tid før du får svar. Hvis det er for mange og store ruller å lete gjennom, kan det også være at du må gjøre noe av letearbeidet selv (men det får du ta som det kommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for tipset. Det er da utgjort hvor godt han har 'gjemt' seg da... Hvor finnes skifte protokoller eller annen dokumentasjon? Jeg har bare sett i folketellingene og kirkebøkene. på Family S finner jeg aldri noenting... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Mona.Han døde da ikke i Vikersund, i alle fall er jo dødsfallet ført i Borge og det står at han oppholdt seg på Thorsøe. Om Vikersund har noe med dette å gjøre, må det være at han er født der. Da blir det å lete i kirkebøkene for Modum i Buskerud. Jeg mener Vikersund skal være i Modum. Med hensyn til barna i innlegg nr.34 kan det enten være at alderen er feil, eller at det er ektemannens barn fra tidligere. Og vil du vite svaret på det må kirkebøkene til pers igjen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.